FSS:ENS251 Sustainable development - Informace o předmětu
ENS251 Systems thinking for sustainable development
Fakulta sociálních studiíjaro 2015
- Rozsah
- 0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Dominika Dzwonkovska (přednášející), Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Zdeňka Lechnerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 24. 3. 18:45–20:15 U32, St 25. 3. 17:00–18:30 U34, Čt 26. 3. 15:15–16:45 U32, Pá 27. 3. 9:45–11:15 U32
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30 - Mateřské obory/plány
- Bezpečnostní a strategická studia (program FSS, B-HE)
- Environmentální studia (program FSS, B-HE)
- Environmentální studia (program FSS, B-HS)
- Environmentální studia (program FSS, B-KS)
- Environmentální studia (program FSS, B-MS)
- Environmentální studia (program FSS, B-PL)
- Environmentální studia (program FSS, B-PS)
- Environmentální studia (program FSS, B-SO)
- Environmentální studia (program FSS, B-SP)
- Evropská studia (program FSS, B-HE)
- Genderová studia (program FSS, B-HE)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HE)
- Mezinárodní vztahy (program FSS, B-HE)
- Politologie (program FSS, B-HE)
- Psychologie (program FSS, B-HE)
- Sociální antropologie (program FSS, B-HE)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-HE)
- Sociální práce (program FSS, B-HE)
- Sociologie (program FSS, B-HE)
- Veřejná politika a lidské zdroje (program FSS, B-HE)
- Cíle předmětu
- Course objectives:
1.To foster awarness that sustainable development needs a holistic approach;
2.To convey basic information on Systems Thinking and its possible usage for solving sustainable development problems;
3.To present and teach participants how to use chosen Dynamic Modelling instruments for analysing sustainable development issues.
Learning outcomes:
At the end of the course students will have a general knowledge on Systems Thinking and possibilities of using it for better understanding complexity of sustainable development issues. Students will know how to use selected Dynamic Modelling instruments for analysing sustainable development issues. - Osnova
- Course content:
- 1.Introductory lecture on the chosen aspects of the following topics: course overview, general introduction to sustainable development and necessity of holistic approach, systems thinking; system dynamics approach and history; cognitive barriers; mental models; the fifth discipline by Peter Senge (around 4 hours)
- 2.Causal Loop Diagrams: General theoretical introduction and practical workshop. (around 4 hours)
- Výukové metody
- The course will consist of a frontal leture combined with structured discussions, class excercises and work in small groups.
- Metody hodnocení
- The students will be evaluated on a pass-fail scale on the basis of attendance and successful completion of group systems analysis projects.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Literature:
Peter Senge, The fifth discipline, Doubleday Currency, New York 1994. - Peter Senge, A. Kleiner, Ch. Roberts, R.B. Ross, B.J. Smith, The fifth discipline fieldbook, Doubleday Currency, New York 1994.
- Donella Meadows, Leverage Points - places to intervene in a system, http://www.sustainer.org/pubs/Leverage_Points.pdf.
- Marco Keiner (ed.), The future of Sustainability, Springer, Doordrecht 2006..
- Stefan Kozłowski, Przyszłość ekorozwoju, KUL, Lublin 2007.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2015/ENS251