FSS:PSY178 Motivace dětí ve škole - Informace o předmětu
PSY178 Psychologické aspekty motivace dětí ve škole
Fakulta sociálních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 1/1. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Martina Čavnická (přednášející)
PhDr. Ivana Poledňová, CSc. (přednášející)
Mgr. Jindřiška Nejedlá (pomocník) - Garance
- PhDr. Ivana Poledňová, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Ivana Poledňová, CSc. - Rozvrh
- každý sudý čtvrtek 8:00–11:40 U23
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Kurz je určen pro studenty bakalářského stupně studia. - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-HE)
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-KS)
- Psychologie (program FSS, B-MS)
- Psychologie (program FSS, B-PL)
- Psychologie (program FSS, B-PS) (2)
- Psychologie (program FSS, B-SO)
- Psychologie (program FSS, B-SP)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základními tezemi moderních teorií motivace v aplikaci na školní podmínky. Pozitivní motivace učební činnosti žáka jako jedna ze základních podmínek jeho školní úspěšnosti bude analyzována v souvislosti s programy zlepšování pozornosti a rozvíjení tvořivosti. Pozornost bude věnována rovněž otázkám diagnostiky úrovně motivace žáků k učení.
- Osnova
- 1. Psychologie motivace. Motivace ve výchovně vzdělávacím procesu - motivace a učební výkonnost žáků, vnitřní a vnější motivace. Motivování žáků aktualizací vybraných potřeb - poznávací potřeby, sociální potřeby, výkonové potřeby. 2. Kauzální atribuce a motivace školního výkonu. Naučená bezmocnost. Význam sebeúcty a sebepojetí. Vnímaná osobní zdatnost. Orientace na budoucnost. Cíle a jejich význam pro motivaci žáků. Motivacek volbě povolání. 3. Význam vnějších činitelů pro motivaci žáků – školní známky, motivační působení odměn a trestů, vztahy k druhým lidem. 4. Demotivující činitelé učení - nuda a strach ve škole. 5. Principy a metody zvyšování motivace žáků. Interakce učitel – žák jako zdroj motivace žákova chování. Principy kooperativní výchovy. 6. Alternativní přístupy ve výuce a vzdělávání. Specifika motivace k učení u žáků s poruchami učení.
- Literatura
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- PAVELKOVÁ, Isabella. Motivace žáků k učení : perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: Univerzita Karlova, 2002, 248 s. ISBN 8072900927. info
- LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Portál. Praha: Portál, 1999, 199 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-205-X. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 270 s. ISBN 8020005927. info
- PAVELKOVÁ, Isabella. Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia, 1990. ISBN 8020000550. info
- HRABAL, Vladimír, František MAN a Isabella PAVELKOVÁ. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 254 s. URL info
- Výukové metody
- Výuka probíhá v šesti tematických blocích, vždy 4 vyučovací hodiny 1x za 14 dní; je realizována převážně jako problémový výklad s cvičeními a diskusí. Praktické zkušenosti k probíraným tématům studenti získají rovněž během exkurze do školy s alternativní výukou, event. do speciálně pedagogického centra.
- Metody hodnocení
- Kurz je realizován formou přednášek a seminářů. V seminářích jsou studenti seznamováni s kazuistikami ilustrujícími probíraná témata. V průběhu semestru studenti vypracují seminární práci na zadané téma. Kurz je ukončen písemnou zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/PSY178