ZURb1230 Audio a video dokument

Fakulta sociálních studií
jaro 2020
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Jan Hanák (cvičící)
Garance
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 16:00–17:40 Střižna 531
Předpoklady
ZURb1204 Audio žurnalistika || ZURb1205 Video žurnalistika || ZURb1116 Technologické kompetence || ZUR367 Audio a video || ZUR369 Audio žurnalistika || ZUR232 TV zpravodajství
Student si může kurz zapsat pouze po absolvování kurzů Audio žurnalistika (pro tvorbu audiodokumentu), respektive Video žurnalistika (pro tvorbu audiovizuálního dokumentu), respektive se znalostmi adekvátními těmto kurzům. Kurz dokumentární tvorby předpokládá i přiměřenou technickou způsobilost studenta. Absence těchto schopností studenta z kurzu diskvalifikuje.

Tento kurz je při studiu žurnalistiky výběrový, velmi menšinový a individuální, určený těm, kteří jsou talentovaní směrem k dokumentu, nikoliv těm, kteří jsou talentovaní pro zpravodajství.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Stane se někdy, že novinář zjistí, že už mu zpravodajsko-publicistické postupy nestačí, že se potřebuje dostat za slova, k příběhům, emocím, že potřebuje sdělovat přesahy, komunikovat umění života, tedy dostane se tam, kde přestává stačit ověřitelná a celkem spolehlivá (ale zároveň poměrně přízemní) logika a autor se musí zcela spolehnout na svou intuici. Tak by se dala popsat situace, která většinu novinářů nepotká, ale někoho přece a je to tak správně, tedy situace, kdy se dotkne dokumentu a měl by se tím směrem vydat.

Zároveň již delší dobu dochází k průnikům tvůrčích postupů dokumentární a hrané (dramatické) tvorby a není důvod pochybovat o tom, že může docházet i k průniku uměleckých tvůrčích postupů do náročnější publicistiky. Není to zas tak složité, chce to jen trochu odvahy a popuštění uzdy kreativity a zcela jistě to může prospět sdělnosti publicistiky v audiovizi. Odlišná situace je samozřejmě v televizi a v rozhlasu, i když vzhledem k úzkému propojení s internetem dochází k průnikům i zde (kupříkladu od rozhlasového tvůrce se dnes už celkem běžně požaduje i psaný text, fotografie či krátké video sloužící nejen k propagaci hlavního rozhlasového sdělení, ale též k jeho doplnění). Samostatné téma jsou zde podcasty. Kurz má ambici studenty nejen připravit na současnou praxi, ale inspirovat je ke kreativitě, nápaditosti a chuti ty nápady použít dřív, než se je někdo v nějaké redakci bude snažit zaškatulkovat a svázat zaužívanými postupy.

Jedině absolvování tohoto kurzu opravňuje studenta předložit jako bakalářskou práci dokumentární dílo. Kurz si student může zapsat dvakrát (ideálně čtvrtý a pátý semestr), přičemž podruhé už může pracovat na svém bakalářském dokumentu, bude-li chtít.
Výstupy z učení
Student bude schopen orientace v dokumentární tvorbě, nikoliv plošně systematicky, ale prostřednictvím jednotlivých inspirativních audio/audiovizuálních dokumentů, jež budou tématem a formou souviset s dokumentem, na němž bude student sám, respektive v týmu pracovat. Student získá praktickou zkušenost s tvorbou dokumentárního díla a též praktickou zkušenost s prací ve štábu, včetně pochopení významu jednotlivých rolí. A samozřejmě, student nahlédne do imaginativního prostoru dokumentární tvorby a dostane šanci tuto inspiraci zúročit i v běžnější zpravodajsko-publicistické práci.
Osnova
  • Po teoretickém úvodu proběhne debata nad náměty a formou zamýšlených dokumentů, které pak budou studenti během celého semestru tvořit. Kurz je z povahy věci dosti individualizovaný. Záleží na tom, kdo se v něm sejde. Tedy kdo se bude chtít zabývat audiodokumentem a kdo audiovizuálním dokumentem, kdo bude pracovat sám a kdo raději ve štábu. V případě audiodokumentu je možné postavit studentský štáb autora (scénáristy a režiséra) se zvukařem či zvukovým designérem, v případě audiovizuálního dokumentu je možné postavit studentský štáb autora (scénáristy a režiséra) s kameramanem, zvukařem (či zvukovým designérem), střihačem. Dramaturgem bude vyučující. V případě, že student v druhém běhu pracuje na svém bakalářském dokumentu, může postavit štáb ze studentů prvého běhu. Studenti budou hodnoceni na základě veřejného předvedení svých klauzurních prací a následné debaty nad nimi.
  • Doplňkovou, ale důležitou součástí kurzu bude i projekce vybraných inspirativních dokumentů (podle konkrétních studentských námětů a forem) a debata nad nimi. S akcentem na kulturní a obecně duchovní kontexty civilizace, kterou tvoříme a která tvoří nás, neboť dokumentarista je s potřebou zvědomění těchto kontextů nejsyrověji konfrontován. Budeme-li se bavit o kultuře, míní se tím především kultura naše, tedy evropská, s vědomím nejednoznačnosti, respektive rozmanitosti, kterou to přináší. Přes to všechno ovšem evropská „post-kultura“ nezastřešuje kultury celého světa, ale je (a zdá se, že i dlouho bude) kulturou argumentačně, hodnotově, pozičně evropskou, a to i když relativizuje, i když popírá. Kontexty helénské, římské, křesťanské, osvícenské. Kontexty židovské a islámské jako prastaré evropské motivy, tedy nic moc nového. Kontexty animistické a panmechanistické. Kontexty evropských identit.
  • Pro studenty směřující k audiodokumentu je velmi vhodné (nikoliv povinné, samozřejmě) doplnit tento kurz kurzem ZURb1411 AudioCafe, kde lze načerpat spoustu inspirace, pokud jde o současnou nejnápaditější audiotvorbu.
Literatura
    doporučená literatura
  • Přemysl Hnilička: Panáček v říši mluveného slova (nejkomplexnější tuzemský rozcestník audiotvorby a literatury o ní) - http://mluveny.panacek.com (optimální orientace na webu skrze kvalitní vyhledávání nebo dle rubrik)
    neurčeno
  • Brit Jensen, Magdalena Sodomková: Matematika zločinu - https://matematikazlocinu.cz
Výukové metody
Teoretický úvod, rozbory ukázek a diskuse nad nimi, ale zejména společně tvořená a sdílená studentská cvičení, rozvíjení týmové spolupráce. Projektově orientovaná výuka. Obsahem kurzu je tvorba audio/audiovizuálních dokumentů pod individuálním pedagogickým doprovázením.
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni na základě veřejného předvedení svých závěrečných prací a následné debaty nad nimi. Klauzury, respektive prezentace děl za účasti odborných hodnotitelů i veřejnosti proběhnou ve zkouškovém období. Kurz bude započten všem studentům, nezávisle na jejich roli ve štábu. Jako případnou bakalářskou práci však může dokument předložit pouze autor (scénárista a režisér), po absolvování druhého běhu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.