FSS:PSY155 Základy psychologie tvořivosti - Informace o předmětu
PSY155 Základy psychologie tvořivosti
Fakulta sociálních studiíjaro 2019
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
- Garance
- Mgr. Eva Pavlíková
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 8:00–9:40 U33
- Předpoklady
- Je vhodné mít absolvováno:
PSY 101 Uvedení do psychologie
PSY 105 Psychologie kognitivních procesů (Obecná psychologie) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů. - Mateřské obory/plány
- předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Po absolvování kursu PSY155 Základy psychologie tvořivosti bude studující:
- mít znalosti o psychologickém pojetí tvořivosti (získané výkladem a samostudiem příslušné teorie) a bude je umět částečně aplikovat
- bude schopen prezentovat nějakou oblast své tvořivosti
- bude schopen reflektovat vlastní prožitky v procesu vlastního tvoření
- bude schopen si uvědomit kognitivní i nekognitivní součásti tvůrčího procesu
- bude znát a umět používat některé metody identifikace tvořivosti
- bude schopen být cíleně tvořivější (nebo se o to alespoň vědomě snažit...)
Kurs je AKTIVNÍ a INTERAKTIVNÍ – očekáváme bdělou a nadšením sršící účast, nikoliv toliko fyzickou. Optimismus, dobrá nálada, ochota si hrát a skupinově pracovat jsou výhodou :-). - Osnova
- - Předpsychologická historie tvořivosti
- - Teorie v psychologii tvořivosti (biologické základy tvořivosti, definování tvořivosti, tvůrčí proces, tvořivá osobnost, Perkinsův model)
- - Tvůrčí myšlení (konvergentní a divergentní myšlení, charakteristiky tvůrčího myšlení – fluence, flexibilita, elaborace, originalita…)
- - Vnitřní zdroje a bariéry tvořivosti (Adams)
- - Možnosti a meze identifikace tvořivosti: testy tvořivosti (Torranceho test tvořivého myšlení, Test Urban-Jelenův, THT); dotazníky (KAI, Raudsepp); sebeposuzovací metody; praktické a metodologické problémy zjišťování tvořivosti
- - Tvořivost a pedagogická praxe (tvořivostí učitele (mistra) k tvořivosti žáků)
- - Osobnosti psychologie tvořivosti (P. Guilforg, E. deBono, T. Buzan, Osborn)
- - Metody facilitované produkce nápadů (brainstorming, brainwtitting aj.)
- - Mentální mapování aneb Informace v obraze (T. Buzan)
- - Pravohemisférové aktivity
- - Tvořivost zakotvená v hlavě versus tvořivost zakotvená v těle, každodennní tvořivost, tvořivý životní styl.
- Literatura
- povinná literatura
- DACEY, John S. a Kathleen LENNON. Kreativita : souhra biologických, psychologických a sociálních faktorů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000, 250 s. ISBN 8071699039. info
- ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2004, 315 s. ISBN 8025104575. info
- doporučená literatura
- CHALUPA, Bohumír. Tvořivé myšlení : tvořivost jako dobrodružství poznání. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005, 118 s. ISBN 8073640074. info
- HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 189 s. URL info
- HLAVSA, Jaroslav. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 189 s. URL info
- HLAVSA, Jaroslav. Psychologické základy teorie tvorby. Vyd. 1. Praha: Academia, 1985, 353 s. URL info
- HLAVSA, Jaroslav. Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981, 239 s. URL info
- LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 208 s. ISBN 8024703742. info
- LOKŠA, Jozef a Irena LOKŠOVÁ. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 199 s. ISBN 80-7178-205-X. info
- BEAN, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Translated by Jiří Bumbálek. 1. vyd. Praha: Portál, 1995, 86 s. ISBN 8071780359. info
- BUZAN, Tony. Mentální mapování. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 165 s. ISBN 9788073672003. info
- DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Vyd. 1. Praha: Argo, 1997, 185 s. ISBN 8072031287. info
- BUZAN, Tony. Síla kreativní inteligence : 10 cest k pramenům vašich tvůrčích schopností. Translated by Hana Krejčí. 1. vyd. V Praze: Columbus, 2002, 126 s. ISBN 8072491318. info
- neurčeno
- STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
- Výukové metody
- přednášky, praktická cvičení, diskuze, individuální a skupinové práce, individuální prezentace, seminární práce, tvorba kvalitních ozdrojovaných hesel do Wikipedie.
- Metody hodnocení
- klasifikovaný zápočet Podmínky jeho získání:
1. 80%docházka
2. písemný "vstupní úkol"
3. prezentace vlastní tvořivosti
4. písemná seminární práce
5. prokázání vědomostí v testu - Informace učitele
- Informace přednostně hledejte v aktuálním sylabu - je ve studijních materiálech předmětu pro daný semestr. Pokud nenajdete, co hledáte či vyvstanou otázky, ptejte se učitele: epavliko@gmail.com
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2019/PSY155