np2069 Úvod do pedagogické praxe

Fakulta sportovních studií
podzim 2013
Rozsah
0/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jan Machát (cvičící)
Garance
Mgr. Jan Machát
Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra gymnastiky a úpolů – Fakulta sportovních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student po absolvování předmětu:

- chápe organizaci školního vzdělávání
- rozumí jednotlivým dokumentům a dokáže je popsat a komentovat
- chápe úkoly školního vzdělávání
- je schopen aplikovat znalosti oboru ve školním vzdělávání
Osnova
  • Praxe studentů vychází zejména z legislativy:
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
  • Praxe je prováděna na "cvičné škole". Studenti se účastní ukázkové hodiny v prostorách FSpS vedenou učitelem cvičné školy a provedou rozbor hodiny s cvičným učitelem a garantem.
  • Seznámení s cvičnou školou
  • ředitel: povinná dokumentace školy, zřizovací listina, hospitační záznamy, školní řád, klasifikační řád, vnitřní řád, organizace školního roku, školská rada, školní parlament, výroční zprávy, záznamy z pedagogických rad, záznamy z provozních rad, rozvrhy, matrika, roční plán školy, týdenní plány, učební plán, maturita ze Speciální tělesné výchovy a další dokumenty
  • výchový poradce: třídní knihy (elektronická forma, klasická forma), třídní výkazy, program Bakalář, evidence žáků se speciálními potřebami, údaje pro rodiče, zameškané hodiny
  • předseda předmětové komise Tělesné výchovy a Speciální tělesné výchovy: sturuktura hodiny TV a STV, formy práce v STV, TV ve Školním vzdělávacím programu, úrazy, kniha úrazů a záznamy o úrazech
  • učitel TV: pomůcky pro TV a STV, vybavení a evidence v TV a STV, sportovní tradice a škola
  • metodik prevence rizikového chování: Minimální program prevence
Literatura
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • REGULI, Zdenko, Miroslav ĎURECH a Michal VÍT. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 88 s. Fakulta sportovních studií. ISBN 978-80-210-4318-3. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
Výukové metody
Hospitace, rozhovor, exkurze
Metody hodnocení
Aktivní účast na hospitacích, kolokvium o znalostech školní dokumentace.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.