FSS:PSY108 Sociální psychologie II - Informace o předmětu
PSY108 Sociální psychologie II
Fakulta sociálních studiíjaro 2018
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Hana Macháčková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Jan Šerek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Bouša (cvičící)
PhDr. Pavel Řezáč, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lucie Lomičová (pomocník)
Mgr. et Mgr. Zuzana Vokřálová (pomocník)
PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (náhr. zkoušející) - Garance
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každé sudé úterý 13:30–15:00 P24
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY108/02: každé liché úterý 15:15–16:45 U23
PSY108/03: každé liché úterý 17:00–18:30 U23 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-HE)
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-KS)
- Psychologie (program FSS, B-MS)
- Psychologie (program FSS, B-PL)
- Psychologie (program FSS, B-PS) (2)
- Psychologie (program FSS, B-SO)
- Psychologie (program FSS, B-SP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je osvojení základních pojmů, poznatků a některých teorií sociální psychologie (SP). Dále také osvojení základů sociálně psychologické metodologie a sociálně psychologického myšlení. Kromě nezbytné eklektičnosti půjde o výklad převážně z pozic kognitivní sociální psychologie. Navazuje na studium sociálního a interpersonálního poznávání (PSY107), zaměřuje se především na sociální jednání, na malé sociální skupiny, sociálního chování ve velkých skupinách.
- Osnova
- Tématické okruhy studia a výkladu:
- (1) Sociální vlivy: konformita, vyhovění, poslušnost Konformita (conformity): klasické experimenty zaměřené na konformitu (Sherifův experiment o formování norem, Aschův experiment na zkoumání skupinového tlaku, Milgramovy experimenty o poslušnosti). Informační sociální vliv. Normativní sociální vliv. Vyhovění (compliance) žádosti o změnu chování. Poslušnost (obedience) vůči autoritě.
- (2) Interpersonální atraktivita a blízké vztahy Sociální atraktivita, faktory, které ji ovlivňují (blízkost, podobnost, reciprocita, fyzická atraktivita). Psychologické teorie interpersonální přitažlivosti (H. Kelley, J. Thibaut, D. Buss). Zisky a ztráty v blízkých vztazích (důvěra, úzkost, kompetence, odpovědnost). Komplementarita a podobnost partnerů. Fáze utváření vztahu, jeho dynamika a krize. Ztráta blízkého vztahu, sociální osamělost.
- (3) Variabilita sociálního chování: orientace na druhé, prosociální chování Kulturní determinanty sociálního chování: individualismus a kolektivismus, vliv hodnotové orientace (H. Triandis, S. Schwartz, S. Kitayama). Prosociální orientace a prosociální chování - evoluční, osobnostní a situační vlivy (bystander effect, pluralistic ignorance, diffusion of responsibility, E. Wilson, H. Kelley, J. Thibaut, R. Cialdini, C. Bateson). (4) Osobnostní, situační a kulturní determinanty agresivního chování, ubližování a tolerance vůči násilí (L. Berkowitz, A. Bandura, R. Baron, N. Malamuth).
- (5) Malá sociální skupina Základní možná vymezení skupiny, klíčové charakteristiky pro definování. Klasifikace a typologie skupin. Struktura skupiny: pozice, role normy, status. Vývojové procesy v malých skupinách: vývoj struktury skupiny, vývoj skupiny v čase. Skupinová dynamika skupiny: koheze, tenze. Vlivy skupiny na jednotlivce: sociální facilitace, sociální zahálení (loafing), deindividualizace. Skupinové řešení problémů: skupinová polarizace, groupthink. Vůdcovství. Sociometrie - metoda analýzy skupinových vztahů.
- (6) Společenské stereotypy a předsudky. Masové a mediální vlivy. Společenské normy, stereotypy, mýty a předsudky (W. Lippmann, G. Allport, S. Fiske). Determinace chování a prožívání jedince velkou skupinou. Charakteristika davu, fenomény davového chování. Některé teorie davového chování (G. LeBon, R.W. Brown, Turner, N. Smesler). Skupinová anonymita a sugesce. Mediální tlak na chování a prožívání.
- Literatura
- Výukové metody
- Předmět tvoří 6 - 7 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají jednou za 14 dní.V průběhu semestru studenti pracují na několika úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. Úkoly jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech k předmětu v IS MU.
- Metody hodnocení
- Výuka je založena na přednáškách, studiu literatury, účasti na seminářích, na plnění seminárních úkolů a splnění závěrečného písemného testu. Celkový bodový výsledek, ze kterého se odvozuje klasifikace předpokládá: - účast na seminářích - splnění dvou seminárních úkolů - zvládnutí závěrečného písemného testu.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/el/1423/podzim2008/PSY107/
Aktuální syllabus, harmonogram výuky a studijní materiály (postupně budou vkládány) najdete v IS na výše uvedené stránce předmětu. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2018/PSY108