PSY258 Obecná psychologie - metakognice

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Ondřej Bečev, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hynek Cígler, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Vít Gabrhel (přednášející)
doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (přednášející)
Bc. Adam Růžička (přednášející)
Mgr. Ondřej Straka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Miroslav Šipula (přednášející)
Mgr. Anna Faltýnková (pomocník)
Mgr. Matej Pánik (pomocník)
Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Miroslav Šipula
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou sudou středu 13:30–15:00 P52
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSY258/01: každou sudou středu 15:15–16:45 U23
PSY258/02: každou lichou středu 15:15–16:45 U23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz navazuje na kurzy PSY105 Obecná psychologie I - Psychologie kognitivních procesů a PSY106 Obecná psychologie II. - Psychologie emocí a motivace. Cílem je prohloubit znalosti ve vybraných tématech obecné psychologie, zejména těch, která umožní studentům integrovat poznatky obou předcházejících předmětů a rozvíjet schopnost reflexe vlastního poznávání světa z různých hledisek: z hlediska role smyslů, myšlení, řeči, emocí a zprostředkující role paměti.


Těžiště kursu je v rozvíjení témat z kognitivní psychologie, každé téma však bude prezentováno jako integrující oblast kognitivních a emočních (motivačních) procesů.


Kurz je koncipován jako soubor přednášek a interaktivních hodin (dále seminářů), které jsou v každém z témat zastoupeny ve stejném poměru. Vyučující kladou podobný důraz jak na poznatky – znalosti tak dovednosti a vlastní zkušenost ve vztahu k tématu. Způsob prezentace a použité úkoly mají podněcovat studenty ke kritickým úvahám nad tématy.


Na konci kurzu bude student schopen:
1. Orientovat se v základní terminologii uvedených tematických okruhů.
2. Znát základní přístupy v uvedených tematických okruzích, rozlišit jejich silné a slabé stránky.
3. Integrovat znalosti z oblasti kognitivních, emočních, sociálních procesů a jevů.
4. Nahlížet na uvedená témata z procesuální stránky.
5. Identifikovat a chápat obvyklé chyby a jejich příčiny v rámci kognitivních a emočních procesů.
Osnova
  • 1. Mentální reprezentace
  • 2. Inteligence
  • 3. (I)racionalita v běžném životě
  • 4. Kognitivní teorie procesu odpovědi na otázku
  • 5. Psychosémantika
  • 6. Vědomí a sebe-uvědomování
  • Podrobné rozpracování témat - viz zvláštní dokument - "Sylabus předmětu" ve složce "Studijní materiály" předmětu v ISu.
Literatura
  • The seven sins of memory (Orig.) : Sedm hříchů paměti : jak si pamatujeme a zapomínáme. info
  • Experience and Theory as Determinants of Attitudes toward Mental Representation: The Case of Knight Dunlap and the Vanishing Images of J.B. Watson.Nigel J.T. Thomas University of Leeds, U.K., The American Journal of Psychology [1989, vol.102] dostupné ja
  • Searle, J. (1990). Is The Brain’s Mind A Computer Program? Scientific American, 262(1), 26–31.
  • Robinson, M.D., Clore, G. (2002). Belief and feeling: Evidence for an accessibility model of emotional self-report. Psychological Bulletin, 128, 6, 934-960
  • Kahneman, D. (2003). Maps Of Bounded Rationality: Psychology For Behavioral Economics. American Economic Review, December 2003, 1449–1475.
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vydání druhé. Praha: Portál, 2009, 636 stran. ISBN 9788073676384. info
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
  • HILL, Grahame. Moderní psychologie : hlavní oblasti současného studia lidské psychiky. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 282 s. ISBN 8071786411. info
  • TOURANGEAU, Roger a Kenneth A. RASINSKI. The psychology of survey response. Edited by Lance J. Rips. New York: Cambridge University Press, 2000, xiii, 401. ISBN 0521576296. URL info
  • RUISEL, Imrich. Základy psychologie inteligence. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 183 s. ISBN 80-7178-425-7. info
  • HOSKOVEC, Jiří, Milan NAKONEČNÝ a Miluše SEDLÁKOVÁ. Psychologie XX. století. 2. dopl. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 138 s. ISBN 8071842575. info
  • DALTON, Peggy a Gavin DUNNETT. A psychology for living : personal construct theory for professionals and clients. Chichester, West Sussex, England: John Willey & Sons, 1992, x, 227. ISBN 0471935492. info
Výukové metody
1. Přednášky
2. Cvičení (s povinnou účastí)
3. Dvě písemné práce na téma obvyklých chyb ve vybraných procesech.
4. Dva povinné domácí úkoly
5. Dobrovolný domácí úkol
6. E-learning (systém ELF: http://elf.phil.muni.cz/elf2/), on-line konzultace a nácvik testů
Metody hodnocení
Student získá hodnocení na základě bodování:
1. účasti na cvičeních (15 b.)
2. písemné práce (35 b.)
3. dobrovolného průběžného testu (4 b.)
4. závěrečného písemného testu (50 b.)
Informace učitele
http://elf.phil.muni.cz/elf2 - kurz PSY258
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.