FSS:POL704 20th Century Pol. Philosophy - Course Information
POL704 Twentieth Century Political Philosophy
Faculty of Social StudiesSpring 2005
- Extent and Intensity
- 0/0/0. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Ing. Ondřej Císař, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Pavel Dufek, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Ing. Ondřej Císař, Ph.D.
Department of Political Science – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ivona Tolarová - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Political Science (programme FSS, B-HS)
- Political Science (programme FSS, B-KS)
- Political Science (programme FSS, B-KSK)
- Political Science (programme FSS, B-MS)
- Political Science (programme FSS, B-MSK)
- Political Science (programme FSS, B-PL)
- Political Science (programme FSS, B-PLK)
- Political Science (programme FSS, B-PS)
- Political Science (programme FSS, B-PSK)
- Political Science (programme FSS, B-SO)
- Political Science (programme FSS, B-SOK)
- Political Science (programme FSS, B-SP)
- Political Science (programme FSS, B-SPK)
- Course objectives (in Czech)
- Anotace kursu Cílem tohoto kursu je seznámení studentů s nejdůležitějšími politickými filosofy 20. století a jejich dílem. Studenti budou v průběhu kursu uvedeni do stěžejních konceptů politické filosofie minulého století. Kurs je koncipován jako přehledný nástin vývoje základních pojmů, hlavních myslitelů a konceptů spojených s vývojem politického myšlení ve 20. století. Četba je proto strukturována tak, aby srozumitelnou formou podala přehled o podstatných příspěvcích k soudobé politické filosofii. Z tohoto důvodu je nutné, aby se studenti přidrželi programu samostudia specifikovaným v tomto sylabu. Látka kursu je rozdělena do deseti tématických celků, které představují nejdůležitější politické filosofy 20. století a jejich díla. K nastudování každého z deseti témat je určen vždy jeden týden. V průběhu kursu sepíší studenti seminární práci v rozsahu 10 normostran (kterou odevzdají v tištěné formě). Kurs je ukončen písemným testem zkouškou.
- Syllabus (in Czech)
- 1. týden Studenti se seznámí s programem kursu, prostudují tento sylabus a začnou uvažovat o tématu eseje. Vedle prvního seznámení se s povinnou literaturou studenti také začnou s obstaráváním doporučené literatury (specifikováno níže). Konzultace (přesné datum, viz. informační systém (IS) fakulty) 2. týden Program samostudia: Modernita a republikanismus: Hannah Arendtová Při studiu se studenti zaměří především na tyto problémové okruhy: rozdíl mezi jednáním (politickým jednáním a jeho předpoklady), prací a vytvářením, veřejná sféra a vzestup sociálna v moderní době, pojmy osamělosti, izolace a samoty, problém atomizace jedince v masové společnosti, zákony pohybu a charakter totalitní vlády, politická participace jako realizace svobody (republikánský moment). Četba: specifikováno níže 3. týden Program samostudia: Kritika liberalismu a pojem politického: Carl Schmitt Při studiu se studenti zaměří především na tyto problémové okruhy: decizionismus a suverenita, politická teologie, pojem politického, kritika liberalismu a způsoby liberální depolitizace politického ekonomikou a diskusí. Četba: specifikováno níže 4. týden Program samostudia: Kritika moderního racionalismu: Michael Oakeshott, José Ortega y Gasset Při studiu se studenti zaměří především na tyto problémové okruhy: racionalismus v politice a jeho kritika, tradiční a technická znalost, rozlišení občanské společnosti od společnosti podniku. Tip pro zájemce o esej na toto téma: konzervativní a postmoderní kritika racionalismu v politice. Četba: specifikováno níže 5. týden Program samostudia: Kritika osvícenství a projekt emancipace ve 20. století: Frankfurtská škola a Jürgen Habermas Při studiu se studenti zaměří především na tyto problémové okruhy: program Kritické teorie, od Dialektiky osvícenství k Teorii komunikativního jednání čili kritika osvícenství a Habermasova odpověď, účelově-racionální a komunikativní jednání, tři normativní modely demokracie: liberální, republikánský a deliberativní, pojem deliberace. Četba: specifikováno níže Studenti, kteří si zvolí téma seminární práce odlišné od témat navržených v tomto sylabu, si jej do konce tohoto (tj. pátého) týdne (přesné datum: 25. 3. 2005) nechají schválit (pošlou e-mail s jejich tématem na adresu Mgr. Pavla Dufka). 6. týden Program samostudia: Liberalismus v ohrožení: Friedrich August Hayek a Isaiah Berlin Při studiu se studenti zaměří především na tyto problémové okruhy: pojmy pozitivní a negativní svobody, struktura Berlinova argumentu, pluralismus hodnot proti monismu (víře v konečné smíření), pojem spontánního sociálního řádu u Hayeka, stát u Hayeka, kritika konstruktivistického racionalismu, obecná pravidla spravedlnosti. Četba: specifikováno níže 7. týden Program samostudia: Teorie spravedlnosti: John Rawls Při studiu se studenti zaměří především na tyto problémové okruhy: kritika teleologických teorií (utilitarismu), deontologické teorie a přednost práva před dobrem, spravedlnost jako férovost (POZOR: místo správného ekvivalentu férovost je v českém překladu použito slova slušnost), předmět spravedlnosti, reflexívní rovnováha, smluvní argument: racionální volba principů spravedlnosti za závojem nevědomosti, původní pozice, maximin, primární dobra, principy spravedlnosti, princip diference. Četba: specifikováno níže Studenti mají k poslednímu dni sedmého týdne semestru (přesné datum: 8. 4. 2005) možnost předběžného odevzdání práce (další informace, viz. oddíl Seminární práce v tomto sylabu). 8. týden Program samostudia: Egalitarismus: Ronald Dworkin Při studiu se studenti zaměří především na tyto problémové okruhy: práva jako trumfy, individuální práva a zákony, princip rovné důstojnosti, etická neutralita státu, prvotní aukce společenských zdrojů a kompenzace přirozených nerovností, test závisti, hodnota rovnosti a její vztah k hodnotám svobody a společenství, je podle Dworkina rovnost v rozporu se svobodou? Četba: specifikováno níže 9. týden Program samostudia: Libertarianismus: Robert Nozick Při studiu se studenti zaměří především na tyto problémové okruhy: libertarianismus, teorie oprávnění, problém modelování, příklad Wilta Chamberlaina, kritika distribuční spravedlnosti, kritika Rawlse, přirozená práva, Nozickovo vysvětlení původu legitimního státu, teorie nabytí majetku. Četba: specifikováno níže 10. týden Program samostudia: Komunitaristická kritika liberalismu: Michael Sandel, Charles Taylor, Michael Walzer, Alasdair MacIntyre Při studiu se studenti zaměří především na tyto problémové okruhy: kritika deontologického liberalismu, právo a dobro, nezakotvené jáství, spravedlnost a pospolitost, procedurální republika, konstitutivní pospolitost, otázky ontologické a otázky obhajoby, problém atomismu a republikánská teze. Četba: specifikováno níže 11. týden Program samostudia: Shrnutí a příklad aplikace: multikulturalismus Při studiu se studenti zaměří především na tyto problémové okruhy: komunitaristické a liberální ospravedlnění multikulturalismu, politika uznání, Taylorovo rozlišení dvou typů liberalismu. Četba: specifikováno níže Termín odevzdání seminární práce: 3. 5. 2005 12. týden V tomto týdnu mají studenti čas pro to, aby dopsali svůj seminární esej a dočetli všechnu povinnou literaturu. Konzultace (přesné datum, viz. IS fakulty) 13. týden V tomto týdnu studenti započnou se systematickou přípravou k závěrečnému testu.
- Assessment methods (in Czech)
- Seminární práce V seminárním eseji (délka 10-12 normostran) má student předvést svou schopnost zpracovat určitý problém na základě použití textů primární i sekundární literatury. Mělo by se jednat o srovnání či konfrontaci dvou autorů či směrů (či filosofických pozic) s ohledem na jeden problém či otázku. Hodnocena bude schopnost pochopit, shrnout a vyjádřit co nejstručněji pozici daného autora (směru) a srovnat ji s jiným autorem či směrem. Spíše než na počet citací a bibliografických odkazů bude kladen důraz na myšlenkovou koherenci textu a jeho přehlednou strukturu. Práce tedy musí splňovat veškeré nároky, kladené na seminární práce z hlediska obsahového i formálního (doporučit lze webové stránky Katedry politologie, které obsahují šablonu seminárních prací, obsahující veškeré nutné formální parametry). Seminární práce musí být odevzdána v tištěné podobě. Odevzdání a přijetí seminární práce tvoří podmínku pro připuštění studenta ke zkoušce. Způsob hodnocení: Práce bude hodnocena dle následujících kritérií (uvedená kritéria mají rovnou váhu, tj. každé hledisko tvoří 25 procent hodnocení práce a studenti musí uspokojivě naplnit všechny čtyři): 1. dodržení a naplnění zvoleného tématu 2. dodržení formálních požadavků 3. gramatická a jazyková kultura 4. logická koherence výkladu a přehledná struktura textu Studenti, kteří si zvolí téma seminární práce odlišné od témat navržených v tomto sylabu, si jej do konce pátého týdne semestru (přesné datum: 25. 3. 2005) nechají schválit (pošlou e-mail s jejich tématem na adresu Mgr. Pavla Dufka). Základní termín odevzdání práce je 3. 5. 2005. Termín vyrozumění těch studentů, jejichž eseje neodpovídají požadavkům stanoveným garantem kursu (e-mailem): do 20. 5. 2005. Možnost předběžného odevzdání práce je k poslednímu dni sedmého týdne semestru (přesné datum: 8. 4. 2005). Termín vyrozumění těch studentů, jejichž eseje neodpovídají požadavkům stanoveným garantem kursu, je do deseti dnů po datu předběžného odevzdání. V případě nepřijetí práce bude mít student možnost ji přepsat a odevzdat novou verzi k řádnému termínu. Modelová témata seminárních prací: 1. Kritika liberalismu u Arendtové a Schmitta. 2. Pojetí politična u Arendtové a Schmitta. 3. Konzervativní a postmoderní kritika racionalismu v politice - spojenci nebo nepřátelé? 4. Lyotard, Habermas a nedokončený projekt moderny. 5. Oakeshott a Hayek: konzervativec proti liberálovi? 6. Nozick versus Rawls. Konfrontace východisek. 7. Sandelova kritika deontologického liberalismu a Rawlsova odpověď na ni. 8. Pojem práv u Dworkina a Nozicka. Srovnání koncepcí. 9. Walzer versus Rawls: cesta interpretace proti cestě vynalézání. 10. Liberalismus versus komunitarismus (republikanismus). Konfrontace východisek. 11. Srovnejte individualistické a komunitaristické zdůvodnění multikulturalismu. 12. Boje o uznání: Taylor versus Habermas. Písemný test Termíny písemného testu budou upřesněny, zúčastnit se mohou pouze ti studenti, kteří do řádného termínu odevzdali seminární práci a jejichž práce byla přijata. Podoba testu: čtyři otázky týkajících se probíraných témat. Odpovědi budou hodnoceny na škále 0-5 bodů (maximum je tedy 20 bodů). Minimum pro úspěšné zakončení kursu je 12 bodů. Podmínkou připuštění k testu je odevzdání a přijetí seminární práce. Délka testu 60 minut. Hodnocení testu: A. Výborně 20-19 bodů B. Velmi dobře plus 18-17 bodů C. Velmi dobře 16-15 bodů D. Dobře plus 14-13 bodů E. Dobře 12 bodů F. Neprospěl 11 bodů a méně Modelové testové otázky: 1. S jakými jinými typy činností dává Arendtová do protikladu politické jednání a proč? 2. Jaké typy znalosti rozlišuje Oakeshott? Charakterizujte je. Proč Oakeshott považuje za nutné diferencovat mezi nimi? 3. Jak Habermas odpovídá kritikům osvícenství? 4. V čem se liší negativní a pozitivní svoboda podle I. Berlina? 5. V čem se shodují a v čem liší koncepce spravedlnosti u Nozicka a Rawlse? 6. Kdo, za jakých podmínek, a s jakou znalostí volí uspořádání základní struktury společnosti v Rawlsově teorii spravedlnosti? 7. Uveďte hlavní rozdíly v Nozickově a Hayekově zdůvodnění minimálního státu. 8. Popište mechanismus Nozickova vysvětlení původu morálně přijatelného státu (tj. státu, který funguje v rámci omezení přirozeného zákona). 9. V čem spočívá Sandelova kritika procedurální republiky? Jakou alternativu k procedurální republice Sandel formuluje? 10. Jaké jsou hlavní body komunitaristické kritiky liberalismu?
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (Spring 2005, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2005/POL704