FSS:SPP212 Zneužití návyk. látek - Informace o předmětu
SPP212 Výběrový seminář k prevenci zneužívání návykových látek
Fakulta sociálních studiíjaro 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Lenka Skácelová (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 18:00–19:40 U35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-HE)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-HS)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-KS) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-MS) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-PL) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-PS) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-SO) (2)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-SP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je seznámení se s aktuální drogovou problematikou a ukázkami základních technik práce s klientem a rodinou. Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- pojmenovat základní rizikové a projektivní faktory pro vznik problému v rámci užívání NL
- rozlišit a srovnat jednotlivé fáze závislosti a zhodnotit příslušný typ klienta
- otevřeně diskutovat a argumentovat ve zvolených tématech a vést jednoduchý preventivní program s ohledem na věk účastníků
- kriticky zhodnotit použité metody a formy práce
- využít znalosti pro převedení do roviny dovedností pomoci praktického nácviku a řešení modelových situací
- budou schopni argumentovat,zdůvodnit i ocenit své výstupy i výstupy kolegů - Osnova
- Úvod do problematiky zneužívání návykových látek, současná drogová scéna v ČR, bio-psycho-sociální model vzniku závislosti u jedince, vymezení jednotlivých fází/ Stručná charakteristika krátkodobých i dlouhodobých účinků a příznaků jednotlivých typů návykových látek /
- Vymezení oblasti a standardů práce v rámci zařízení.
- Primární, sekundární a terciální prevence zneužívání návykových látek (ZNL) v ČR .
- Metody práce v prevenci ZNL/Charakteristika fází vývoje závislostí u jedince.
- Metody práce, praktická cvičení/Techniky práce s klientem - Motivační pohovor - Efektivní psychoterapeutické techniky v oblasti drog. závislostí - Práce s rodinou problémového uživatele drog. Krizová intervence
- Literatura
- MŠMT (2005): Certifikační standardy odborné způsobilosti v oblasti primární prevence užívání návykových látek, Praha, MŠMT
- Nešpor, Karel - Csémy, Ladislav - Pernicová, Hana. Prevence problémů působených návykovými látkami. Praha : Besip MV, 1999. 124 s.
- Mečíř, Jan. Zneužívání alkoholu a nealkoholových drog u mládeže. 1. vyd. Praha : Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1989. 156 s.
- Nešpor, Karel - Csémy, Ladislav. Alkohol, drogy a vaše děti : jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat [Nešpor, 1995]. 3. rozš. vyd. Praha : Sportpropag, 1995. 160 s.
- Drogy a drogové závislosti :mezioborový přístup. Edited by Kamil Kalina. 1. vyd. Praha : Úřad vlády ČR, 2003. 343 s. ISBN 80-86734-05-6.
- Nešpor,K., Csémy,L., Pernicová,H.: Problémy s návykovými látkami ve školním prostředí, časná a krátká intervence, Praha 1998, Sportpropag
- O rodičích, dětech a drogách :drogy a jejich účinky, rizika zvyšující užívání drog, léčba, problémové situace. Edited by Martin Hajný. Vyd. 1. Praha : Grada, 2001. 133 s. ISBN 80-247-0135-9.
- Nožina, Miroslav. Svět drog v Čechách. Vyd. 1. Praha : KLP-Koniasch Latin Press, 1997. 347 s. ISBN 80-85917-36-.
- TYLER, Andrew. Drogy v ulicích : mýty, fakta, rady. Praha: Ivo Železný, 2000, 426 s. ISBN 80-237-3606-X. info
- HAJNÝ, Martin, Evžen KLOUČEK a Robert STUCHLÍK. Akta Y : drogový problém versus rodina : praktická příručka pro rodiče. Praha: Votobia, 1999, 125 s. ISBN 8072200224. info
- PRESL, Jiří. Múže být ohroženo i Vaše dítě? Praha: Maxdorf, 1994, 85 s. ISBN 80-85800-18-7. info
- Výukové metody
- Přednáška, interaktivní techniky, technika arteterapeutická, hraní modelových situací, diskuse, seminární práce
- Metody hodnocení
- diskuse v hodině, účast na seminářích, zhodnocení seminární práce
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2011/SPP212