SOCd0103 Texty z obecné sociologie I

Fakulta sociálních studií
jaro 2020
Rozsah
0/0/0. 15 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Csaba Szaló, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! SOC911 Texty z obecné sociologie I && !NOW( SOC911 Texty z obecné sociologie I )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studující s klasickými sociologickými díly, z nichž některá jsou předepsána ke státní doktorské zkoušce, přečíst je a podrobnit kritickém rozboru v diskuzi.
Výstupy z učení
Student je po absolvování vzdělávací jednotky schopen vysvětlit, interpretovat, shrnout, argumentovat.
Osnova
  • 29.04.2020 18.00 Room 370 Sociological theory as epistemology.
  • Reed, Isaac. 2008. “Justifying Sociological Knowledge: From Realism to Interpretation*.” Sociological Theory 26(2):101–29.
  • Reed, Isaac and Jeffrey Alexander. 2009. “Social Science as Reading and Performance: A Cultural-Sociological Understanding of Epistemology.” European Journal of Social Theory 12(1):21–41.
  • 26.05.2020 18.00 Room 370 Sociological theory as ontology.
  • Reed, Isaac Ariail and Michael Weinman. 2018. “Agency, Power, Modernity: A Manifesto for Social Theory.” European Journal of Cultural and Political Sociology 0(0):1–45.
  • Joyce, Patrick and Chandra Mukerji. 2017. “The State of Things: State History and Theory Reconfigured.” Theory and Society 46(1):1–19.
  • Fowler, Bridget. 2020. “Pierre Bourdieu on Social Transformation, with Particular Reference to Political and Symbolic Revolutions.” Theory and Society.
  • 23.06.2020 18.00 Room 370 Sociological theory as ethics and aesthetics.
  • Mast, Jason L. 2019. “Representationalism and Cognitive Culturalism: Riders on Elephants on Turtles All the Way Down.” American Journal of Cultural Sociology.
  • Kurakin, Dmitry. 2019. “Culture and Cognition: The Durkheimian Principle of Sui Generis Synthesis vs. Cognitive-Based Models of Culture.” American Journal of Cultural Sociology.
  • Lizardo, Omar, Brandon Sepulvado, Dustin S. Stoltz, and Marshall A. Taylor. 2019. “What Can Cognitive Neuroscience Do for Cultural Sociology?” American Journal of Cultural Sociology.
Literatura
    povinná literatura
  • Reed, Isaac. 2008. “Justifying Sociological Knowledge: From Realism to Interpretation*.” Sociological Theory 26(2):101–29. Reed, Isaac and Jeffrey Alexander. 2009. “Social Science as Reading and Performance: A Cultural-Sociological Understanding of Epist
  • Kurakin, Dmitry. 2019. “Culture and Cognition: The Durkheimian Principle of Sui Generis Synthesis vs. Cognitive-Based Models of Culture.” American Journal of Cultural Sociology.
  • Mast, Jason L. 2019. “Representationalism and Cognitive Culturalism: Riders on Elephants on Turtles All the Way Down.” American Journal of Cultural Sociology.
  • Lizardo, Omar, Brandon Sepulvado, Dustin S. Stoltz, and Marshall A. Taylor. 2019. “What Can Cognitive Neuroscience Do for Cultural Sociology?” American Journal of Cultural Sociology.
  • Reed, Isaac and Jeffrey Alexander. 2009. “Social Science as Reading and Performance: A Cultural-Sociological Understanding of Epistemology.” European Journal of Social Theory 12(1):21–41.
  • Reed, Isaac Ariail and Michael Weinman. 2018. “Agency, Power, Modernity: A Manifesto for Social Theory.” European Journal of Cultural and Political Sociology 0(0):1–45.
  • Joyce, Patrick and Chandra Mukerji. 2017. “The State of Things: State History and Theory Reconfigured.” Theory and Society 46(1):1–19.
  • Fowler, Bridget. 2020. “Pierre Bourdieu on Social Transformation, with Particular Reference to Political and Symbolic Revolutions.” Theory and Society.
Výukové metody
čtení a seminární diskuze
Metody hodnocení
prezentace + účast na diskuzi + seminární práce
Informace učitele
Výuka probíhá blokově.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.