EVS802 Evropská integrace

Fakulta sociálních studií
jaro 2016
Rozsah
0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hubert Smekal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Čechová (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs je koncipován jako základní kurs evropských studií a výchozí bod pro další navazující předměty zabývající se problematikou EU (rozšiřováním, politikami institucemi atd.). Předmět je primárně zaměřen na politický vývoj ES/EU a více než padesátiletý vývoj evropského integračního procesu je v něm chronologicky rozčleněn. Evropský proces je analyzován z hlediska historického a politologického. Pozornost je věnována výchozím impulsům integračního procesu včetně základního přehledu jeho teoretických východisek. Dále jsou sledovány významné mezníky integračního procesu počínaje založením tří společenství ESUO, EHS a EURATOM. Kurs se snaží o zdůraznění konkrétních následků politických rozhodnutí členských států, včetně naznačení základních principů společných politik a změn v rozhodovacím mechanismu. Kurs zahrnuje významné novelizace primárního práva, analyzuje krizi Společenství v průběhu 60. let, obnovení dynamiky integrace po nástupu Jacquese Delorse na post předsedy Komise. Kurs postupuje podle mezníků primárního práva (JEA, Smlouva o EU a Amsterodamská smlouva, Smlouva z Nice) včetně jejich reforem. Vyvrcholením je potom proces přípravy Smlouvy zakládající ústavu pro Evropu. Kurs také zahrnuje základních body procesu rozšiřování o země SVE. Otázky rozšiřování jsou sledovány s ohledem na vstup ČR do EU a změny ve Smlouvě z Nice se omezují na základní informaci o reformě institucí. Zmiňované předěly ve vývoji Společenství jsou dokládány přímou četbou historických dokumentů. Kurs je ukončen zkouškou a předpokládá průběžnou práci.
Osnova
  • 1. Teoretické přístupy a zdroje integračního procesu
  • Literatura: Goněc, V.: Evropská idea I., s. 18-46 Fiala,P.-Pitrová, M.: Evropská unie, s. 9-28, 31-33.
  • 2. Založení společenství
  • Literatura: Goněc, V.: Evropská idea II., s. 82-144., 164-174. Fiala,P.-Pitrová, M.: Evropská unie, s. 37-46. Dokumenty: Churchill's Speech at Zurich University (2 s. anglicky) Speech by the US Secretary of State General G. Marshall, at Harvard University (2 s. anglicky) The Hertenstein Programme (1 s. anglicky) The Western Union Treaty (1 s. anglicky), Goněc, V.: Evropská idea II., s. 175-210. Goněc, V.: Od "Malé Evropy" k "Velké Evropě", s. 68-74. Fiala,P.-Pitrová, M.: Evropská unie, s. 47-76. Dokumenty Robert Schuman Declaration (2 s. anglicky) The Pléven Plan (4 s. anglicky) The European Defence Community Treaty (2 s. anglicky) Messinská deklarace (3 s. anglicky)
  • 3. Krize v EHS
  • Literatura: Fiala,P.-Pitrová, M.: Evropská unie, s. 63-82. Goněc, V.: Od "Malé Evropy" k "Velké Evropě", s. 75-98. Dokumenty: Římská smlouva (16 s. česky) EFTA Convention (3 s. anglicky) The Fouchet plan (3 s. anglicky) France's rejection of British EEC Membership, by Ch. de Gaulle (3 s. anglicky) France's second rejection of British EEC Membership, by Ch. de Gaulle (4 s. anglicky)
  • 4. Obnova integrace a první rozšíření
  • Základní text: Fiala, P, Pitrová, M.: Evropská unie, Brno 2003, kapitola 5.3. 6.3. Materiály a dokumenty: Jednotný evropský akt - text smlouvy, Cassis de Dijon.
  • 5. Počátek nové dynamiky ES
  • 6. Reforma ES a vznik EU
  • 7. Proces rozšiřování na sever a předpoklady pro rozšíření země
  • 8. Amsterodamská smlouva a navazující reformy
  • Studijní zdroje: kniha - Fiala, P., Pitrová, M.: EU. CDK 2003. kapitoly 7.2. 7.4., Pitrová, Markéta. Evropská unie po Amsterdamu. Veřejná správa : týdeník vlády České republiky, Praha: Ministerstvo vnitra, 11, 43s. 12-21. ISSN 0027-8009. 2000, kapitola z knihy - Pitrová, M.: Institucionální struktura Evropské unie: vliv integračních paradigmat na výstavbu institucí. Nauma 2002. Str. 95-97 a 103 - 106. Materiály a dokumenty: Stanovisko Evropské komise k mezivládní konferenci "Posílení politické unie a příprava rozšíření". Smlouva o EU revidovaná Amsterodamskou smlouvou.
  • 9. Smlouva z Nice
  • Studijní zdroje: kniha - Fiala, P., Pitrová, M.: EU. CDK 2003. kapitoly 7.4. 7.5. a 20., kapitola z knihy - Pitrová, M.: Institucionální struktura Evropské unie: vliv integračních paradigmat na výstavbu institucí. Nauma 2002. Str. 109 - 112.
  • 10. Zahájení diskuse o budoucnosti Evropy
  • Studijní zdroje: kniha - Fiala, P., Pitrová, M.: EU. CDK 2003. kapitola 7.6., Pitrová, M. (2003): Evropská ústava: institucionální návrhy a jejich důsledky. In Politologický časopis X/4. Brno: MPÚ. Materiály a dokumenty: Deklarace o budoucnosti EU.
Literatura
  • PITROVÁ, Markéta a Petr FIALA. Evropská unie. Brno: CDK, 2003, 737 s. mimo edice, svazek 1. ISBN 80-7325-015-2. info
  • GERBET, Pierre. Budování Evropy. Translated by Jan Eichler. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova, 2004, 450 s. ISBN 80-246-0111-7. info
  • Pinder, John. Evropské Společenství..., Praha 1993, ISBN 80-901281-2-2
  • ppt prezentace umistene ve studijnich materialech kursu
  • texty dokumentů umístěné ve studijních materiálech kursu
  • texty integračních smluv - v elektr. studovně na webu Katedry MVES
  • PITROVÁ, Markéta. Institucionální struktura Evropské unie : vliv integračních paradigmat na výstavbu institucí ve Společenství. Edited by Petr Fiala. Brno: [s.n.], 1999, 213 s. info
Metody hodnocení
Kurs je ukončen písemnou zkouškou. Hodnocení kursu se skládá z jednoho průběžného testu, seminární práce a závěrečného testu. Průběžný test je psán ve vymezeném období prostřednictvím IS a umožňuje studentům získat určité množství bodů v celkovém hodnocení. Účast na konzultaci není pro absolvování kursu povinná a nezbytná, nicméně nabízí lepší orientaci ve studiu. Testovaná problematika je rozdělena na dvě části: historické dokumenty (testováno v IS) a povinnou literaturu. Tím umožňuje lepší rozvržení studované látky, přesnější diskusi a analýzu vybraných problémů a v neposlední řadě možnost získat po úspěšném absolvování testu bodové ohodnocení. Konzultace je koncipována jako prostor pro zodpovězení otázek studentů poté, co nastudovali většinu textů kursu. Na konzultaci není vyžadována prezence. Seminární práce je opět nástrojem k získání bodů a utřídění znalostí, ale současně je její odevzdání podmínkou připuštění k zkoušce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017.