FSS:PSY103 Vývojová psychologie I - Informace o předmětu
PSY103 Vývojová psychologie I
Fakulta sociálních studiíjaro 2006
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Eva Pavlíková (přednášející)
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc. - Rozvrh
- Čt 12:00–13:30 U23 a každé liché úterý 14:00–15:40 P51 Posluchárna V. Čermáka a každé sudé úterý 14:00–15:40 U23
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY103/SB: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
PSY103/SC: Rozvrh nebyl do ISu vložen. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-HE)
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-KS)
- Psychologie (program FSS, B-MS)
- Psychologie (program FSS, B-PL)
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Psychologie (program FSS, B-SO)
- Psychologie (program FSS, B-SP)
- Osnova
- Obecná vývojová psychologie - základní pojmový aparát
- Postavení vývojové psychologie v systému psychologických nauk. Historické zdroje vývojové psychologie - např. Komenský, Rousseau, Darwin, "století dítěte", u nás Fr. Čáda, M. Rostohar, F. Kratina, V. Příhoda. Předmět vývojové psychologie. Tematické okruhy vývojové psychologie. Pojmy: fylogeneze, antropogeneze, ontogeneze, aktuální geneze, vývojová změna, vývoj, vývojové stadium, vývojové krize, hlavní vývojové procesy, činitelé duševního vývoje, kritická senzitivní období.
- Metody vývojové psychologie
- Metodologické možnosti a meze ve vývojové psychologii. Klasifikace metodologických přístupů: (A) prospektivní (katamnestický) a (B) retrospektivní (anamnestický). Ad (A): longitudinální (podélný) přístup a transverzální (příčný, průřezový) přístup. Základní metodologické nástroje ve vývojové psychologii: pozorování, experiment, rozhovor, dotazník, analýza činnosti.
- Dědičnost versus prostředí
- Bio-psycho-sociální determinace vývoje. Pojmy: heredita, dědičné vs. vrozené, socializace jako součást vývoje osobnosti. Extrémní sociální izolace a její vliv na vývoj, separace, depravace, deprivace, subdeprivace (Matějček, Bowlby, Spitz). Vlčí děti. Studie dvojčat, nature vs. nurture (výzkumy M. Mead), kultura a prostředí.
- Vývojové teorie a vývojové modely - I.
- Stadiálnost, rozdílné koncepce, rozdílné členění. Biogenetické (endogenní, nativismus, A. Gesell, S. Freud), sociální a behaviorální (exogenní,empirismus, J.B. Watson. B. F. Skinner), teorie respektující obě hlediska. Psychodynamické teorie vývoje, psychosexuální stupně vývoje (S. Freud), psychosociální stupně vývoje (E. Erikson). Behaviorální teorie (B. Skinner), teorie sociálního učení (Bandura, Michel), kognitivní teorie vývoje (J. Piaget), interakční teorie (L. Vygotskij), humanistické teorie (Bühlerovi)
- Vývojové teorie a vývojové modely - II.
- Sociobiologie, ekologický model vývoje (Bronfenbrenner). Kultura a ontogenetický vývoj, historická dimenze ontogeneze (Koops). Situační a kontextuální aspekty v ontogenezi (Magnusson, Lerner), vývojová psychologie osobnosti, vývojová sociální psychologie (Durkin). Psychologie celoživotního utváření, pojem "životní cesty", biodromální přístup, life-span psychology (Baltes), socializace osobnosti vers. ontogenetický vývoj.
- Emocionalita v průběhu života
- Základní pojmy vztahující se k emocionalitě, k projevům emocí a k citům Emoce a city ontogenezi. Teorie připoutání (attachment), úloha rané citové vazby, vazba v blízkých vztazích. Subjektivní pohoda (well-being) a globální vztah k sobě (self-esteem) v ontogenezi.
- Literatura
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 3., v nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2000, 144 s. ISBN 80-7178-407-9. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998, 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1996, 353 s. ISBN 8071843172. info
- KOUKOLÍK, František a Jana DRTILOVÁ. Vzpoura deprivantů :o špatných lidech, skupinové hlouposti a uchvácené moci. Praha: Makropulos, 1996, 303 s. ISBN 80-901776-8-9. info
- LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
- ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990, 435 s. ISBN 80-7038-078-0. info
- ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 s. info
- KURIC, Josef. Ontogenetická psychologie [Kuric, 1986]. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 264 s. info
- SCHMIDT, Hans-Dieter. Obecná vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1978, 411 s. info
- KOCOURKOVÁ, Jana. Problémy psychického vývoje a osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1978, 343 s. URL info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič a Jan PRŮCHA. Vývoj vyšších psychických funkcí. Translated by Miluše Sedláková. Vyd. 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 363 s. URL info
- HELUS, Zdeněk. Psychologické problémy socializace osobnosti. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973, 259 s. info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 297 s. info
- Další komentáře
- Poznámka k ukončení předmětu: Předmět je zkoušen jako součást postupové zkoušky.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2006/PSY103