FSpS:bp4005 Pedagogika - Informace o předmětu
bp4005 Pedagogika
Fakulta sportovních studiípodzim 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (přednášející)
PhDr. Bc. Lucie Grajciarová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Jakubcová (cvičící)
doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Vladimír Jůva, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky sportu – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- St 18:00–18:50 B11/206
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
bp4005/02: Čt 14:00–14:50 B11/311, L. Grajciarová
bp4005/03: Čt 12:00–12:50 B11/311, L. Grajciarová
bp4005/04: St 11:00–11:50 B11/311, K. Jakubcová
bp4005/05: St 12:00–12:50 B11/311, K. Jakubcová
bp4005/06: St 13:00–13:50 B11/311, K. Jakubcová - Předpoklady
- Společenskovědní přehled na úrovni gymnázia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Management sportu (program FSpS, B-TVS) (2)
- Osobní a kondiční trenér (program FSpS, B-OKT) (2)
- Regenerace a výživa ve sportu (program FSpS, B-TVS) (2)
- Rozhodčí kolektivních her (program FSpS, B-TVS) (2)
- Speciální edukace bezpečnostních složek (program FSpS, B-TVS) (2)
- Tělesná výchova a sport (program FSpS, B-TVS)
- Trenérství (program FSpS, B-TVS) (2)
- Cíle předmětu
- Zvládnutí základních pedagogických kategorií, pojmů a teorií s důrazem na vytváření základů pedagogických kompetencí.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní pedagogické kategorie a pojmy
- popsat základní prvky edukačního procesu
- určit význam pedagogických disciplín pro vybrané profesní oblasti
- analyzovat vybranou oblast vzdělávání
- vysvětlit funkce vzdělávání v konkrétních sociálních oblastech - Osnova
- 01. Pojetí edukace (výchovy). Edukace a socializace; hodnotová orientace edukace (antika, středověk, novověk); vztah edukace, dědičnosti a prostředí
- 02. Základní rysy soudobé edukace. Intencionální a funkcionální edukace, rysy demokratické edukace. Formální, neformální a informální vzdělávání
- 03. Pojetí pedagogiky. Vznik pedagogiky (Aristoteles, Quintilianus, Komenský, Herbart). Soudobé koncepce pedagogiky. Vztah pedagogiky k jiným oborům. Vztah pedagogiky, kinantropologie a věd o sportu
- 04. Struktura pedagogiky (soustava pedagogických disciplín) a její význam ve společnosti
- 05. Prvky edukačního procesu (cíle, účastníci, podmínky a prostředky)
- 06. Vybrané historické edukační modely (demokratický – J. A. Komenský, utilitaristický – J. Locke, svobodný – J. J. Rousseau, pedocentrický – J. Dewey)
- 07. Výchovné a vzdělávací cíle – aktuální cíle soudobé edukace. Příprava jedince pro sociální role (výchova pro život H. Spencera, požadavky postmoderní společnosti)
- 08. Edukace jako rozvoj základních kvalit osobnosti. Výchova a vzdělávání. Obsah edukace – edukace a kultura
- 09. Pedagog (edukátor, učitel, trenér, asistent pedagoga ad.) – jeho vzdělání, kompetence a osobnostní charakteristiky
- 10. Vychovávaný jedinec (dítě, žák, student, klient, sportovec ad.). Vybrané výzkumy současné mládeže
- 11. Formy edukace (školní, mimoškolní, rodinná). Pedagogické zhodnocené volného času
- 12. Soustava pedagogických principů a jejich aplikace
- Literatura
- povinná literatura
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015, 270 stran. ISBN 9788026208723. info
- JŮVA, Vladimír. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2001, 118 stran. ISBN 8085931958. info
- doporučená literatura
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a do. Praha: Portál, 2017, 483 stran. ISBN 9788026212287. info
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039. info
- Pedagogická encyklopedie. Edited by Tomáš Janík - Milada Rabušicová - Jan Průcha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 935 s. ISBN 9788073675462. info
- JŮVA, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 3. dopl. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1997, 108 s. ISBN 8085931397. info
- Výukové metody
- přednáška, skupinová diskuze, individuální domácí práce.
- Metody hodnocení
- aktivní účast na seminářích, příprava a prezentace domácí práce, písemný test, ústní zkouška.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (podzim 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2021/bp4005