FSS:PSY108 Social Psychology II - Course Information
PSY108 Social Psychology II
Faculty of Social StudiesSpring 2007
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (lecturer)
prof. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Eva Polášková, Ph.D. (alternate examiner)
PhDr. Jan Vančura, Ph.D. (alternate examiner) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Contact Person: prof. PhDr. Petr Macek, CSc. - Timetable
- each even Tuesday 14:00–15:40 P52
- Timetable of Seminar Groups:
PSY108/PSY_B: each odd Tuesday 14:00–15:40 U23, M. Vaculík
PSY108/PSY_C: each odd Tuesday 16:00–17:40 U23, M. Vaculík - Prerequisites (in Czech)
- PSY107 Social Psychology I
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Psychology (programme FSS, B-HE)
- Psychology (programme FSS, B-HS)
- Psychology (programme FSS, B-KS)
- Psychology (programme FSS, B-MS)
- Psychology (programme FSS, B-PL)
- Psychology (programme FSS, B-PS)
- Psychology (programme FSS, B-SO)
- Psychology (programme FSS, B-SP)
- Syllabus (in Czech)
- IV. POSTOJE
- 11. Postoj - základní charakteristiky
- Základní vymezení postoje, některé teoretické přístupy a modely (trojkomponentový, jednokomponentový). Struktura postoje: kognitivní, efektivní a behaviorální komponenta. Další charakteristiky postoje: komplexita, konzistence, intenzita, stabilita). Metody měření postojů - postojové škály (R. Likert, E.L. Thurstone, L. Guttman). Sémantický diferenciál (Ch. Osgood) a další možné přístupy.
- 12. Postojová změna, vztah postoj - chování Záměrná a nezáměrná změna postojů - teorie kognitivní disonance (L. Festinger), balanční teorie (F. Heider). Stereotypy a předsudky. Persuase - model C. Hovlanda. Konformita a poslušnost. Vztah mezi postojem a chování, - model M. Fishbeina a I. Ajzena. Význam osobnostních a situačních faktorů.
- V. INTERPERSONÁLNÍ VZTAHY
- 13. Interpersonální vztahy a jednání
- Sociální žádoucnost a interpersonální atraktivita. Základní dimenze interpersonálního chování (T. Leary). Dominance, submisivita, afiliace, hostilita, agresivita, asertivita. Fáze utváření důvěrného vztahu, sebeotevření (self-disclosure). Konformní a nekonformní chování, kooperace a soupeření. Sociální osamělost.
- VI. SKUPINOVÉ PROCESY
- 14. Malá sociální skupina
- Základní možná vymezení, klíčové charakteristiky pro definování. Klasifikace a typologie skupin. Struktura skupiny, pozice a role členů ve skupině. Vývojové procesy v malých skupinách, dynamika skupiny: pozice, role, normy, kohese, tense. Styly vedení a řízení skupiny, sociální facilitace, kompetence. Sociální zahálení (loafing). Skupina jako prostor pro osobnostní růst a psychoterapii. Psychodrama a sociodrama. Metody analýzy skupinových vztahů a dynamiky (sociometrie atd.)
- 15. Sociálně psychologické aspekty chování ve velkých skupinách. Typologie velkých skupin. Charakteristika davu, fenomeny davového chování. Některé teorie davového chování (G. LeBon, R.W. Brown, Turner, N. Smesler). Skupinová anonymita a sugesce.
- Literature
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course is taught annually. - Listed among pre-requisites of other courses
- Teacher's information
- http://www.fss.muni.cz/struktura/katedry/psych/syllabus2002/psy108.doc
- Enrolment Statistics (Spring 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2007/PSY108