FSpS:bp2101 Teorie sportovního tréninku I - Informace o předmětu
bp2101 Teorie sportovního tréninku I
Fakulta sportovních studiípodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc. (přednášející)
Zbyněk Cincibus (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Ladislav Bedřich, CSc.
Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sportovních her – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Po 9:40–10:25 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp2101/02: Út 14:40–15:25 B11/311, L. Bedřich
bp2101/03: Po 11:20–12:05 B11/236, L. Bedřich
bp2101/04: Út 8:00–8:45 E34/225 - seminární místnost, L. Bedřich
bp2101/05: St 14:40–15:25 E34/203 - seminární místnost, L. Bedřich - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-FY)
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-MA)
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Management sportu (program FSpS, B-TV) (2)
- Management sportu (program FSpS, B-TV, směr Management sportu)
- Regenerace a výživa ve sportu (program FSpS, B-TV) (2)
- Speciální edukace bezpečnostních složek (program FSpS, B-TV)
- Speciální edukace bezpečnostních složek, (program FSpS, B-TV)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV) (2)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Rozhodčí)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Rozhodčí florbalu)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Rozhodčí fotbalu) (3)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Rozhodčí ledního hokeje) (3)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TV, směr Trenérství) (2)
- Cíle předmětu
- Ve výuce předmětu se syntetizují teoretické poznatky z absolvovaných předmětů anatomie, fyziologie, antropomotoriky, biomechaniky, předmětů společensko-vědních a rozvíjejí v teoretických i praktických tématech aplikovaných v problematice adaptace lidského organizmu na různé typy sportovních výkonů respektive pohybového zatížení. Cílem výuky je seznámit studenty se základními principy a přístupy k rozvoji výkonnosti a trénovanosti prostřednictvím jednotlivých složek sportovního tréninku, charakteristik stimulace a rozvoje pohybových schopností, pohybových - sportovních dovedností, technologie a řízení sportovního procesu, efektů ST a jejich diagnostika. Součástí výuky jsou seminární výstupy studentů k zadané problematice.
- Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu bude student schopen: • Charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku - definovat cíle a úkoly sportovního tréninku - Definovat, vysvětlit a užívat základní pojmy TST: sportovní trénink, sportovní výkon, výkonnost, sportovní forma, klasifikaci sportovního výkonu, • definovat cíle, úkoly a specifikovat výsledky ST - vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty - dokázat řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty (specifickými, nespecifickými) • aplikovat obecné znaky stavby ST na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín - analyzovat efekty sportovního tréninku; - vysvětlit stavbu tréninkové jednotky - popsat a použít vhodnou organizační formu tréninkového procesu
- Osnova
- 1. CÍL, ÚKOLY, VÝSLEDEK SPORTOVNÍHO TRÉNINKU (SPT) 2. POHYBOVÉ SCHOPNOSTI: kondiční-koordinační-hybridní 3. POHYBOVÉ DOVEDNOSTI: teorie MU činitelé MU: vnitřní – vnější – výsledkové náročnost úkolů (složitost, obtížnost) zpětná vazba, režim MU, transfer – interference, individuální a věkové zvláštnosti 4. TRÉNINKOVÁ JEDNOTKA: základní a hlavní organizační forma SpT, část TJ: úvodní-hlavní-závěrečná. nácvičná, zdokonalovací, kondiční, smíšená, regenerační 5. SLOŽKY SPT: příprava: kondiční, technická, taktická, psychologická, teoretická 6. DRUHY SPT: nácvik, herní, kondiční, TeTa, regenerační 7. ZATÍŽENÍ: fyzické-psychické 8. ADAPTACE: maladaptace, desadaptace 9. EFEKT ST: trénovanost, sportovní forma, přepětí-přetrénování-syndrom vyhoření (příznaky, prevence, léčba 10. SPORTOVNÍ VÝKON - HERNÍ VÝKON IHV, THV (faktory, determinanty) 11. PLÁNOVÁNÍ – CYKLY: plán perspektivní-roční-operativní-týdenní-denní, evidence obecných a specifických ukazatelů 12. ZÁKLADNÍ SMĚRY SPORTU S PRIORITNÍM CÍLEM: sport pro zdraví (fitness sport), výkonnostní sport, vrcholový sport (elite, top sport), lust sport, rizikový a dobrodružný sport (outdoorové a survivalové aktivity), kosmetický sport 13. MOTORICKÉ UČENÍ: vysvětlení pojmu vědomost, dovednost (kongitivní, intelektová, asertivní, percepční, sociální, motorická), postoj, motorika (cílená-opěrná,hrubá-jemná, grafomotorika) 14. MOTORICKÉ TESTY a jejich využití (diagnostika, kontrola, plánování, prognostika) 15. ČLENĚNÍ POHYBOVÝCH DOVEDNOSTÍ: jednoduchý pohyb, pohybový akt, pohybová operace, pohybová činnost (sportovní, pracovní apod)., jemné a komplexní (podle zapojení svalových skupin), otevřené-uzavřené, kontinuitní-diskontinuitní, diskrétní-kontinuální-seriální, pohybový návyk 16. DIDAKTICKÉ FORMY METODICKO-ORGANIZAČNÍ: Drobné pohybové hry (DPH) a průpravné pohybové hry (PPH), průpravná cvičení (PCv), herní cvičení (HCv), průpravné hry (PH) 17. ETAPY SpT: sportovní předpříprava, základní – specializovaný – vrcholový ST)
- Literatura
- povinná literatura
- KORVAS, Pavel a Ladislav BEDŘICH. Struktura sportovního výkonu. Učební texty pro studenty FSpS. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 143 s. ISBN 978-80-210-6695-3. info
- BEDŘICH, Ladislav a Josef DOVALIL. Sylabus teorie a didaktika sportu I. Elportál. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISSN 1802-128X. URL info
- Výkon a trénink ve sportu. Edited by Josef Dovalil. 2. vyd. Praha: Olympia, 2005, 331 s. ISBN 8070339284. info
- doporučená literatura
- BEDŘICH, Ladislav, Jiří NYKODÝM a Tomáš PĚTIVLAS. Teorie sportovního tréninku I. Online. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. nestránkováno, 58 s. ISBN 978-80-210-7461-3. URL info
- PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2008, 192 s. ISBN 9788024726434. info
- MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007, 240 s. ISBN 9788089075317. info
- neurčeno
- BOMPA, T.O. (1999). Total Training for young champions. Champaign: Human Kinetics
- Výukové metody
- Semináře, přednášky, samostudium.
- Metody hodnocení
- Písemný test na PC (uzavřené odpovědi),předpoklad úspěšnosti zk je dosažení 80 % z celkové bodové dotace konkrétního testu, aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce na vybrané téma a její PP prezentace
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://www.fsps.muni.cz/impact/teorie-sportovniho-treninku-1/
Přístupové jméno: visitor
Heslo: p1l0t (pé jedna el nula té)
Studijní materiál je v souladu se zákonem č. 121/2000 Sb. Autorským zákonem, ve znění pozdějších předpisů, považován za autorské dílo, ke kterému vykonává majetková práva autorská Masarykova univerzita. Upozorňujeme uživatele, že jakékoliv šíření, převzetí či další zpřístupnění jeho obsahu je bez souhlasu MU zakázáno.
Vážení studenti, tento předmět je inovován v rámci projektu OP VK Inovace a modernizace studijních oborů FSpS (IMPACT, reg. číslo CZ.1.07/2.2.00/28.0221), řešeném na Masarykově univerzitě, Fakultě sportovních studií v období leden 2012 – prosinec 2014.
Inovace předmětu spočívá v inovaci jeho sylabu a ve vytvoření e-learningové podpory výuky s využitím aktuální odborné literatury. Modernizace výuky bude spočívat rovněž ve využití nově nakoupených pomůcek a přístrojů.
Žádáme vás o poskytnutí zpětné vazby, jak k samotné inovované výuce (formou studijní ankety), tak i k předloženým studijním materiálům (kontaktní osoba Mgr. Aneta Fedrová – fedrova.aneta@gmail.com), aby mohlo dojít k jejich případné úpravě a doplnění. Budeme rádi za každou zpětnou vazbu a návrh úprav či doplnění.V čem spočívá inovace: Po ukončení předmětu by měl být student schopen: - charakterizovat historický vývoj sportovního tréninku; - definovat cíle a úkoly sportovního tréninku; - vysvětlit a pojmenovat základné pojmy, sportovní výkon, výkonnost, klasifikaci sportovního výkonu; - vysvětlit proces adaptace organizmu na tréninkové podněty; - dokáže řešit rozvoj výkonnosti přiměřenými tréninkovými podněty; - aplikovat obecné znaky stavby sportovního tréninku na specifické potřeby jednotlivých sportovních odvětví a disciplín; - analyzovat efekty sportovního tréninku; - vysvětlit stavbu tréninkové jednotky -popsat a použít vhodnou organizační formu tréninkového procesu Osnova: 1. Vymezení pojmu sport 2. Sportovní výkon 3. Klasifikace sportovních výkonů 4. Cíle a úkoly, výsledek sportovního tréninku 5. Složky sportovního tréninku 6. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku 7. Efekty sportovního tréninku 8. Diagnostika trénovanosti 9. Diagnostika výkonnosti 10. Pedagogika a didaktika ve sportovním tréninku
Výukový materiál (forma, název, rozsah): E-learningový kurz obsahující studijní opory: Struktura sportovního výkonu, skripta.
Kategorie e-learningu: 2 - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2017/bp2101