FSS:PSY201 Řešení konfliktů - Informace o předmětu
PSY201 Řešení konfliktů
Fakulta sociálních studiíjaro 2010
- Rozsah
- 1/1. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dora Lukášová Salaquardová (přednášející)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 10:00–11:40 U33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-HE)
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-KS)
- Psychologie (program FSS, B-MS)
- Psychologie (program FSS, B-PL)
- Psychologie (program FSS, B-PS) (2)
- Psychologie (program FSS, B-SO)
- Psychologie (program FSS, B-SP)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je uvést posluchače do problematiky interpersonálních konfliktů jak na úrovni prožitkové, tak i v oblasti základních teoretických poznatků a dovedností z oblasti řešení konfliktů. Absolvování tohoto kurzu posluchačům pomůže lépe pochopit a řešit konflikty. V průběhu semestru bude pozornost věnována následujícím tématům: teorie konfliktů, cyklus konfliktu, vývoj konfliktu, styly řešení konfliktu a typologie konfliktních situací. Posluchači budou seznámeni se základy facilitace a mediace; měli by si osvojit způsoby vyhnutí se konfliktní situaci a způsoby efektivního řešení konfliktních situací. V rámci jednotlivých témat výuky je kladen důraz na rovinu prožitkovou, kdy posluchači využijí vlastních zkušeností v rámci probíraného tématu a na rovinu dovednostní, kdy budeme pracovat s modelovými situacemi a konkrétními příklady.
- Osnova
- (1) Význam komunikace při řešení konfliktu (komunikační proces a faktory ovlivňující komunikaci - základní činitelé ovlivňující sociální percepci, komunikační bariéry, komunikační styl atd.; verbální, neverbální komunikace; technika aktivního naslouchání, technika kladení otázek, typy otázek, zpětná vazba - obousměrná komunikace)
- (2) Porozumění mezilidským konfliktům (konflikty každodenního života a jejich význam - pozitivní aspekty konfliktní situace, vliv konfliktu na uspořádání systému, cyklus konfliktu. Teorie konfliktů: vývoj, klíčové oblasti, pojmy a koncepce. Typologie konfliktních situací - interpersonální konflikty, intrapersonální konflikty, konflikty představ, názorů, zájmů, postojů, hodnot. Základní strategie řešení konfliktů. Fáze řešení konfliktu)
- (3) Způsoby řešení problémů (definice problému, analýza zájmů, formulace kritérií, hledání a hodnocení možností, speciální techniky, rozeznávání podstaty problému, vytváření alternativ zvládání konfliktu)
- (4)Skupinová facilitace (obecné zásady, role facilitátora, možnosti facilitátora, speciální techniky užívané při facilitaci, komunikace s problémovými typy účastníků, zvládání patových situací)
- (5) Mediace (Teorie mediace - základní principy, teoretické zdroje. Mediace jako vztah - vztahy mezi účastníky mediace, vztahy k mediaci a jejímu výsledku. Kompetence a role mediátora. Možnosti využití mediace (indikace k mediaci, druhy mediace). Fáze mediace. Prostředky mediace. Nácvik mediace.
- Literatura
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 189 s. ISBN 9788073674076. URL info
- DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace : 6. vydání. Translated by Jiří Rezek. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 502 s. ISBN 9788024720180. info
- HOLÁ, Lenka. Mediace : způsob řešení mezilidských konfliktů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 190 s. ISBN 8024704676. info
- PLAMÍNEK, Jiří. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. 1. vyd. Praha: Argo, 1994, 198 s. ISBN 8085794144. info
- Výukové metody
- teoretická příprava přednášky skipnová diskuse sebezkušenostní a zážitkové techniky domácí úkoly
- Metody hodnocení
- Kurz probíhá ve čtyřhodinových blocích jednou za čtrnáct dní. Kurs je založen na znalosti četby a na přímém kontaktním vyučování. Proto je povinná účast. Teoretická výuka (přednáška, diskuse) bude kombinovaná se zážitkovými metodami a modelovými situacemi. Požadavky na ukončení: plnění průběžných domácích úkolů, zpracování seminární práce (eseje) podle pokynů (viz syllabus) a zvládnutí závěrečného vědomostního testu.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2010/PSY201