FSS:PSYb1030 Vývojová psychologie I - Informace o předmětu
PSYb1030 Vývojová psychologie I
Fakulta sociálních studiíjaro 2023
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Fikrlová (cvičící)
Mgr. Petra Pátková Daňsová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Marie Rudolfová (cvičící)
Mgr. et Mgr. Dana Seryjová Juhová (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- každé liché úterý 14:00–15:40 Aula
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSYb1030/02: každé liché úterý 18:00–19:40 U23, L. Lacinová
PSYb1030/03: každé sudé úterý 16:00–17:40 U23, Z. Masopustová
PSYb1030/04: každé sudé úterý 18:00–19:40 U23, M. Rudolfová - Předpoklady
- ! PSY103 Vývojová psychologie I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je první částí výuky vývojové psychologie (dále jen VP). Jeho úvod je věnován základním teoretickým a metodologickým otázkám, dále pak výkladu vývojových období od těhotenství po předškolní věk, v jehož rámci budou dále prezentovány jak základní teoretické koncepce, metodologické možnosti zkoumání, tak nové výsledky empirických výzkumů vztahující se ke konkrétnímu vývojovému období.
Cílem kurzu je:
- osvojit si nejen základní pojmy a poznatky VP, ale především porozumět zákonitostem a charakteristikám jednotlivých vývojových období v kontextu rozdílných vývojových teorií;
- pochopit variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji;
- seznámit se s metodami zkoumání intraindividuálních změn a interindividuálních rozdílů v psychickém vývoji;
- osvojit si základní zákonitosti a charakteristiky typické pro jednotlivá období vývoje od prenatálního období do předškolního věku;
- naučit se interpretovat jednotlivé projevy chování, prožívání apod. v rámci tzv. normativního vývoje a naučit se využívat jednotlivé teoretické přístupy k jejich explanaci.
Kurz předpokládá:
- obeznámenost se základními poznatky z biologie, fyziologie a antropologie člověka, syntézu s poznatky z dalších aktuálně studovaných psychologických disciplín, především z kognitivní psychologie, psychologie emocí a motivace, sociální psychologie, ale též statistiky;
- dovednosti z oblasti práce s odbornými zdroji (včetně elektronických databází);
- znalost manuálu APA7th. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu schopen:
- rozumět základním pojmům a konceptům ve VP
- rozumět zákonitostem a charakteristikám jednotlivých vývojových období v kontextu rozdílných vývojových teorií
- zahrnout a zohlednit variabilitu, unikátnost, typičnost a všeobecné trendy ve vývoji při analýze lidského chování, prožívání, schopností a dovedností
- rozumět metodám zkoumání intraindividuálních změn a interindividuálních rozdílů v psychickém vývoji
- využívat znalosti základních zákonitostí a charakteristik typických pro jednotlivá období vývoje od prenatálního období do předškolního věku pro pochopení lidského chování, prožívání, schopností a dovedností
- interpretovat jednotlivé projevy chování, prožívání apod. v rámci tzv. normativního vývoje a naučit se využívat jednotlivé teoretické přístupy k jejich explanaci
- zpracovat výsledky empirických studií, přehledových článků, meta-analýz do přehledu dosavadních poznatků ("introduction") ve zvolené oblasti vývojové psychologie
- navrhnout vývojově psychologickou otázku vhodnou pro empirický výzkum - Osnova
- Úvod do studia VP a vývojových teorií, základní témata a otázky, terminologie, historie. Aktuální otázky výzkumu v oblasti vývojové psychologie.
- Metody vývojové psychologie/jak zkoumat lidský vývoj. Výhody a nevýhody metodologických přístupů ke zkoumání vývoje. Formulace vývojově psychologických výzkumných otázek.
- Rané dětství I. – prenatální období, porod, novorozenec,novorozenecké reflexy, kojenec/dědičnost vs. prostředí, epigenetika
- Rané dětství II. – batole/emoční regulace, teorie psychosexuálního vývoje; aplikace VP ve výchovném poradenství
- Rané dětství III. – teorie citové vazby, měření citové vazby v raném dětství, Strange Situation Test
- Rané dětství IV. – předškolní období/psychická deprivace, separační úzkost;teorie mysli, sociální učení
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 9788024609560. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
- ARNETT, Jeffrey Jensen. Human development : a cultural development. 1st ed. Harlow: Pearson, 2014, ii, 760. ISBN 9781292039596. info
- NEWMAN, Barbara M. a Philip R. NEWMAN. Development through life :a psychosocial approach. 7th ed. Belmont: Brooks/Cole Publishing Company, 1999, xxvi, 638. ISBN 0-534-35798-9. info
- doporučená literatura
- Handbook of attachment : theory, research, and clinical applications. Edited by Jude Cassidy - Phillip R. Shaver. Third edition. New York: The Guilford Press, 2016, xx, 1068. ISBN 9781462525294. info
- BOWLBY, John. Ztráta : smutek a deprese. Translated by Ivo Müller. Vydání první. Praha: Portál, 2013, 420 stran. ISBN 9788026203551. info
- BOWLBY, John. Odloučení : kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 399 s. ISBN 9788026200765. info
- BOWLBY, John. Vazba : teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 356 stran. ISBN 9788073676704. info
- MILLER, Scott A. Developmental research methods. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications, 2007, x, 405. ISBN 9781412950299. info
- ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 8072033808. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 3., v nakl. Portál 2. Praha: Portál, 2000, 144 s. ISBN 80-7178-407-9. info
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič a Jan PRŮCHA. Vývoj vyšších psychických funkcí. Translated by Miluše Sedláková. Vyd. 1. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 363 s. URL info
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1963, 297 s. info
- neurčeno
- ARNETT, Jeffrey Jensen. Human development : a cultural development. Second edition. Boston: Pearson, 2016, xxii, 647. ISBN 9780133792423. info
- ŠVANCARA, Josef. Kompendium vývojové psychologie [Švancara, 1986]. Vyd. 4. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 235 s. info
- SCHMIDT, Hans-Dieter. Obecná vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1978, 411 s. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, skupinové diskuse, seminární práce (tzv. introduction s formulací výzkumné vývojově-psychologické otázky)
- Metody hodnocení
- Kurz je vyučován 2 hodiny týdně a zakončen zkouškou. Povinná docházka na semináře. Zápočet: vypracování závěrečné seminární práce (max 25 bodů, min není stanoveno) Zkouška: závěrečný písemný test (cca 25 multiple choice otázek, max 40 bodů, min 23 bodů)
- Navazující předměty
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/fss/jaro2020/PSYb1030/index.qwarp
Uvedená literatura je doplněna v podrobném sylabu, který je umístěn v interaktivní osnově. Tam také budou v průběhu kursu zavěšovány všechny důležité dodatky a materiály. https://is.muni.cz/auth/el/fss/jaro2020/PSYb1030/index.qwarp - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2023/PSYb1030