BSSb1194 Unintentional and natural threats to security

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jakub Drmola, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Dvořáček (přednášející)
Mgr. MUDr. Jan Greguš (přednášející)
Mgr. Jan Kleiner, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jakub Drmola, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení bezpečnostních a strategických studií – Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
! BSS194 Unintentional threats && !NOW( BSS194 Unintentional threats )
Communicative level of English language is required for active participation.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course aims to provide an overview and wider context for security threats which are not intentional. Security studies usually focus on threats which are man-made, conceived with an intention to harm, or are at least a side-effect of an deliberate human activity (i.e. warfare, extremism, crime, ... ). At the same time, unintentional threats or phenomena which are entirely independent of human activities can be considered at least as dangerous.
Výstupy z učení
Students will be able to explain the difference between intentional and unintentional threats; demonstrate it on examples and they will be able to identify them and discuss possible countermeasures.
Osnova
  • - Introduction
  • - Man-made yet unintentional threat
  • - Societal, Cultural and Historical aspects
  • - Biological, Environmental and Geological
  • - Planetary and Stellar
  • - Collapse, Mitigation and Resilience
Literatura
    povinná literatura
  • Intergovernmental Science-Policy Platform on Biodiversity and Ecosystem Services. IPBES Workshop on Biodiversity and Pandemics. Executive Summary. 2020
  • Foot, D. K. (2004): “Easter Island: A Case Study in Non-sustainability”. Greener Management International,
  • Butzer, K. W. (2012): „Collapse, environment, and society“. Proceedings of the National Academy of Sciences, Vol. 109, No. 10, Pp. 3632–3639
  • Kalkman, J. P. (2020). Military crisis responses to COVID-19. Journal of Contingencies and Crisis Management, September, 1–5. https://doi.org/10.1111/1468-5973.12328
  • Kareiva, P. - Carranza, V. (2018): “Existential risk due to ecosystem collapse”, Futures, ISSN 0016-3287, https://doi.org/10.1016/j.futures.2018.01.001
  • United Nations (UN). World Population Prospects 2022: Summary of Results; 2022
  • National Research Council (2010): Defending Planet Earth: Near-Earth- Object Surveys and Hazard Mitigation Strategies
  • Brauch, H. G. (2011): „Concepts of Security Threats, Challenges, Vulnerabilities and Risks“, in Coping with Global Environmental Change, Disasters and Security
Výukové metody
lectures, presentations, interactive class work
Metody hodnocení
Students will be graded by accruing up to 25 points from presentations, essay, group work and final test.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.