ZUR356 Sociální media - teorie a praxe

Fakulta sociálních studií
jaro 2016
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Bc. Michal Kašpárek (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 17:00–18:30 Studio 527
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači se v kurzu naučí pokročilé práci se sociálními médii (Facebook, Twitter, Instagram) i souvisejícími publikačními a analytickými nástroji a také kritickému myšlení o sociálních médiích v historických, ekonomických a politických souvislostech. Kurz se naopak bude jen okrajově věnovat marketingu na sociálních médiích.
Osnova
  • Praktické využití sociálních médií v každodenní práci novináře a editora.

  • Tipy a triky „power users“: vyhledávání informací, export dat, embedování obsahu do článků.

  • Historie významných sociálních médií a jejich obchodní modely.

  • Kritické hodnocení významu sociálních médií pro společnost a mediální prostředí obzvlášť.

  • Kyberšikana.

  • Buzzwordy, kterým neuškodí rozumět: web 2.0, long tail, crowdsourcing atd.

  • Aktuální dění: experimenty Facebooku s náladou uživatelů, akvizice startupů velkými sociálními médii apod.

Literatura
    povinná literatura
  • Astra Taylor: The People's Platform: Taking Back Power and Culture in the Digital Age. 2014
  • MOROZOV, Evgeny. To save everything, click here : the folly of technological solutionism. First published. New York: PublicAffairs, 2013, xiii, 415. ISBN 9781610391399. info
Výukové metody
Očekávejte semináře vyžadující aktivní zapojení v debatách. Spíš než o abstraktních myšlenkách budeme hovořit o konkrétních projektech, kauzách apod.
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu jsou následující: 1. Četba zadaných textů. Tu potvrdíte tím, vždy že do okamžiku začátku výuky (pondělí 17.00) pošlete na můj mail krátký výcuc ze zadaných kapitol či článků. Na hodině jsem vám slíbil poslat ukázku, jak by to mělo vypadat, ale nakonec mi přijde nejschůdnější dát vám alespoň zkusmo svobodu: pište to tak, aby to bylo užitečné pro vás samotné, až se za pět let k materiálům vrátíte a budete si chtít znalosti osvěžit. Mně osobně vyhovuje vykopírovat/vytučnit si několik stěžejních pasáží. Někdo si rád obsah textu shrne vlastními slovy. Další preferují malování myšlenkových map. Prozatím mi tedy postačí dostat do pošty jakýkoliv důkaz, že jste se s texty nějak popasovali, a teprve kdyby byla první várka hodně mimo, zavedeme si striktnější pravidla. Texty budu vyvěšovat v ISu a/nebo posílat mailem – pokusím se _postupně_ vybudovat dvoutýdenní náskok. Nějakou zadanou četbu dostanete každý týden. Za semestr máte každý nárok na to dvakrát přešvihnout deadline bez udání důvodu – každému občas vstoupí do cesty kocovina nebo levné letenky. Pokud od vás nebudu mít na konci semestru kompletní výpisky, nebo pokud nebudu mít třetí a případná další přešvihnutí termínu omluvená lékařem či podobnou autoritou, zápočet vám neudělím. Nebylo by to fér ke kolegům, kteří svoje povinnosti plnili svědomitě. 2. Jedna prezentace novinky ze světa sociálních sítí během semestru. Stačí pár minut a nemusíte (ovšem můžete!) mít slajdy. Ocením, když si kromě prostého konstatování faktů připravíte nějaký svůj komentář, nebo alespoň vysvětlíte, proč vám to přijde podstatné. Prezentace si rozdělujeme vždy hodinu dopředu. Kdyby tento systém nefungoval, uděláme si rozpis v Dokumentech Google. Některé zdroje, ze kterých můžete čerpat inspiraci: - http://www.mediar.cz/ - http://ihned.cz/socmed - http://www.ceskatelevize.cz/porady/11030967025-newsroom-ct24/ - https://twitter.com/newsyc50 - http://www.telegraph.co.uk/social-media/, http://www.theguardian.com/media/social-media aj. 3. Závěrečná práce. Tou může být buď esej, na kterou budeme klást klasické akademické nároky (kvalitně argumentovat, citovat literaturu…). Nebo jí může být populární článek, jaký by mohl vyjít v médiu hlavního proudu; i tady budeme mít adekvátní nároky (vyzpovídáte živé lidi, potěšíte čtenáře kvalitním slohem a dramatickým obloukem…). Vyberete si sami, co je vám bližší. V obou případech se mnou témata v dostatečném předstihu zkonzultujete. Rozsah v obou případech: 5 normostran (bez poznámek). 4. Docházku hlídat zpočátku nebudu, protože mi to přijde nedůstojné a nestojím o přítomnost posluchačů, kteří by přišli jen z musu a koukali se celou dobu z okna. Vyhrazuji si ale právo kdykoliv v průběhu semestru toto opatření zavést. Aby to bylo jasné: výpisky z četby mi budete posílat bez ohledu na to, zda se hodiny fyzicky zúčastníte, nebo ne. Vyhrazuji si právo zavést během semestru větší nároky na výpisky těch z vás, kteří do hodiny nezavítají a texty se mnou a svými kolegy neprodiskutují.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2017, jaro 2019.