ENS238 Zakládání firmy

Fakulta sociálních studií
jaro 2015
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Ladislav Šiška, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Bernatíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 11:30–13:00 U32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Jiné omezení: Předmět bude přednostně nabízen studentům projektu EkoInkubátor
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen:
  • Rozlišit mezi podnikáním fyzické a právnické osoby.
  • Pracovat se základními finančními výkazy obchodních společností.
  • Orientovat se v základních požadavcích na začínajícího podnikatele.
  • Formulovat strategii vlastního podnikání.
  • Sestavit a obhájit vlastní podnikatelský záměr.
    Předmět volně navazuje na předmět ENS235 Podniková ekonomika
  • Osnova
    • Úvod - podnikání a podnikatelský plán
    • Cv - příklad podnikatelského záměru
    • Obch. společnosti a jejich finanční výkazy
    • Cv - Sbírka listin obchodního rejstříku
    • Vyhodnocení hospodaření konkurentů z fin. výkazů
    • Cv - Typové operace a jejich dopad do fin. výkazů
    • Podnikání fyzické osoby živnostníka
    • Cv - Vyplnění daňového přiznání k DP a přehledů SZP
    • TEST
    • Podnikatelský plán dle JIC (exkurze, 13:00 hod.)
    • Konzultace k látce, záměrům
    Literatura
      povinná literatura
    • SRPOVÁ, J. a kol. Podnikatelský plán a strategie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011, 194 s. ISBN 978-80-247-4103-1. info
      doporučená literatura
    • KORÁB, V. a kol. Podnikatelský plán. 1.vyd. Brno: Computer Press, 2007, 216 s. ISBN 978-80-251-1605-0. info
    • FOTR, Jiří a Ivan SOUČEK. Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 356 s. ISBN 8024709392. info
    • KAPLAN, Robert S. a David P. NORTON. Strategy maps : converting intangible assets into tangible outcomes. Boston: Harvard Business School Press, 2004, xviii, 454. ISBN 1591391342. URL info
    Výukové metody
    Teoretická příprava formou přednášek je doplněna praktickými ukázkami na cvičeních a završena vlastní aplikací v podobě projektu. Ten má podobu podnikatelského záměru založení vlastního podnikání.
    Metody hodnocení
    Účast na exkurzi (10%) Písemný test (30%) Projekt v podobě podnikatelského záměru vlastního podnikání. (60%)
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017.