FSS:ZUR382 Introduction to Media Literacy - Course Information
ZUR382 Introduction to Media Literacy
Faculty of Social StudiesSpring 2019
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- Mgr. Pavel Sedláček (lecturer)
- Guaranteed by
- Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Supplier department: Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies - Timetable
- Mon 10:00–11:40 AVC
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 30 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/30, only registered: 0/30 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Animator of Sport Activities (programme FSpS, B-TV)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-HE) (2)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-HS)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-HS, specialization Digital Media)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-HS, specialization Media Studies)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-HS, specialization Journalism)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-KS) (3)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-KS, specialization Digital Media) (2)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-KS, specialization Media Studies) (2)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-KS, specialization Journalism) (2)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-MS) (2)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-PL) (2)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-PS) (2)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-SO) (2)
- Media Studies and Journalism (programme FSS, B-SP) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Záměrem lekcí je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a mediální gramotnosti. Kurz má podobu teoretické i praktické práce s vybranými audiovizuálními záznamy a texty v rámci sledovaných tematických oblastí. Záměrem předmětu je uvedení frekventantů kurzu do dané problematiky a seznámení je s přínosy i limity vymezených oblastí. Studující budou využívat potenciál e-learningu. Při hodinách budou pracovat individuálně i ve skupinách. Část obsahu kurzu mohou studující ovlivnit vlastní volbou (například výběrem místa mediální exkurze). Studující připraví v průběhu semestru summary z povinných studijních zdrojů a provedou individuální i skupinové prezentace. Nedílnou součástí je vzájemné sdílení zkušeností formou debat, exkurzí a workshopů s experty.
- Learning outcomes (in Czech)
- Absolventi kurzu budou: a) lépe rozpoznávat základní druhy a typy médií; b) schopni kriticky popsat vztah médium – vlastník – obsah - publikum; c) více porozumět rozdílnostem v působení médií veřejné služby, komerčních médií a médií komunitních; d) lépe ověřovat informace při vlastním každodenním pohybu ve světě médií i z pozice začínajícího novináře a aktivního občana. Předmět tak má za cíl předat základní znalosti a dovednosti, které jeho frekventantům pomohou v každodenní činnosti a dalším kariérním posunu. K naplnění cílů předmětu dopomáhá každoroční hostování expertů na danou problematiku.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Úvod do kurzu: : obsah a klíčové pojmy mediální výchovy a mediální gramotnosti. Informace o hlasování k místu konání exkurzí/debat/workshopů. 2. Jak fungují média a reklama a kdo a jak je reguluje? Cenzura vs regulace vs svoboda slova. 3. Cesty (masmediální) komunikace, druhy a funkce médií. 4. Mainstream vs alternativní média. 5. Klady a zápory médií veřejné služby. 6. Komercionalizace, infotainment a publikum. 7. Etika médií a sociálních sítí – teorie vs praxe. 8. Ověřování zdrojů a fakt – workshop. 9. Pomluvy (smear), dezinformace, alternativní fakta a fake news. 10. Investigativní novinářství – pýcha médií. 11. Zpravodajství v čase mimořádných událostí. 12. Média, sociální sítě: propaganda a manipulace. Trolling v internetových debatách. Leaks jako příklad manipulace? 13. Sexismus a genderové stereotypy nejen v reklamách – workshop. 14. Debata/workshop na FSS na zvolené téma a exkurze ve vybraném médiu dle hlasování. 15. průběžný test a průběžné studentské prezentace – např. témata Media Stories, Parody News, Reality TV, Celebrity, Sports Media, Advertising, Video Games, Animation. 16. Závěrečné setkání: netradiční ukončení a zpětná vazba. Pozn. Pořadí témat je orientační, lektor si vyhrazuje právo jej pozměnit na základě účasti experta a konečného počtu zapsaných studentů.
- Literature
- PIKE, Deidre. Media Literacy. New York: Idebate Press, 2014. ISBN 9781617700859
- KLEIN, Woody. The inside stories of modern political scandals, 2010. Santa Barbara: Praeger. ISBN 9780313365140
- GREGOR, Miloš and Petra MLEJNKOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! 1. vydání. Brno: CPress, 2018, 142 stran. ISBN 9788026418054. info
- POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
- BARAN, Stanley J. Introduction to mass communication : media literacy and culture. 8th ed. New York, NY: McGraw-Hill, 2013, 1 svazek. ISBN 9780073526218. info
- Media literacy : new agendas in communication. Edited by Kathleen Tyner. 1st pub. New York: Routledge, 2010, xii, 243. ISBN 9780415872218. info
- SILVERBLATT, Art. Media literacy : keys to interpreting media messages. 3rd ed. Westport, Conn.: Praeger, 2008, xii, 499. ISBN 9780275992583. info
- FRANKLIN, Bob. Key concepts in journalism studies. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, xix, 362. ISBN 0761944826. info
- SILVERBLATT, Art, Jane FERRY and Barbara FINAN. Approaches to media literacy : a handbook. Armonk: M.E. Sharpe, 1999, xii, 280. ISBN 0765601850. info
- Teaching methods (in Czech)
- 1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž). 2. Dialogická (debata, brainstorming). 3. Peer Instruction. 4. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem. 5. Prezentace (statická projekce). 6. Kooperativní výuka. 7. Role play.
- Assessment methods (in Czech)
- 1) Písemné úkoly z povinných studijních zdrojů (2x). Podmínkou je odevzdání textů do stanovených termínů a jejich akceptování lektorem. Požadavky a formát budou uvedeny na přednášce a emailem. 2) Prezentace (1x). Jejich rozdělení bude upřesněno dle konečného počtu zapsaných studujících. Požadavky a formát budou uvedeny během výuky, pro absentující bude potřebné sděleno emailem. 3) Průběžné testy (2x). Rozsah: 3 otázky (1 uzavřená, 2 otevřené). Hranicí úspěchu jsou alespoň 2 správné odpovědi. Formát testu si budou moci studující odzkoušet v úvodu semestru. 4) Docházka. Je povinná při účasti hostů, exkurzi, prezentaci a konání testů, ve zbývajících částech jsou povoleny 4 absence.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2019/ZUR382