EVS155 Firemní komunikace a řízení reputace

Fakulta sociálních studií
jaro 2008
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miloš Růžička, Ph.D. (přednášející), PhDr. Vít Dočkal, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jana Sedláčková Krištoforyová (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Rozvrh
Čt 13. 3. 14:00–17:40 P21, Čt 3. 4. 14:00–17:40 P21, Čt 24. 4. 14:00–17:40 P21, Čt 15. 5. 14:00–17:40 P21
Předpoklady
Kurz je koncipován jako "vstupní brána" do oblasti public relations. Vzhledem k individuálnímu přístupu vyučujících ke studentům bude z maximálního počtu zaregistrovaných (max. 100). testem vybráno 60 účastníků. Docházka je povinná. Kurz je realizován ve "dvojhodinách" v termínech daných rozvrhem. Studentům budou zdarma poskytnuty studijní materiály.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Firemní komunikace a řízení reputace seznámí studenty se základními metodami řízení firemní reputace (reputace instituce) s důrazem na nástroje public relations a ostatní disciplíny marketingové komunikace. Kurz napomůže absolventům utřídit si poznatky z dalších oboru řízení, zejména zatřídit firemní komunikaci do systému řízení firmy (instituce) a zorientovat se v návaznostech k souvisejícím marketingovým disciplínám (řízení značky). Absolvent kurzu by měl získat takové znalosti, které jej bezprostředně zvýhodňují pro uplatnění v praxi v oblasti public relations. Realizace kurzu sleduje potřebu prohloubit nedostačující kvalifikaci v oborech profesionální firemní komunikace. Počet nově otvíraných pozic s touto specializací trvale meziročně vzrůstá. Absolvování kurzu napomůže účastníkům najít uplatnění buď ve specializovaných útvarech komunikace, resp. marketingu firem a institucí, jednak rozšíří znalosti komunikačních disciplín, jež jsou využitelné i v jiných pozicích v rámci managementu firem a vedení institucí. Kurz je realizován v rámci projektu "Studium pro praxi", podpořeného Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky Role firemní komunikace v systému řízení firmy. Vymezení jednotlivých disciplín marketingové komunikace. Firemní kultura, firemní image. Vztah komunikace interní a externí. Role řízení lidských zdrojů v komunikaci. Etika v komunikaci. 2. Reputation Management // Brand Management (Definice firemní image. Image značky. Definice značky. Metody budování značky. Hodnota značky, její zdroje. Vnímání značky, atributy funkční a emoční. Role public relations v systému budování značky. Firemní kultura a hodnota značky. Řízení reputace v nebrandovaných oborech. Případová studie) 3. Public Relations (Definice PR, historie. Funkce PR v systému integrované marketingové komunikace. Struktura procesu public relations. Nástroje PR. Případová studie. Media Relations (Typologie médií z pohledu firemní komunikace. Formy komunikace s médii. Nástroje media relations. Etika v media relations. Případová studie). Krizová komunikace (Definice komunikační krize. Klasifikace komunikačních rizik. Systém včasného varování. Zásady komunikace v krizové situaci.Role krizové komunikace v systému krizového řízení. Manuál krizové komunikace. Případová studie) 4. Public Affairs, lobbying (Definice. Role Public affairs v managementu firmy /instituce/. Zájmové skupiny a veřejný zájem. Government relations jako specifický druh PA. Nástroje a metody. Etická hlediska a legislativní omezení. Případové studie). Politický marketing: Definice. Aplikace marketingových nástrojů v procesu politické soutěže. Marketing versus demokracie. Model marketingově řízené politické strany. Práce s průzkumy veřejného mínění. Specifické techniky message development, political branding aj. Případové studie: New Labour // Arbitráže proti státu 5. Komunikace ve veřejném sektoru. Aplikace marketingových instrumentů v nekomerční sféře. Právo na informace. Etický a legislativní rámec. Specifické techniky. Komunikace v neziskovém sektoru. Využití PR technik ve fundraisingu pro veřejně prospešný účel. Případová studie 6.Společenská odpovědnost firem (CSR) Corporate Social Responsibility definice a východiska. Community Relations definice, místo v systému firemní komunikace. Specifické nástroje a techniky. Vztah CSR a fundraisingu. Případová studie Měření účinku komunikace. Smysl měření účinku. Tradiční metody měření možnosti a omezení. Analýza publicity frekvenční a obsahová. Marketingový přepočet objemu publicity. Hodnota nízké publicity. Mediální audit. Případová studie. 7. Zápočtový test.
Metody hodnocení
Kurz je ukončen zápočtovým testem. 30 nejlepších a nejaktivnějších studentů bude umístněno na stáž. Během kurzu budou studenti zpracovávat průběžné position papery.
Informace učitele
UPOZORNĚNÍ: Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.