PSY708 Sociální psychologie II

Fakulta sociálních studií
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Lukas Blinka, PhD. (cvičící)
Mgr. Kamila Dufková (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
PSY707 Sociální psychologie I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních pojmů, poznatků a některých teorií sociální psychologie (SP). Dále také osvojení základů sociálně psychologické metodologie a sociálně psychologického myšlení. Kromě nezbytné eklektičnosti půjde o výklad převážně z pozic kognitivní sociální psychologie. Navazuje na studium sociálního a interpersonálního poznávání (PSY707), zaměřuje se především na studium postojů, malé sociální skupiny, sociálního chování, standardů a norem.
Osnova
  • Tématické okruhy studia a výkladu:
  • (1) Základní vymezení postoje, některé teoretické přístupy a modely (trojkomponentový, jednokomponentový). Struktura postoje, kognitivní, emoční a behaviorální komponenta. Další charakteristiky postoje: komplexita, konzistence, intenzita, stabilita). Záměrná a nezáměrná změna postojů, klasické a novější teorie (L. Festinger, F. Heider, D. Bem, C. Hovland, S. Chaiken, R. Petty, J. Cacioppo). Souvislost postojů s chováním (M. Fishbejn, I. Ajzen, R. Fazio).
  • (2) Sociální vlivy: konformita, vyhovění, poslušnost Konformita (conformity): klasické experimenty zaměřené na konformitu (Sherifův experiment o formování norem, Aschův experiment na zkoumání skupinového tlaku, Milgramovy experimenty o poslušnosti). Informační sociální vliv. Normativní sociální vliv. Vyhovění (compliance) žádosti o změnu chování. Poslušnost (obedience) vůči autoritě.
  • (3) Interpersonální atraktivita a blízké vztahy Sociální atraktivita, faktory, které ji ovlivňují (blízkost, podobnost, reciprocita, fyzická atraktivita). Psychologické teorie interpersonální přitažlivosti (H. Kelley, J. Thibaut, D. Buss). Zisky a ztráty v blízkých vztazích (důvěra, úzkost, kompetence, odpovědnost). Komplementarita a podobnost partnerů. Fáze utváření vztahu, jeho dynamika a krize. Ztráta blízkého vztahu, sociální osamělost.
  • (4) Variabilita sociálního chování: orientace na druhé, pomáhání a ubližování Kulturní determinanty sociálního chování: individualismus a kolektivismus, vliv hodnotové orientace (H. Triandis, S. Schwartz, S. Kitayama). Prosociální orientace a prosociální chování - evoluční, osobnostní a situační vlivy (bystander effect, pluralistic ignorance, diffusion of responsibility, E. Wilson, H. Kelley, J. Thibaut, R. Cialdini, C. Bateson). Osobnostní, situační a kulturní determinanty agresivního chování, ubližování a tolerance vůči násilí (L. Berkowitz, A. Bandura, R. Baron, N. Malamuth).
  • (5) Malá sociální skupina Základní možná vymezení skupiny, klíčové charakteristiky pro definování. Klasifikace a typologie skupin. Struktura skupiny: pozice, role normy, status. Vývojové procesy v malých skupinách: vývoj struktury skupiny, vývoj skupiny v čase. Skupinová dynamika skupiny: koheze, tenze. Vlivy skupiny na jednotlivce: sociální facilitace, sociální zahálení (loafing), deindividualizace. Skupinové řešení problémů: skupinová polarizace, groupthink. Vůdcovství. Sociometrie - metoda analýzy skupinových vztahů.
  • (6) Společenské stereotypy a předsudky. Masové a mediální vlivy. Společenské normy, stereotypy, mýty a předsudky (W. Lippmann, G. Allport, S. Fiske). Determinace chování a prožívání jedince velkou skupinou. Charakteristika davu, fenomény davového chování. Některé teorie davového chování (G. LeBon, R.W. Brown, Turner, N. Smesler). Skupinová anonymita a sugesce. Mediální tlak na chování a prožívání.
Literatura
  • VÝROST, Jozef a Ivan SLAMĚNÍK. Sociálna psychológia. info
  • ARONSON, Elliot a Robin M. AKERT. Social psychology. Edited by Timothy D. Wilson. 5th ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 2005, xxxvii, 65. ISBN 0131327933. info
Metody hodnocení
Výuka je založena na přednáškách, studiu literatury, účasti na seminářích, na plnění seminárních úkolů a splnění závěrečného písemného testu. Celkový bodový výsledek, ze kterého se odvozuje klasifikace předpokládá: - účast na seminářích - splnění dvou seminárních úkolů - zvládnutí závěrečného písemného testu.
Navazující předměty
Informace učitele
http://is.muni.cz/el/1423/podzim2008/PSY107/
Aktuální syllabus, harmonogram výuky a studijní materiály (postupně budou vkládány) najdete v IS na výše uvedené stránce předmětu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019.