FSS:PSY219 Týmová práce SD 1 - Informace o předmětu
PSY219 Týmová práce SD 1
Fakulta sociálních studiíjaro 2006
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Ladislav Lakomý (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Ladislav Lakomý - Rozvrh
- Út 8:00–9:40 U32
- Předpoklady
- Kurz je určen zejména studentům inovovaných kurzů projektu (Kurz je vypsán v souvislosti s realizací projektu Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů "Implementace systémového hlediska do vzdělávání při přechodu k udržitelnému rozvoji" registrační číslo CZ.04.1.03/3.2.15.1/0151).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-KS)
- Psychologie (program FSS, B-MS)
- Psychologie (program FSS, B-PL)
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Psychologie (program FSS, B-SO)
- Psychologie (program FSS, B-SP)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je uplatnit systémové myšlení při řešení aktuálně existujícího problému města (bydlení, doprava, revitalizace sídlišť, výstavba veřejných prostranství ap.), zejména ve vztahu k dlouhodobým rozvojovým plánům měst (strategické plány, plán místní Agendy 21 ap.), územnímu plánování a participaci veřejnosti v těchto procesech. Studenti se seznámí s problémem, je jim poskytnut návod, jak řešit problém pomocí systémového vidění a účastní se řešení problému pod vedením konzultantů z Nadace Partnerství a z Občanského sdružení Vaňkovka, partnerů projektu. Studenti vystupují v týmu v rolích podle úrovně své kvalifikace (BS/MS). Práce týmu FSS je koordinována s činností sesterských týmů partnerských univerzit: Fakulta architektury VUT (problematika brněnských brownfields) a Fakulta multimediálních komunikací UTB (tvorba filmových dokumentů). Kurz rozvíjí u studentů systémové myšlení a zvyšuje tím jejich konkurenceschopnost na trhu práce. Navazující výuka: PSY133 Komplexní a dynamické systémy, PSY421 Modelování dynamických systémů
- Osnova
- 1. Zadání problémové situace z oblasti komunikace/participace města a občana, sestavení týmů, rozdělení rolí, zadání studia literatury. 2. Zapojení veřejnosti do přípravy územního plánu města Brna - Revitalizace řek a protipovodňová opatření (účast na kulatém stole pro odbornou i širokou veřejnost (28.2.) 3. Urbanistický model prof. Koutného zpětnovazební schéma struktury. Systémová dynamika ve filmech studentů FMK. 4. Veřejnost a územní plánování účast na kulatém stole pro odbornou veřejnost (23.3.) 5. Rozbor případové studie podle Stermana: Marná snaha řídit hustotu dopravy pomocí budování dalších cest. 6. Zapojení veřejnosti do přípravy územního plánu města Brna - Zastavitelná a nezastavitelná území - (účast na kulatém stole pro odbornou i širokou veřejnost (28.3.) 7. Workshop arch. Havliše o brněnských brownfields ve Vaňkovce. 8. Město Amélie z Monmartru simulační model individuálních aktérů. 9. Zapojení veřejnosti do přípravy územního plánu města Brna - Parky, stromořadí, veřejná prostranství (účast na kulatém stole pro odbornou i širokou veřejnost (25.4.) 10. Město jako vznikající struktura - experiment teorie komplexnosti. 11. Happening architekta Hurníka o udržitelném rozvoji. 12. Účast na akci Bylinková zahrada Tiree Chmelar, Valtice. 13. Zapojení veřejnosti do přípravy územního plánu města Brna - Pěší a cyklistická doprava, doprava v klidu (účast na kulatém stole pro odbornou i širokou veřejnost (30.5.) 14. Závěrečný seminář - komunikace poznatků z účasti na aktivitách Nadace Partnerství, partnera projektu. X. Kontakt s řešiteli postindustriálních územích v Grazu (vybraní studenti).
- Literatura
- STERMAN, John. Business dynamics : systems thinking and modelling for a complex world. Boston: McGraw-Hill, 2000, xxvi, 982. ISBN 0072311355. info
- WALDROP, M. Mitchell. Complexity : the emerging science at the edge of order and chaos. Touchstone Book, 1992, 380 s. ISBN 0-671-76789-5. info
- MEADOWS, Donella H. a Dennis L. MEADOWS. Překročení mezí : konfrontace globálního kolapsu s představou trvale udržitelné budoucnosti. Edited by Jørgen Randers, Translated by Pavla Polechová - Libor Zvolánek. 1. vyd. Praha: Argo, 1994, 319 s. ISBN 8085794837. info
- TUFTE, Edward R. Visual explanations :images and quantities, evidence and narrative. Cheshire: Graphics Press, 1997, 156 s. ISBN 0-9613921-2-6. info
- TUFTE, Edward R. Envisioning information. Cheshire: Graphics Press, 1990, ii, 126 s. ISBN 0-9613921-1-8. info
- VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000, 264 s. ISBN 80-7178-291-2. info
- Metody hodnocení
- Podmínky udělení zápočtu: 1. Účast na aktivitách virtuální zakázky Nadace Partnerství v přidělené týmové roli. 2. Zpracování průběžné (z každé aktivity) / závěrečné zprávy. 3. Obhajoba podílu na týmové zprávě na závěrečném kolokviu za účasti odborníků/aktérů participačního procesu.
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/~lakomy
Konzultace průběžně na adrese: Ing. Ladislav Lakomý, lakomy@fss.muni.cz; Mgr. Martin Nawrath, martin.nawrath@ecn.cz - Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2006/PSY219