FSS:ENS107 Dějiny přírodních věd - Informace o předmětu
ENS107 Dějiny přírodních věd
Fakulta sociálních studiíjaro 2007
- Rozsah
- 2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Karel Stibral, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ivona Tolarová - Rozvrh
- St 18:00–19:30 P21
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Kurz se otevírá při 5 a více přihlášených studentech. - Mateřské obory/plány
- Environmentální studia (program FSS, B-HE)
- Environmentální studia (program FSS, B-HS)
- Environmentální studia (program FSS, B-KS)
- Environmentální studia (program FSS, B-MS)
- Environmentální studia (program FSS, B-PL)
- Environmentální studia (program FSS, B-PS)
- Environmentální studia (program FSS, B-SO)
- Environmentální studia (program FSS, B-SP)
- Evropská studia (program FSS, B-HE)
- Genderová studia (program FSS, B-HE)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HE)
- Mezinárodní vztahy (program FSS, B-HE)
- Politologie (program FSS, B-HE)
- Psychologie (program FSS, B-HE)
- Sociální antropologie (program FSS, B-HE)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-HE)
- Sociologie (program FSS, B-HE)
- Cíle předmětu
- Příroda a krajina ve výtvarném umění Přírodní objekty (zvířata, rostliny) a krajina jako předmět zobrazení ve výtvarném umění a jejich význam. Zobrazené přírodní objekty jako dokument vývoje vztahu člověka k přírodě i jako předměty umění i kultu. Symbolický význam živočichů, rostlin i krajiny. Vědecká ilustrace. Evropské i mimoevropské umění rozdíly i vzájemné vlivy. Umění mimoevropských kultur a jejich pojetí přírodních objektů. 1. Úvod. Základní otázky a pojmy. Zobrazení přírodních objektů v umění pravěku. Zvíře a rostlina jako symbol. 2. Zvíře, rostlina, vztah ke krajině v Egyptě a Mezopotámii. Náboženský význam přírodních objektů. 3. Krétsko-mykénské období, Řecko, helénismus, Etruskové, Řím. Přírodní objekty i krajina jako téma umění. 4. Středověk příroda jako kniha. Středověký symbolismus a bestiáře. Pojetí lesa jako pouště. 5. Renesance nový zájem o přírodu, přírodní objekty jako předmět studia umění a vědy (Leonardo). První pokusy o krajinomalbu (Lorenzetti, Dürer, Leonardo). Propojení vědeckého a uměleckého přístupu k přírodě. 6. Baroko a klasicismus. Význam přírodních objektů. Krajina jako umělecký objekt v baroku. Holandsko 17. století vznik krajinomalby jako specifického žánru. Malby zvířat a rostlin jako specializace. Klasicisující krajinomalba. Vztah umění a změn v přírodních vědách v pohledu na přírodu. Zátiší a přírodní objekty. 7. Pojetí přírody v 18. století a její místo v umění a kultuře. Krajina heroická a idylická. Rokoko. Zahradnictví jako umělecký druh. Objevení hor a divoké přírody. Vztah k exotické přírodě. 8. Romantismus význam přírodních námětů pro romantiky. Krajinomalba jako zobrazení duše. Význam romantického krajinářství pro vnímání přírody. Mimoevropská příroda a přírodní národy jako námět výtvarníků. 9. Příroda v umění druhé pol. 19. stol. Od realismu k impresionismu a secesi. Vědecká ilustrace v 19. stol a její význam pro naše vnímání přírody. Výhled do 20. století 10. Česká krajina a příroda v dílech malířů 19. století osobnosti, koncepty. 11. Přírodní objekty v umění mimoevropských národů a kultur I. (Nový svět především Mezoamerika) 12. Přírodní objekty v umění mimoevropských národů a kultur II. (Starý svět především Indie) 13. Přírodní objekty v umění mimoevropských národů a kultur III. (Dálný východ - Čína, Korea, Japonsko).
- Osnova
- Kurs je zaměřen především na dějiny biologie, teprve sekundárně na dějiny přírodních věd. Jedna učebnice či skripta není, ale větší část probírané látky najdete v: Rádl, 2006, Komárek 1997
- Metody hodnocení
- Podmínky zkoušky: 1.) Úspěšné složení písemného testu, trvajícího cca 45 min. Zkouší se výhradně odpřednášená látka; 2.) 3-6 stránková esej na téma jedné z Gouldových esejí (viz knihy níže, může být ale i anglický originál). Z toho by mělo tvořit cca 1/3 shrnutí Gouldova textu, zbylé 2/3 vlastní úvahy na dané téma; 3.) 1 normostránka shrnutí odborného (!) článku z Nature (týdeník) (zde stránky označené jako Letters a Letters to Nature, nikoli komentáře či obyčejné dopisy) či z časopisu Science. Vydání nemusí být nejnovější, účelem je však seznámit se ze současným světovým biologickým periodikem. Vybírejte si texty, kterým alespoń rámcově rozumíte. Překlad abstraktu nebude považován za splnění zadání. - vše odevzdat vytištěné (nikoliv mailem) do 9. 5. 2007, do 19 30 (tj. do konce středeční přednášky) – každý započatý týden zpoždění – 1 str. eseje navíc. Doporučená literatura: Ballauf, Th.: Die Wissenschaft vom Leben. Freiburg-München 1954 Gould, S. J.: Dinosauři v kupce sena. Úvahy o povaze přírodních věd. Praha 2005 Gould, S. J.: Pandin palec. Praha 1988 Jahn, I. (Hrsg.): Geschichte der Biologie. Hamburg 1998, 2000, 2002. (reedice) Janko, J.: Vědy o životě v českých zemích 1750-1950. Praha 1997 Komárek, S.: Dějiny biologického myšlení. Praha 1997 Mayr, E.: The Growth of Biological Thought. Cambridge 1982 Rádl, E.: Dějiny biologických teorií novověku. Praha 2006 K teorii a filosofii vědy: Fajkus, B.: Filosofie a teorie vědy (2x různé vydání)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2007/ENS107