POLb1131 Současné teorie spravedlnosti: úrovně, koncepty, problémy

Fakulta sociálních studií
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Pavel Dufek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Dufek, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení politologie – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Čt 16:00–17:40 U42
Předpoklady
! POL259 Současné teorie spravedlnosti && !NOW( POL259 Současné teorie spravedlnosti ) && ( POL142 Pol.filosofie XX.stol || POLb1011 Témata politické filosofie || SOUHLAS)
Schopnost číst texty v anglickém jazyce (tzn. pasivní znalost), ochota aktivně participovat v diskusích. Tento předmět bude sestávat z krátkých přednášek, po kterých následuje seminární diskuse k tématu vycházející z krátkých písemných příprav. Předpokládá se, že studenti budou mít prostudovanou povinnou literaturu a budou se zapojovat do seminárních diskusí.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Jiné omezení: Omezení vyplývá ze seminární/diskusní formy kurzu
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V průběhu tohoto předmětu budou si studenti osvojí znalosti o vybraných politicko-filosofických přístupech ke konceptu spravedlnosti, jejž lze považovat za ústřední oblast zájmu politické filosofie od 70. let 20. století. Na základě těchto poznatků budou schopni analyzovat některé problémové okruhy, se kterými se každá teorie spravedlnosti musí vypořádat, mimo jiné se zřetelem k pokračujícímu procesu globalizace a z něho pramenícím univerzalistickým (kosmopolitním) ambicím řady autorů/teorií. Po úspěšném absolvování předmětu studenti dokáží pochopit a interpretovat současné diskuse, které se v této oblasti odehrávají.
Upozorňuji, že prerekvizitou pro zápis POLb1131 je absolvování POLb1011 (Velká témata politické filosofie), jehož obsah je v Současných teoriích spravedlnosti prohlubován a rozvíjen (to samé platí i v případě předmětu POLb1102). Berte to v úvahu při plánování náplně semestrů!
Výstupy z učení
Studenti a studentky budou po absolvování předmětu schopni:
prezentovat znalosti o vybraných politicko-filosofických přístupech ke konceptu spravedlnosti
identifikovat některé svébytné problémové okruhy, se kterými se každá teorie spravedlnosti musí vypořádat
pochopit a interpretovat současné diskuse, které se v této oblasti odehrávají
kriticky posoudit soupeřící interpretace pojmu spravednosti i jednotlivých politických pozic, přesvědčení i opatření, jež z nich vyplývají
určit viditelné i skryté souvislosti mezi politickou teorií a praxí, zejména normativního aspektu politického života
Osnova
  • 1. Úvod: poslání a organizace předmětu
  • 2. Významy a úrovně pojmu spravedlnost
  • -- A. Vybrané spektrum teorií spravedlnosti --
  • 3. Liberální egalitarismus I. - John Rawls
  • 4. Liberální egalitarismus II. - Ronald Dworkin, Brian Barry
  • 5. Libertarianismus a klasický liberalismus
  • 6. (Neo)Republikanismus
  • 7. Čtecí týden
  • 8. Kritická a radikálně-demokratická teorieSpravedlnost a zdanění
  • -- B. Vybrané problémy v teoriích spravedlnosti --
  • 9. Spravedlnost a zdanění
  • 10. Spravedlnost ve vzdělávání
  • 11. Mezigenerační spravedlnost
  • 12. Environmentální a klimatická spravedlnost
  • 13. Rezervní hodina
Literatura
  • Justice, Democracy and the Right to Justification: Rainer Forst in Dialogue. London: Bloomsbury, 2014
  • TALISSE, Robert B. Engaging political philosophy : an introduction. First published. New York: Routledge, Taylor & Francis Group, 2016, xvii, 176. ISBN 9780415808323. info
  • PETTIT, Philip. Just freedom : a moral compass for a complex world. First edition. New York: W. W. Norton & company, 2014, xxviii, 25. ISBN 9780393063974. info
  • RISSE, Mathias. Global political philosophy. 1st pub. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 2012, viii, 218. ISBN 9780230360730. info
  • BRENNAN, Jason. Libertarianism. Oxford: Oxford University Press, 2012, xvi, 213. ISBN 9780199933914. info
  • DWORKIN, Ronald. Justice for hedgehogs. Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard University Press, 2011, xi, 506. ISBN 9780674072251. info
  • YOUNG, Iris Marion. Proti útlaku a nadvládě : transnacionální výzvy politické a feministické teorii. Translated by Zuzana Uhde. Vyd. 1. Praha: Filosofia, nakladatelství Filosofického ústavu AV ČR, 2010, 256 s. ISBN 9788070073414. info
  • DUFEK, Pavel. Úrovně spravedlnosti: Liberalismus, kosmopolitismus a lidská práva. Brno: Mezinárodní politologický ústav MU, 2010, 300 s. ISBN 978-80-210-5317-5. info
  • Contemporary debates in political philosophy. Edited by Thomas Christiano - John Philip Christman. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2009, xiii, 473. ISBN 9781405133227. info
  • FABRE, Cécile. Justice in a changing world. Cambridge: Polity Press, 2007, ix, 174. ISBN 9780745639703. info
  • BASL, Josef. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice. Edited by Petr Matějů - Jana Straková. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 411 s. ISBN 8020014004. info
  • HAYEK, Friedrich A. von. The constitution of liberty. Edited by Irwin M. Stelzer. 1st ed. Oxon: Routledge Classics, 2006, 498 s. ISBN 9780415404242. info
  • BARRY, Brian. Why social justice matters. Malden, MA: Polity, 2005, xii, 323. ISBN 0745629938. info
  • The Cambridge companion to Rawls. Edited by Samuel Richard Freeman. New York: Cambridge University Press, 2003, xi, 585. ISBN 0521657067. URL info
  • KYMLICKA, Will. Contemporary political philosophy : an introduction. 2nd ed. Oxford: Oxford University Press, 2002, xii, 497. ISBN 0198782748. info
  • MURPHY, Liam B. a Thomas NAGEL. The myth of ownership: taxes and justice. New York: Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-515016-3. info
  • RAWLS, John. Justice as fairness : a restatement. Edited by Erin Kelly. Cambridge, Mass.: Belknap Press of Harvard University Press, 2001, xviii, 214. ISBN 0674005112. info
  • RAWLS, John. A theory of justice. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 1999, xxii, 538. ISBN 019825055X. info
  • YOUNG, Iris Marion. Justice and the politics of difference. Princeton: Princeton University Press, 1990, viii, 286. ISBN 0691023158. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat formou přednášek a návazných seminářů; tyto dvě části od sebe nebudou přísně odděleny. V rámci semiářů budou diskutovány písemné přípravy studentů, které musejí průběžně zpracovávat.
Metody hodnocení
Předmět je hodnocen průběžně; hodnocení sestává z následujících částí:

(1) Písemné přípravy (position papery). Studenti/tky musí během semestru odevzdat minimálně šest krátkých příprav vycházejících z povinné literatury, které budou následně sloužit jako východisko k seminárním diskusím. Přípravy o délce max. 2 normostrany, které zahrnou všechny povinné texty, se musejí držet následující struktury:
A) Stručné shrnutí hlavního sdělení resp. hlavních argumentů všech povinných textů (max. 1 odstavec na každý text). „Stručné“ znamená, že shrnutí nebude dohromady přesahovat polovinu textu přípravy (a spíše méně);
B) vlastní reakce studenta/tky, jež by se měla zaměřit na místa či argumenty, které považuje jednak za nejzajímavější a jednak za nejproblémovější části textu/textů; tato část by měla představovat těžiště position paperu. Pro tuto část jsou nejvhodnější tituly označené hvězdičkou, viz dále poznámka před programem předmětu
C) interpretační nejasnosti či náměty k seminární diskusi.
Platí, že eseje by v žádném případě neměly představovat pouhé shrnutí, resp. převyprávění zadaných textů, stejně jako by neměly být jen nepodloženými spekulacemi nesouvisejícími se zadanými texty a v nich vznesenými problémy. Tomu má předejít právě poctivé „utkání se“ s obsahem povinné literatury. Přípravy nesplňující požadovanou strukturu budou bodově penalizovány, případně považovány za neodevzdané.
Koherence i tematická relevance position paperů bude hodnocena 0–5 body. Přípravy opakovaně nesplňující tuto strukturu budou považovány za neodevzdané!

(2) Prezentace. Kromě písemných příprav student/ka jednou za semestr přednese referát (striktní délka 20 minut, v případě dvojice referujících 2×10 minut), který bude vycházet především z doporučené a případné další literatury ke konkrétnímu tématu (byť se samozřejmě předpokládá znalost povinných textů) a který podá komplexnější pohled na danou problematiku, než krátké přípravy. K tématu pokrytému vlastním referátem již student/ka přípravu nepíše. Doporučuji konkrétní téma vystoupení konzultovat dopředu s vyučujícím.
Podobně jako v přípravách se i v referátech předpokládá (vyžaduje) vlastní vklad autora/autorky, zejména (i) zdůraznění nejvýznamnějších či nejzajímavějších bodů argumentace a (ii) formulace otázek či problémů pro ostatní publikum. Vyučující doporučuje držet se v referátech struktury písemných příprav, přičemž bodu (A) je v referátu přirozeně možno věnovat více prostoru. Taktéž naléhavě doporučuji využití grafických pomůcek typu PPT prezentací či papírových handoutů, které výrazně zjednoduší ostatním orientaci ve výkladu!
Kvalita prezentace bude hodnocena 0–15 body.

(3) Aktivita v diskusích: Hodnocena vždy 0-1,5 bodem

Shrnutí hodnocení
Písemné přípravy (min. 6) 0–30b, aktivní účast v diskusích 0–15b, referát 0–15b. Maximální zisk 60 bodů, minimum pro absolvování předmětu 36b. Průběžné hodnocení viz Poznámkový blok v ISu
V případě, že setkání odpadne a nebude nahrazeno, body za účast v diskusi budou přičteny k písemné přípravě, pokud bude odevzdána.

Bodová stupnice: 60–55b A; 55–50b B; 49–45b C; 44–40b D; 39–36b E; 35b a méně F
Informace učitele
Podrobnější informace viz sylabus předmětu ve Studijních materiálech
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2021/POLb1131