SOC757 Contemporary Sociological Theory

Fakulta sociálních studií
jaro 2011
Rozsah
1/1. 15 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Gábor Oláh, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Syslová (cvičící)
Mgr. František Černín (pomocník)
Mgr. Martina Šimůnková (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Oddělení sociologie – Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Rozvrh
Út 14:00–15:40 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Výhradně pro zahraniční studenty programů "Sociology" a "Erasmus".
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course introduces students into major paradigmatic areas of contemporary social theory and sociological research. It builds on reading and discussing texts by sociological classics of the second half of the 20th century and by authorities in social theory who draw on, develop, and modify the classical traditions today. Understanding continuities and discontinuities in contemporary social thought is one important aim of the course. Therefore it starts with a basic overview of a more distant sociological heritage that inspires the present-day theories. In the main part of the course we focus, among others, upon links between the micro and macro levels of social research and analysis. In this way, the empirical relevance of abstract sociological concepts is to be brought to light. Selected prominent issues in contemporary social theory will be, in turn, discussed within paradigmatic theoretical contexts introduced throughout the course. The classes are intended as seminars, rather than lectures. Students work consists in intensive reading of assigned texts and active participation in the class discussions, which will include one individual presentation (10-15 minutes) for each during the semester. Particular attention will be paid to students capacity to understand and present theoretical concepts and paradigms in empirical terms. A class test is scheduled for the second session. Students also write a short final essay (up to 2000 words) on a topic relevant to the discussed texts and problems. They will choose the topic in consultation with one of the teachers. Students are graded on the basis of their performance in the class test, the quality of their oral presentation, and especially the excellence of the final essay. Their activity in the class discussions will also be taken into account.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.