n4130 Pedagogická praxe 2

Fakulta sportovních studií
podzim 2024
Rozsah
90 hod. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Andrea Novotná (pomocník)
Garance
Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Sliacky, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Předpoklady
n4120 Pedagogická praxe 1 && BOZP_OK(bozp_po_stud) && BOZP_OK(bozp_po_stud_fsps)
Předpokladem pro absolvování předmětu je splnění předmětu n4120 Pedagogická praxe 1. Souběžně s tímto předmětem se předpokládá plnění předmětu n4132 Reflexe praxe 2, který je s předmětem pedagogické praxe úzce obsahově provázán.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je komplexně a systematicky rozvíjet předpoklady a profesní kompetence studujících učitelství pro práci učitele. Tento cíl je naplňován prostřednictvím hospitací, konzultací a samotným vyučováním pod vedením provázejícího učitele, přičemž klíčovými prvky pedagogické praxe, kromě samotné praktické zkušenosti s výukou, jsou sdílení zkušeností, mentoring a reflexe. Mezi dílčí cíle předmětu patří získávání zkušeností studujících s prací učitele na střední škole a další prohlubování znalostí a dovedností v hlavních oblastech jeho práce, jako jsou pedagogické činnosti, školská legislativa, reflexe výuky, práva a povinnosti učitele atd. Dalšími dílčími cíli jsou propojování teoretických poznatků a praktických dovedností z teoretické i praktické fakultní výuky s praxí a vlastní systematický profesní rozvoj.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
­identifikuje a vysvětlí organizační a pedagogické procesy na dané střední škole
­vysvětlí jednotlivé pedagogické činnosti učitele v rámci přípravy, realizace a hodnocení výuky, přiřadí k nim postupy v souladu s organizačními a pedagogickými procesy dané školy a analyzuje jejich návaznost na práva a povinnosti učitele, žáka a rodiče
­naplánuje, připraví, vede a zhodnotí vyučovací jednotku tělesné výchovy
­aplikuje své teoretické pedagogicko-didaktické znalosti a praktické dovednosti při vlastní výuce
­analyzuje průběh výuky z pohledu učitele i pohledem žáka
­pracuje v souladu se školskou legislativou a s příslušnou pedagogickou dokumentací
­systematicky reflektuje vlastní pedagogickou práci a rozvoj svých profesních kompetencí
Osnova
  • 1. Organizace střední školy a vyučovacího procesu, práva a povinnosti učitele, žáka a rodiče.
  • 2. Pedagogické činnosti učitele v jednotlivých fázích vyučovacího procesu.
  • 3. Hospitování a reflexe vyučovacích jednotek provázejícího učitele nebo jiného studenta.
  • 4. Partnerská (tandemová, párová) výuka s provázejícím učitelem či druhým studentem.
  • 5. Samostatné vedení vyučovací jednotky.
  • 6. Ve spolupráci s provázejícím učitelem a oborovým didaktikem reflexe vlastní výuky s ohledem na kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství.
  • 7. Zpracování písemných podkladů pro potřeby předmětu pedagogické praxe.
Literatura
  • Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia (RVP G*). Edu.cz [online]. [cit. 2022-08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/.
  • Rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání (RVP SOV). Edu.cz [online]. [cit. 2022-08-09]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-stredniho-odborneho-vzdelavani-rvp-sov/.
  • FLEMR, Libor. Pedagogické praxe v tělesné výchově a odborné praxe ve sportu. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2021, 1 online. ISBN 9788024650616. URL info
  • FLETCHER-WOOD, Harry. Responzivní výuka : kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Translated by Miroslava Kopicová. Vydání první. Praha: Euromedia Group, 2021, 170 stran. ISBN 9788024271521. info
  • SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020, iv, 217. ISBN 9788026109204. info
  • HRABINEC, Jiří. Tělesná výchova na 2. stupni základní školy. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017, 338 stran. ISBN 9788024636252. URL info
  • STARÝ, Karel a Veronika LAUFKOVÁ. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. Praha: Portál, 2016, 174 stran. ISBN 9788026210016. info
  • ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika : metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 206 stran. ISBN 9788024733418. URL info
  • VILÍMOVÁ, Vlasta. Didaktika tělesné výchovy. Vyd. 2. přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 144 s. ISBN 9788021049369. info
  • KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 199 s. ISBN 9788024728346. URL info
  • DANDOVÁ, Eva. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. 1. vyd. Praha: ASPI, 2008, 171 s. ISBN 9788073573737. info
  • JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2005, 135 s. ISBN 80-85783-55-X. info
  • SKOPOVÁ, Marie a Miroslav ZÍTKO. Základní gymnastika. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005, 178 s. ISBN 8024609738. info
  • BENDL, S. Jak předcházet nekázni. 2004. vyd. Praha: ISV, 2004. info
  • TILINGER, Pavel. Pedagogická praxe v tělesné výchově a sportu. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002, 82 s. ISBN 8024605155. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Ze studenta učitelem : student - praktikant - začínající učitel. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 145 s. ISBN 8024404443. info
  • ŠKOP, Václav a Monika ŽUMÁROVÁ. Pedagogická praxe v tělesné výchově :učební texty pro studenty na pedagogické praxi a začínající učitele tělesné výchovy. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 38 s. ISBN 80-7041-184-8. info
  • RYCHTECKÝ, Antonín a Ludmila FIALOVÁ. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998, 171 s. ISBN 8071846597. info
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 8071780227. info
Výukové metody
Slovní, názorně-demonstrační, diskusní, partnerská výuka, praktická výuka, samostatná práce, kritické myšlení.
Metody hodnocení
Formativní zpětná vazba v rámci reflexe výuky, praxe jako celku a na základě analýzy odevzdaných písemných podkladů.
Navazující předměty
Informace učitele
Pedagogická praxe je organizována jako průběžná a je vykonávána na střední škole (v případě víceletých gymnázií v odpovídajících ročnících vyššího stupně víceletého gymnázia). Časová zátěž studia předmětu činí 90 hodin za semestr. Z toho je přímá účast studujících ve výuce 12 vyučovacích hodin (podíl hospitací, tandemové a samostatně vedené výuky je dán příslušnými pokyny k předmětu v interaktivních osnovách či studijních materiálech). Zbývající časová zátěž je podle potřeby rozložena mezi konzultace s provázejícím učitelem, nepřímou pedagogickou práci ve škole, přípravu na výuku, přípravu a realizaci reflexe, teoretickou přípravu formou samostudia, zpracování písemných podkladů pro potřeby praxe a organizační a administrativní úkony související s realizací pedagogické praxe. Studující prezenčního studia volí pro svoji pedagogickou praxi školu z nabídky fakultních škol, studující kombinovaného studia mají možnost volit školu vlastní (bližší informace vždy v pokynech k předmětu v interaktivní osnově či studijních materiálech).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fsps/podzim2024/n4130