FSS:ZURb1220 Média a populární kultura - Informace o předmětu
ZURb1220 Média a populární kultura
Fakulta sociálních studiíjaro 2022
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iveta Jansová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 12:00–13:40 AVC
- Předpoklady
- Zájem o tematiku a ochota se aktivně účastnit seminárních diskusí.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/20, pouze zareg.: 1/20 - Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HE) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Digitální média)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Mediální studia)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Žurnalistika)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS) (3)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Digitální média) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Mediální studia) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Žurnalistika) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MSZU) (8)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PL) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SO) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SP) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základními východisky a koncepty kulturálních studií a naučit je aplikovat je na různorodé produkty populární kultury, s nimiž se každodenně setkávají – například ve formě počítačových her, hudebních videoklipů, hollywoodských filmů, bestsellerových románů, subkulturních stylů atp. V první části kurzu představíme historický kontext přemýšlení o kultuře, jejích produktech a vrstvách. Vysvětlíme terminologické a koncepční rozdíly mezi označeními lidová kultura, masová kultura, masskult a midkult, kýč, kulturní průmysl a populární kultura a demonstrujeme je skrze perspektivy frankfurtské a birminghamské školy. Prodiskutujeme společná východiska obou (marxistické inspirace pro studium kultury) i časově podmíněné odlišnosti mezi nimi (vliv poststrukturalismu pro dílčí reorientaci druhé generace birminghamské školy). Vycházejíce z této robustní, kontextově i teoreticky poučené báze, zaměříme se na klíčové pojmy a zároveň analytické konstrukty kulturálních studií. Pozornost věnujeme jak recepčním praxím při dekódování kulturních produktů, tak praktikám produkčním. Předmět je koncipován jako kombinace přednášky a semináře: důležité je tedy teoretické pochopení představovaných konceptů, diskuze nad nimi a jejich praktická aplikace. Velmi podstatné je zejména aktivní zapojení samotného studenstva při nastalých diskusích.
- Výstupy z učení
- Po úspěšném absolvování kurzu bude studenstvo schopno: Rozlišovat mezi různými způsoby historického i aktuálního přemýšlení o populární kultuře. Vysvětlit pojmy jako lidová kultura, masová kultura, kulturní průmysl, masskult a midkult, kýč a populární kultura, rozumět jejich klíčovým definičním prvkům i aplikačním limitům. Použít klíčové koncepty kulturálních studií pro kritickou reflexi či analýzu produktů populární kultury, s nimiž se setkávají v pozici běžného uživatele i výzkumného analytika. Vypracovat základní analýzu produktu populární kultury ve formě odborného textu. Demonstrovat důležitost studia kultury jako integrální součásti každodennosti, jako prostoru pro diskurzivní vyjednávání kulturních a šířeji společenských norem, hodnot a politik.
- Osnova
- Osnova kurzu:
- 1. Úvod do kurzu: předpoklady, požadavky, očekávání (aneb kurs, studenstvo a přednášející se představují)
- 2. Od lidové k populární kultuře: historická rekapitulace přemýšlení o kultuře.
- 3. Exploatující a banalizující kulturní průmysl: pohled teoretiků frankfurtské školy.
- 4. Objevení populární kultury: každodennost, pohled teoretiků birminghamské školy.
- 5. Mytologie, diskurz, politika reprezentace: poststrukturalistické impulsy pro zkoumaní populární kultury
- 6. Ideologie, hegemonie, artikulace: potvrzování statu quo v populární kultuře
- 7. ČTECÍ TÝDEN
- 8. Aktivní publikum, situovanost čtení produktů populární kultury (model zakódování a dekódování a „etnografický obrat“ ve výzkumu publika)
- 9. Intersekcionální identity: etnicita, orientalismus, (kulturní) rasismus
- 10. Intersekcionální identity: gender a sexualita
- 11. Subkultura, fandom, životní styl.
- 12. Rezistence a její vpisování do hegemonie: patriarchát, kapitalismus, postfeminismus.
- 13. Ústní zkoušení formou kolokvia
- Literatura
- Crenshaw, Kiberle. 1991. „Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color.“ Pp. 1241‒1299 in Stanford Law Review, 43(6).
- Hall, Stuart ([1973] 1980): 'Encoding/decoding'. In Centre for Contemporary Cultural Studies (Ed.): Culture, Media, Language: Working Papers in Cultural Studies, 1972-79.London: Hutchinson.
- Connell, Raewyn – Messerschimdt, James W. 2005. „Hegemonic masculinity: Rethinking the Concept.“ Pp. 829-859 in Gender and Society, 19(6).
- STOREY, John. Cultural theory and popular culture : a reader. Fourth edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2009, xxi, 671. ISBN 9781405874212. info
- BARKER, Chris. Cultural studies : theory and practice. Edited by Paul E. Willis. 3rd ed. Los Angeles: Sage, 2008, xxiv, 525. ISBN 9781412924160. info
- WALTON, David. Introducing cultural studies : learning through practice. Edited by Brian Longhurst. London: SAGE, 2008, x, 323. ISBN 1405858435. info
- MUGGLETON, David. Inside subculture : the postmodern meaning of style. First published. Oxford: Berg, 2000, viii, 198. ISBN 9781859733523. info
- STRINATI, Dominic. An introduction to theories of popular culture. 1st pub. London: Routledge, 1998, xviii, 301. ISBN 0415124700. info
- FISKE, John. Reading the popular. Repr. London: Routledge, 1997, xi, 228. ISBN 041507875X. info
- TURNER, Graeme. British cultural studies : an introduction. 2nd ed. London: Routledge, 1996, vi, 258. ISBN 0415129303. info
- SARUP, Madan. An introductory guide to post-structuralism and postmodernism. 2nd ed. Athens: University of Georgia Press, 1993, xiii, 206. ISBN 0820315311. info
- HEBDIGE, Dick. Subculture. The Meaning of Style. London: Routledge, 1991, 208 s. Vyd. 2. ISBN 0-415-03949. info
- Výukové metody
- Přednáška, seminář, prezentace, práce v malých skupinách.
- Metody hodnocení
- Zápočet obdrží studentstvo za docházku, aktivitu v hodinách a finální ústní zkoušku realizovanou formou skupinové diskuse.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2022/ZURb1220