FSpS:np2274 Školní poradenství a managem. - Informace o předmětu
np2274 Školní poradenství a management
Fakulta sportovních studiípodzim 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Marcela Janíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- Út 24. 9. 8:00–9:40 B11/206, Út 8. 10. 8:00–9:40 B11/311, Út 22. 10. 8:00–9:40 B11/311, Út 5. 11. 8:00–9:40 B11/311, Út 19. 11. 8:00–9:40 B11/311, Út 3. 12. 8:00–9:40 B11/311
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
np2274/02: Út 17. 9. 8:00–9:40 B11/311, Út 1. 10. 8:00–9:40 B11/311, Út 15. 10. 8:00–9:40 B11/311, Út 29. 10. 8:00–9:40 B11/311, Út 12. 11. 8:00–9:40 B11/311, Út 26. 11. 8:00–9:40 B11/311, M. Janíková - Předpoklady
- žádné.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-FY)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-MA)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Kondiční trenér) (2)
- Učitelství tělesné výchovy pro základní a střední školy (program FSpS, N-TV, směr Sportovní edukace) (2)
- Cíle předmětu
- Studenti budou schopni:
- porozumět školské poradenské legislativě
- sestavit školní poradenský tým
- spolupracovat s poradenskými pracovníky a učiteli ve škole
- užívat základní poradenské dovednosti
- vést poradenský rozhovor
- rozlišit mezi pomocí a sociální kontrolou
- použít zákony školské legislativy
- použít informace o řízení školy
- poznávat kulturu školy
- porozumět práci s týmem - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student dokáže charakterizovat klíčové pojmy ze školního managementu a poradenství, orientuje se ve školské legislativě, teoretické poznatky aplikuje do pedagogické praxe, při problému ve škole posoudí a vyhodnotí situaci a navrhne strategii řešení.
- Osnova
- Školský poradenský systém
- Školní poradenská pracoviště a jejich poslání ve školách
- Školská legislativa zaměřená na poradenské služby ve škole
- Role školních poradců. Preventivní činnost
- Školní psychologie v ČR., role školního psychologa
- Spolupráce školních psychologů a učitelů. Požadavky na školního psychologa. Vzdělávání školních psychologů. Rizika spolupráce. Etika práce školního psychologa a školních poradců
- Základy poradenství. Vztah s klientem. Pomoc a sociální kontrola. Žák v krizi
- Spolupráce školních poradců a rodičů. Jednání s rodiči
- Spolupráce poradenského pracoviště s vnějšími subjekty
- Obecné otázky managementu
- Hlavní oblasti řízení školy. Řízení, vedení a správa školy
- Autonomie škol. Organizační rozvoj
- Demokracie ve škole. Autoevaluace školy
- Kultura školy. Škola jako učící se organizace, kolegialita
- Vnější vztahy školy
- Otázky vedení lidí ve škole
- Motivace pracovníků, pracovní spokojenost
- Spolupráce a týmová práce ve škole
- Profesionální rozvoj učitelů, kariéra učitele
- Obecné právní otázky, právní systém. Školská legislativa
- Literatura
- povinná literatura
- LAZAROVÁ, Bohumíra. Netradiční role učitele. O situacích pomoci, krize a poradenství ve školní praxi. 2. vyd. Brno: Paido, 2008, 69 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-169-0. info
- POL, Milan. Škola v proměnách. 1. plus 1. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 196 s. ISBN 978-80-210-4499-9. info
- doporučená literatura
- ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
- KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. vyd. Praha: Portál, 2000, 147 s. ISBN 807178429X. info
- POL, Milan a Bohumíra LAZAROVÁ. Spolupráce učitelů : podmínka rozvoje školy : řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Vyd. 1. Praha: Agentura Strom, 1999, 78 s. ISBN 8086106071. info
- Organizační chování :jak se každý den chovají spolupracovníci, nadřízení, podřízení, obchodní partneři či zákazníci. Edited by František Bělohlávek. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1996, 343 s. ISBN 80-85839-09-1. info
- DRAPELA, J. V. a Vladimír HRABAL. Vybrané poradenské směry : teorie a strategie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 81 s. ISBN 8071840114. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, individuální seminární projekt a jeho prezentace.
- Metody hodnocení
- individuální seminární projekt a jeho prezentace, písemný test.
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2019/np2274