ZURb1229 Reportáž

Fakulta sociálních studií
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Bc. Jana Ustohalová (cvičící)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 12:00–13:40 PC54
Předpoklady
ZURb1106 Zpravodajství && ZURb1107 Publicistika
Nedoporučujeme současný zápis tohoto předmětu s předmětem ZURb1111 Cvičné médium, a to pro jejich vyšší časovou náročnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 3/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s publicistickým žánrem reportáž a jeho modifikacemi a formáty, se zaměřením na psanou reportáž, a to z hlediska teoretického i praktického. Předmět je zaměřený i na současnou praxi a podobu psané reportáže a její kontext a reflexi. Studenti se seznámí také se sumou znalostí a dovedností nutných k tomu, aby byli schopní tvořit nejčastěji používané druhy reportáží, jako je zpravodajská, publicistická, sociální či investigativní na odpovídající profesionální úrovni. Předmět je zaměřený především na praktické dovednosti a jejich nacvičení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu:
• znát konstitutivní charakteristiky reportáže jako žánru a podstatné etapy jejího vývoje v kontextu české žurnalistiky;
• umět rozlišovat distinkce mezi jednotlivými formáty a druhy reportáže;
• schopen zvolit pro zpracování daného tématu vhodný postup a žánr;
• schopen napsat základní typy zpravodajské a publicistické reportáže;
• zvládat kritickou reflexi žánru reportáž;
• mít přehled o aktuálním stavu české publicistiky se zaměřením na reportáž a vývojových trendech.
Osnova
  • Hlavní témata:
  • 1. - 2. Úvod, vymezení základních pojmů a žánru reportáž.
  • 3. Otevření reportáže, jak zaujmout čtenáře.
  • 4. Metody a postupy psané reportáže, kontext, autorský přístup.
  • 5. Zpravodajská reportáž.
  • 6. Krátká zpravodajská reportáž v terénu.
  • 7. Sociální reportáž.
  • 8. Krátká sociální reportáž v terénu.
  • 9. Investigativní reportáž.
  • 10. Válečná reportáž.
  • 11. Rozdíl mezi psanou a audiovizuální reportáží.
  • 12. Závěr, zhodnocení prací a diskuze o nich.
Literatura
  • O reportáži, o reportérech. Edited by Barbora Osvaldová - Radim Kopáč - Alice Němcová Tejkalová. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2010, 130 s. ISBN 9788024617817. info
  • BECH-KARLSEN, Jo. Být přitom : reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991, 208 s. ISBN 8271470949. info
Výukové metody
Teoretická četba, praktická cvičení, skupinová diskuze, analýza a kritická reflexe textů, domácí seminární práce, práce v terénu. Vytváření mediálního produktu.
Metody hodnocení
Student musí během semestru odevzdat jednu seminární práci – analýzu a porovnání vybraných reportáží, dále pak jednu zpravodajskou reportáž, reportáž z libovolně zvoleného města/vesnice, sociální reportáž a závěrečnou reportáž na libovolné téma.
Zápočet mu bude udělený, pokud odevzdá 80 procent předepsaných prací, tj. čtyři z pěti, a to v hodnocení vyhovující. Pokud vyučující ohodnotí práci jako nevyhovující, může ji student přepsat a odevzdat k hodnocení znovu.
Informace učitele
Předmět je vhodný především pro studenty, kteří zvažují produktovou bakalářskou práci v žánru psaná reportáž.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, podzim 2024.