FSS:PSYb1940 Úvod do kvalitativního výzkumu - Informace o předmětu
PSYb1940 Úvod do kvalitativního výzkumu
Fakulta sociálních studiíjaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (přednášející)
prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Ladmanová (pomocník) - Garance
- prof. Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Út 20. 2. 10:00–11:40 Aula, Út 27. 2. 10:00–11:40 Aula, Út 5. 3. 10:00–11:40 Aula, Út 12. 3. 10:00–11:40 Aula, Út 19. 3. 10:00–11:40 Aula, Út 26. 3. 10:00–11:40 Aula, Út 2. 4. 10:00–11:40 Aula, Út 9. 4. 10:00–11:40 Aula, Út 16. 4. 10:00–11:40 Aula, Út 23. 4. 10:00–11:40 Aula, Út 30. 4. 10:00–11:40 Aula, Út 7. 5. 10:00–11:40 Aula
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSYb1940/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Hytych, T. Řiháček
PSYb1940/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Hytych, T. Řiháček
PSYb1940/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen. R. Hytych, T. Řiháček - Předpoklady
- ! PSY194 Úvod do kvalitativního výzkumu
Předmět nemá žádné formální předpoklady. Doporučujeme, aby jej studenti absolvovali ve druhém roce studia. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je zprostředkovat studentům úvod do kvalitativního přístupu v psychologickém výzkumu. Výuka bude zaměřena na metodu tematické analýzy, kterou v tomto kontextu považujeme za základní přístup v kvalitativním výzkumu. Důraz bude kladen zejména na nácvik praktických dovedností v kvalitativní analýze.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
- vysvětlit a aplikovat kvalitativní modus uvažování v psychologickém výzkumu
- formulovat výzkumnou otázku a vytvořit protokol polostrukturovaného rozhovoru
- provést základní analýzu textu
- formulovat a prezentovat výsledná témata - Osnova
- 1. Úvod do kvalitativního výzkumu, hlavní přístupy, podrobněji tematická analýza. Formulace výzkumné otázky a její role ve výzkumném projektu.
- 2. Tvorba vzorku a tvorba dat. Vedení výzkumného rozhovoru. Přepis dat. Informovaný souhlas.
- 3. Postupy kódování v tematické analýze. Volba epistemologické perspektivy a její důsledky pro analýzu.
- 4. Tvorba a formulace témat, psaní výzkumné zprávy. Práce s literaturou v kvalitativním výzkumu. Zvyšování validity pomocí konsenzu výzkumníků a pomocí zpětné vazby od participantů. Varianty tematické analýzy.
- Literatura
- povinná literatura
- Braun, V., Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3, 77–101.
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 332 s. ISBN 9788024713625. info
- Výukové metody
- Přednášky, cvičení, diskuze, domácí úkoly, zpětná vazba.
- Metody hodnocení
- Studenti jsou hodnoceni na základě seminární práce a písemného testu.
- Informace učitele
- http://www.fss.muni.cz/psych/studium.html
Podrobné informace, pokyny a požadavky - viz sylabus předmětu ve studijních materiálech. / For detailed information, instructions and requirements see syllabus in the Study Materials of this course. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2024/PSYb1940