ZUR286 Sociální teorie nových médií

Fakulta sociálních studií
jaro 2011
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jakub Macek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Rozvrh
Čt 17:30–19:05 N41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Sociální teorie nových médií navazuje na kurz Kyberkultura. Zatímco kurz Kyberkultura se soustředil na kořeny reflexe a kulturního utváření informačních a komunikačních technologií, kurz Sociální teorie nových médií sleduje témata aktuální sociálněvědné reflexe této oblasti. Kurz představuje nové technologie jako sociální (sociálně konstruovaný) fenomén, definuje pozici sociálního konstruktivismu a kritického přístupu k technologiím (s důrazem na témata diskurzivity a ideologie), zasazuje – z pohledu mediálních studií – informační a komunikační technologie do kontextu se staršími mediálními technologiemi a dále se v souvislosti s novými technologiemi zabývá tématy tělesnosti a identity, moci a politiky, komunity a veřejnosti, sociální a technologické a epistémické změny, komunikačním aktivismem a regulací nových technologií.
Osnova
  • Studia nových médií – historie a vymezení
  • Nové média jako sociální fenomén
  • Novost nových médií
  • Archeologie nových médií – raná kyberkultura
  • Nová média a komunita
  • Užití, každodennost a kultura konvergence
  • Nová média, politika a moc
  • Nová média a veřejnost
  • Nová média a nerovnost
  • Informační / postmoderní / postindustriální / síťová společnost
Literatura
    povinná literatura
  • JENKINS, Henry. Convergence culture : where old and new media collide. 1st published in paperback. London: New York University Press, 2008, xi, 353. ISBN 9780814742952. info
  • Handbook of new media : social shaping and consequences of ICTs : updated student edition. Edited by Leah A. Lievrouw - Sonia M. Livingstone. Thousand Oaks [Calif.]: SAGE, 2006, xix, 475. ISBN 1412918731. info
  • WEBSTER, Frank. Theories of the information society. 3rd ed. London: Routledge, 2006, viii, 317. ISBN 0415406331. info
  • NORRIS, Pippa. Digital divide : civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, xv, 303. ISBN 0521002230. URL info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • Habermas and the public sphere. Edited by Craig J. Calhoun. Cambridge: MIT Press, 1992, x, 498. ISBN 0262531143. info
Výukové metody
Přednášky, četba zadané literatury.
Metody hodnocení
Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno četbou zadané literatury (dokládanou odevzdáváním kritických rešerší).
Informace učitele
Tento kurz "Sociální teorie nových médií" , vypsaný pod kódem zur268, je kurz POVINNĚ VOLITELNÝ (tj. kurz B), určený všem, kdo nejsou studenty studijní orientace Digitální média. (Jste-li studenty této specializace a potřebujete si kurz zapsat jako povinné áčko, zapište si, prosím, kurz zur143. Kurz je to stejný, liší se pouze - z administrativních důvodů - kódy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.