PSY217 Psychologie literatury

Fakulta sociálních studií
jaro 2005
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Martin Švanda, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martin Švanda, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Švanda, Ph.D.
Rozvrh
Po 10:00–11:40 G11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Psychologie literatury Vyučující: Mgr. Martin Švanda Tel.: 532290382 E-mail: svanda@psu.cas.cz Syllabus, jarní semestr 2005 Charakteristika kurzu: Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními pojmy, teoriemi, metodologií a možnými přístupy, které jsou charakteristické pro psychologická zkoumání literatury. Studenti by se měli během kurzu obeznámit s historií a současností psychologie literatury. Hlavními tématy psychologie umění jsou psychologie autora, analýza literárního díla a psychologie čtenáře. Požadavky na ukončení: Seminární práce na vybrané téma v rozsahu minimálně 3 strany a pravidelná návštěva přednášek a cvičení. Garant kurzu: Doc. PhDr. Ivo Čermák, CSc. Psychologický ústav AV ČR tel. +420 532290270 e-mail: cermak@psu.cas.cz Místo a čas konání: Jarní semestr 2005 Gorkého 7, místnost: G11, čas: 10.00-11.40. Témata: 1. Úvod do studia psychologie literatury. (vymezení pojmu, nástin jednotlivých tématických okruhů, která budou předmětem kurzu, postavení psychologie literatury vzhledem k psychologii umění) 2. Metodologické přístupy k umění literatuře. (kvalitativní a kvantitativní přístup, historie a současnost) 3. Psychoanalýza. (teorie, které se používaly a používají v psychologii literatury,patografie) 4. Empirické studie. (měření rysů osobnosti, osobnost umělce, obsahové analýzy textu) 5. Jungiánská analýza. (C. G. Jung a jeho pojetí umění a literatury, jungovi následovníci, pohádka - literární žánr a prostor pro psychologická zkoumání) 6. Literární kritika. (koncepce literární kritiky, které pracují s psychologickými pojmy a jejich hlavní představitelé) 7. Postmoderní a ostatní přístupy k umění. (Fenomenologie, postmoderní obrat v psychologii, narativní psychologie, dialogické self) 8. Dílo jako předmět zkoumání. (formální kvality díla, možnosti zkoumání) 9. Psychologie čtenáře literárního díla. (čtenář jako objekt psychologického výzkumu) 10. Autor a životní příběh. (psychobiografie, vlastní biografie, sekundární literatura-deníky, dopisy, poznámky) 11. Autor a kreativita. (historie zkoumání, definice umělecké kreativity, J. Viewegh) 12. Autor jako pacient. Postava psychologa a psychiatra v literatuře, psycholog-spisovatel. (autopatografické příběhy, vztah pacient a terapeut, psychiatrie a umělec. Yalom, Laing, Syřišťová, Havlíček, Vodňanský aj.) Doporučená literatura: Bachelard, G. (1997): Voda a sny. Mladá fronta. Praha 1997 Bettelheim B. (2000): Za tajemstvím pohádek. Praha. Nakladatelství Lidové Noviny. Borecký V. (1996): Imaginace a kultura. Praha: Karolinum. Čermák I. (2002). Hermeneuticko-narativní pojetí psychologického výzkumu. Psychologický ústav AV ČR, Brno. In sborník z konference pracovních psychologů ve Strážnici. V tisku. Čermák, I. (2000): Povolání herec. (Kritické momenty v pracovním životě herců). Brno : Nakladatelství Větrné mlýny a Psychologický ústav Akademie věd ČR. Drvota S. (1973): Osobnost a tvorba. Praha: Avicenum. Erikson E. H. (1996): Mladý muž Luther. Praha: Psychoanalytické nakladatelství. Exner M. (2002): Aktanty a nevědomí. Liberec: Technická univerzita Liberec. Freud S. (1990): Básník a lidské fantazie. In. Freud S.: O člověku a kultuře. Praha: Odeon. (s. 81-89). Freud S. (1990): Dostojevskij a otcovražda. In. Freud S.: O člověku a kultuře. Praha: Odeon. (s. 151-167). Freud S. (1990): Motiv volby skříněk. In. Freud S.: O člověku a kultuře. Praha: Odeon. (s. 141-150). Freud S. (1990): Řeč k udělení Goethovy ceny. In. Freud S.: O člověku a kultuře. Praha: Odeon. (s. 168-172). Freud S. (1991): Vzpomínka z dětství Leonarda da Vinci. Praha: Orbis. Hermans H. J. M. , Kempen H. J. G. (1993). The Dialogical Self: Meaning as Movement. San Diego: Academic Press. Hyhlík, F. (1958): Četba a její vliv na utváření osobnosti : Psychologie čtenáře. Praha: SPN. Kučera O. (1948): Genese ?prokletého básníka?: Ducasse-Lautréamont. In Dosužkov B. (Ed.) Sborník psychoanalytických prací. Praha, Máj. (s.125-142). Mc Adams D. P. (2001). The Psychology of life Stories. Review of General Psychology, Volume 5(2). 100-122. Mc Adams D. P. (1993). The Stories we live by: Personal myths and the making of the self. New York: Morrow. Mc Kinley Runyan W. (1982): Life Histories and Psychobiography. New York: Oxford UP. Mishler, E. G. (1999): Storylines: Craftartists' narratives of identity. Cambridge, MA: Harvard Pechar J. (1992): Prostor imaginace. Praha: Psychoanalytické nakladatelství. Rimmon-Kennanová S. (2001). Poetika vyprávění. Brno: Host. Viewegh J. (1999): Psychologie umělecké literatury. Brno: PÚ AV ČR. Viewegh J. (1996): Sebevražda a literatura. Brno. Nakladatelství Tomáše Janečka. Vygotskij L. S. (1981): Psychologie umění. Praha: Odeon. Další literatura bude uváděna u jednotlivých problémových okruhů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006.