FSS:PSYb2600 Aplikace vývojové psychologie - Informace o předmětu
PSYb2600 Aplikace vývojové psychologie
Fakulta sociálních studiíjaro 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ondřej Bouša (přednášející)
Mgr. Lenka Pivodová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Anna Ševčíková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 16:00–17:40 exP52
- Předpoklady
- ! PSY260 Aplikace vývojové psychologie && ( PSY103 Vývojová psychologie I || PSYb1030 Vývojová psychologie I )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FSS, B-HE)
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-KS)
- Psychologie (program FSS, B-MS)
- Psychologie (program FSS, B-PL)
- Psychologie (program FSS, B-PS) (2)
- Psychologie (program FSS, B-PSY) (9)
- Psychologie (program FSS, B-SO)
- Psychologie (program FSS, B-SP)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je:
- seznámit studenty s různými oblastmi aplikace vývojové psychologie v celoživotní perspektivě
- naučit studenty aplikovat poznatky vývojové psychologie a interpretovat v jejich kontextu různé fenomény normativního vývoje
- zvýšit citlivost studentů vůči vývojově-psychologickým aspektům mentálních procesů a chování v celoživotní perspektivě
- připravit studenty dílčím způsobem na základy psychodiagnostického procesu, který vyžaduje vývojově-psychologické hledisko - Výstupy z učení
- studenti by měli:
- využívat vývojově psychologickou perspektivu při kritické analýze trendů ve výchově a vzdělávání
- získat základní porozumění rodinné dynamice po narození dítěte a adopci
- rozumět, že efekty a dopady životních událostí či terapeutických intervencí na vývoj dítěte mohou být v různých vývojových obdobích odlišné
- rozumět důležitosti vývojově adekvátních intervencí
- získat přehled o tom, jak mohou být klíčové vývojové teorie a principy uplatněny v kontextu reálného života
- být schopni kriticky číst psychologické výzkumné studie a porozumět jejich závěrům a možným aplikacím s ohledem na vývojově psychologický kontext
- při seznámení se s anamnézou dítěte být schopni identifikovat protektivní a rizikové faktory a porozumět mechanismu jejich vlivu - Osnova
- Úvod do aplikované vývojové psychologie
- Přípravy pro náhradní rodiče
- Adaptace na narození dítěte, kojenecký pláč
- Výchova dětí v současnosti: Přístupy, omyly a rizika
- Neklid v dětství, dospívání a dospělosti (ADHD)
- Intervenční programy založené na teorii citové vazby
- Řečový vývoj: vývojový pohled na přístupy k nápravě řeči
- „Vynořující se dospělost“: Důsledky pro poradenství
- Vztahy v rodině I: Konflikty mezi rodiči – vývojová perspektiva
- Vztahy v rodině II: Narušení hranic rodinného systému
- Vztahy v rodině III: Syndrom „zavrženého“ rodiče?
- Stáří: ageizmus (zdroje, projevy, úrovně), autoageizmus, dlouhověkost a identita lidí v čtvrtém věku, proměny prarodičovské role, mezigenerační poradenství
- Literatura
- povinná literatura
- Lerner, R. M., Fisher, C. B. (2000). Toward a Science for and of the People: Promoting Civil Society through the Application of Developmental Science. Child Development, 71, 11-20.
- Nicole Zarrett, N., Lerner, R. M. (2008). Ways to promote the positive development of children and youth. Child Trends: Washington, DC.
- Journal of Applied Developmental Psychology
- Millová, K. (2009). Analýza některých současných teorií celoživotního vývoje. E-psychologie, 3, 45 – 54
- Výukové metody
- přednášky jsou vedeny odborníky na dané téma nebo oblast
přednášky a diskuze s lektorem o daném tématu - Metody hodnocení
- ústní zkouška spočívá v prezentaci a diskuzi
každý student si připraví prezentace na 5 různých témat z oblasti aplikované vývojové psychologie
prezentace by měly být založeny alespoň na dvou výzkumných studiích a metaanalýze vztahujících se k danému tématu
výsledná známka je zhodnocením:
- kvality studentovy prezentace (40%)
. studentovy schopnosti diskutovat o tématu se zkoušejícím a ostatními studenty (40%)
- kvality a relevantnosti studentova zapojení do diskuze s ostatními studenty po jejich prezentacích (20%) - Informace učitele
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2021/PSYb2600