FSS:SOC732 Sociologie rodiny - Informace o předmětu
SOC732 Sociologie rodiny
Fakulta sociálních studiíjaro 2014
- Rozsah
- 2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Michal Nekorjak, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Ivo Možný, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Ladislav Rabušic, CSc.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií - Předpoklady
- SOC709 Demografie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociologie (program FSS, B-HS)
- Sociologie (program FSS, B-KS)
- Sociologie (program FSS, B-KSK)
- Sociologie (program FSS, B-MS)
- Sociologie (program FSS, B-MSK)
- Sociologie (program FSS, B-PL)
- Sociologie (program FSS, B-PLK)
- Sociologie (program FSS, B-PS)
- Sociologie (program FSS, B-PSK)
- Sociologie (program FSS, B-SO) (2)
- Sociologie (program FSS, B-SOK)
- Sociologie (program FSS, B-SP)
- Sociologie (program FSS, B-SPK)
- Cíle předmětu
- Přednáška (a seminář) uvádí do studia základní instituce všech lidských společností. Podává posluchači přehled o sociálně stabilizující, změně vzdorující povaze rodiny i o nepřetržitém vnitřním vývoji této instituce s dramatickým zrychlením v posledních generacích. Ukazuje vývoj pokusů o vysvětlení rodiny od klasických teorií 19. století. Informuje o sociobiologické teorii rodiny, sociálně konstruktivistickém i strukturálně funkcionálním pojetí a dalších dnes vlivných teoriích. Vysvětluje vztah mezi makrosociálními přeměnami a mikrosvětem rodiny. Všímá si sociální determinace povahy manželské lásky a uvádí do sociologie intimity. Probírá rodičovství, dětství jako sociální jev, generační konflikt, fáze rodinného soužití, tradiční a moderní příbuzenství. Podává přehled diversity rodinných forem a alternativního chování i s výzvou, kterou pro rodinu představuje postmoderní svět. Je postavena polemicky k mýtům sociální rétoriky a masmedií a orientována problémově k otevřeným otázkám transformace mužské a ženské role, vztahu mezi pohlavími a generacemi.
- Osnova
- Úvodní seminář. Plán práce kursu. * Rodina jako objekt sociální a sociologické reflexe. Je rodina morfostatická instituce? Rodina v tradiční a v moderní společnosti. Krize rodiny na počátku moderního věku. * Klasické teorie rodiny v 19. století: Morgan a historicko-právní škola, LePlay, Durkheim. Historizující a antropologizující koncepce: Spencer, Engels, Bachofen, Westermarck. Konservativní a reformátorský proud v sociologii rodiny. * Velké teorie padesátých let našeho století (Parsons a Goode) a jejich kritika. * Teorie rodiny po rozpadu klasických teorií. Přínos moderních sociologických škol a směrů k teorii rodiny: teorie sociální směny, teorie sytému a symbolické interakce, teorie konfliktu, kritická sociologie, marxismus a radikální ekonomie, sociobiologie. * Rodina jako základní kámen sociální nerovnosti: sociální stratifikace, třídně zakotvené rozdíly v rodinném chování, mimoekonomická stratifikace a kognitivní třídy. * Založení rodiny: Teorie sňatkového trhu, sociální a kulturní determinanty výběrového párování. Sex: empirický výzkum sociálně determinované variability, měnící se kulturní vzorce a sexuální revoluce. Láska. * Rodiče, dítě a socializace v rodině: Rodičovská autonomie, její meze a poruchy. Teorie socializace (Mead, Freud a Piaget). Vrstevnická skupina. Rodová socializace. * Rodina, domácnost a ekonomika: Zaměstnaná žena a rodina. Situace dnešních matek: rozpory v teorii i v praxi. Dvoukariérové rodiny: pionýři egalitárního modelu. Diferenciace rodinných modelů a modifikace životního cyklu. * Rozvod a opakované manželství v historické perspektivě a jako výraz změny povahy manželské lásky. Příčiny a koreláty rozvodovosti. Opakované manželství. * Rodina ve společnosti rizika a individuace.
- Literatura
- Metody hodnocení
- Průběžné interaktivní studium. Závěrečná zkouška formou písemného testu a zhodnocení vypracovaných úkolů Klade se důraz na tvořivost a vlastní práci, zvládnutí znalostního základu je spíše východiskem než smyslem studia, což ovšem neznamená, že by bylo postradatelné.
- Informace učitele
- http://www.phil.muni.cz/elf/course/view.php?id=304
Kurs nezbytně předpokládá průběžné a včasné vypracovávání úkolů! - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2014/SOC732