VPLb1124 Politika a služby zaměstnanosti

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavel Horák, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Markéta Horáková, Ph.D.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je přiblížit posluchačům problematiku trhu práce jako specifické oblasti sociální politiky. Studenti se seznámí se základními procesy na trhu práce a jejich možnými dopady a důsledky na individuální situace jedinců a sociálních skupin na trhu práce. Kurz je koncipován tak, aby posluchači pochopili vazby mezi sociálními a ekonomickými mechanismy, které se podílejí na utváření charakteru trhu práce a následně i politiky zaměstnanosti a pracovního trhu. Posluchači získají přehled o základních principech, cílech, nástrojích a účincích politiky zaměstnanosti a pracovního trhu a o systémech veřejných služeb zaměstnanosti v ČR a zahraničí, které zajišťují realizaci politiky zaměstnanosti a trhu práce. Důraz je kladen na opatření a nástroje aktivní politiky trhu práce v národní i evropské perspektivě, na jejich vývoj a specifika vzhledem k různým skupinám nezaměstnaných. Posluchači se seznámí s principy tvorby a uplatňování projektů pro nezaměstnané a s metodami jejich hodnocení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen vysvětlit konkrétní principy, cíle, nástroje a účinky politiky zaměstnanosti a pracovního trhu; používat získané znalosti a dovednosti k tvorbě projektu zaměstnanosti zaměřeného na specifickou skupinu osob na trhu práce.
Osnova
  • Úvod do kurzu. Problémy trhu práce a význam veřejných služeb zaměstnanosti v současné společnosti.
  • Soudobé vývojové tendence na trhu práce. Přeměny ve způsobech organizace výroby, tlak na flexibilitu, tercializace, „znejistění“ pracovní síly. Globalizace a její důsledky pro pracovní trh. Diferenciace pracovních rizik, marginalizace.
  • Aktivní politika trhu práce, její cíle, nástroje, dopady. Význam APZ v ČR i v mezinárodním kontextu.
  • Nezaměstnanost jako sociální a ekonomický problém. Dlouhodobá nezaměstnanost, její příčiny, důsledky a územní koncentrace. Další formy marginalizace na trhu práce. Prekarizace práce.
  • Pracovní vzdělávání a výcvik. Význam veřejně poskytovaných programů pracovního výcviku a vzdělávání. Souvislost s programy rozvoje lidských zdrojů v organizacích.
  • Mladí lidé na trhu práce: přechody ze vzdělávání na pracovní trh. Programy podpory zaměstnanosti mladých lidí. Záruka pro mladé (ČR, evropské země). Kariérové poradenství v ČR.
  • Evropský sociální fond. Programy na podporu zaměstnanosti. Operační program Lidské zdroje a zaměstnanost. Programy Průmysl 4.0. a Vzdělávání 4.0.
  • Veřejné služby zaměstnanosti. Zprostředkování zaměstnání. Význam poradenských aktivit na trhu práce. Spolupráce veřejných služeb zaměstnanosti s dalšími aktéry ze sektoru trhu a z občanského sektoru.
Literatura
    povinná literatura
  • Hora, O. et al. 2018. Zhodnocení krátkodobých a střednědobých dopadů vybraných programů APZ realizovaných v roce 2014 s důrazem na situaci dlouhodobě nezaměstnaných. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí. (vybrané kapitoly)
  • Horák, P., Horáková, M. 2015. Zjišťování situace osob znevýhodněných na trhu práce prostřednictvím konceptu zaměstnatelnosti. Sociológia - Slovak Sociological Review 47(5): s. 451-473.
  • Zákon č. 73/2011 Sb. o Úřadu práce České republiky
  • Horák, P. 2019. Řízení, správa a realizace politiky trhu práce v ČR v poreformním období a principy veřejné administrativy. Fórum sociální politiky, Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 13(6):8-19.
  • Hora, O. 2018. Empirical evaluation of professional traineeships for young people up to 30 years of age. Central European Journal of Public Policy. Praha: CESES FSV UK, 12(2): 16-33.
  • Hora, O., Horáková, M., Suchanec, M., Rákoczyová, M, Sirovátka, T. 2020. Vyhodnocení rekvalifikačních programů realizovaných v České republice v roce 2016. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, https://www.vupsv.cz/download/vyhodnoceni-rekvalifi
  • Doseděl, T., Katrňák, T. 2017. Sociální determinanty prekarizace práce v evropských zemích. Fórum sociální politiky. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 11(4): 11-15.
  • Mareš, P. 1998. Nezaměstnanost jako sociální problém. Praha: SLON. Kapitola IV. 7 Trh práce, jeho segmentace a rovnováha na trhu práce (vybrané kapitoly)
  • Horák, P. 2004. Co má společného individuální akční plán a úkolově orientovaný přístup? Sociální práce|Sociálna práca, Brno: ASVSP, 2, (1), 85-90.
  • MPSV 2021. Operační program zaměstnanost plus 2021-2027. Praha. https://is.muni.cz/auth/el/fss/jaro2022/VPLb1124/um/9_evropsky_socialni_fond/MPSV_2021_Operacni_program_zamestnanost_plus_2021-2027.pdf
  • Hora, O. 2008. Strategie dlouhodobě nezaměstnaných. Praha: VÚPSV (vybrané kapitoly)
  • Bonoli, G. 2011. Active Labour Market Policy in a Changing Economic Context. In Clasen, J.; Clegg, D. (eds.) Regulating the Risk of Unemployment. National Adaptations to Post-industrial Labour Markets in Europe. Oxford: University Press, pp.318-332.
  • MŽP 2018. Implementace Agendy 2030 pro udržitelný rozvoj. Zejm. SDG 1, 5, 8, 9 a 10. https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/agenda_2030/$FILE/OUR_ImplementaceAgendy2030_20190121.pdf
  • Horáková, M.; Rákoczyová, M. 2003. Přínosy rekvalifikací pro znevýhodněné skupiny nezaměstnaných. In Sirovátka, T., Mareš, P. (ed.): Trh práce, nezaměstnanost, sociální politika, Brno: Masarykova univerzita (s.202-219)
  • Zákon c. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti
  • Vyhláška č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti
    doporučená literatura
  • MPO 2015. Národní iniciativa Průmysl 4.0 https://storage.googleapis.com/businessinfo_cz/files/dokumenty/narodni-iniciativa-prumysl-40.pdf
  • Trhlíková, J. 2016. Přechod absolventů středních škol na trh práce - III. etapa – šetření 2015. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  • Úřad Vlády ČR 2017. Aliance Společnost 4.0. ma_kornafyj225i.pdf (dataplan.info)
  • Úlovec, M. 2014. Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů škol – srovnání 2004 – 2013. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  • Winkler, J a kol. 2005. Účelové programy na lokálních trzích práce; jejich význam, potřebnost a realizace. Brno: Masarykova univerzita. Část II. Analýza potřeb rizikových skupin na českém trhu práce (s. 67-149).
  • Horáková, M., Horák, P. 2013. Zaměstnatelnost skupin ohrožených nezaměstnaností na současných trzích práce. Sociológia, 45(2): s. 128-49.
  • Horáková, M. 2010. Význam konceptu lidského kapitálu v ekonomické teorii v době ekonomické recese. Fórum sociální politiky, roč. 4, č. 6, s. 2-10.
  • Hora, O., Horáková, M., Rákoczyová, M., Sirovátka, T., Suchanec, M., Trbola, R, 2021. Vyhodnocení aktivní politiky zaměstnanosti v letech 2019 a 2020 - Průběžná výzkumná zpráva. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i.
  • Maříková, P., Freibergová, Z., Vepřková, R. 2013. Analýza činnosti informačních a poradenských středisek úřadů práce. Praha: NVF. http://www.nvf.cz/cms/assets/docs/dfd11e07ab4c96fae7d2be75c3dcc05e/523-0/ips-analyza-ips-vysledky-vyzkumu.pdf
  • ČSÚ 2016. Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. https://www.czso.cz/csu/xu/setreni-o-vzdelavani-dospelych-aes-2016-adult-education-survey
  • MPO 2016. Iniciativa Průmysl 4.0. Praha. https://www.mpo.cz/assets/dokumenty/53723/64358/658713/priloha001.pdf
  • Hlado, P., Hloušková, L. 2016. Podněty k profesionalizaci služeb kariérového poradenství, Lifelong learning – celoživotní vzdělávání, Brno: Mendelevova Univerzita v Brně, ICV, 6(3):1-185.
  • Šťastná et al 2019. Identifikace bariér v poskytování služeb kariérového poradenství. Bariéry na straně poskytovatelů služeb. Závěrečná zpráva. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí.
  • MPSV 2019. Strategický rámec politiky zaměstnanosti do roku 2030. Praha.
  • Baldwin, R., Forslid, R. 2019. Globotics and development. When manufacturing is jobless and services are tradable. WIDER Working Paper 94/2019, UNU-WIDER. Available at: https://www.wider.unu.edu/sites/default/files/Publications/Working-paper/PDF/wp-2019
  • MPSV 2016. Iniciativa práce 4.0. Praha: NVF. https://www.mpsv.cz/documents/20142/848077/studie_iniciativa_prace_4.0.pdf/62c5d975-d835-4399-e26b-d5fbb6dca948
  • Horák, P. 2018. Zhodnocení reformy systému veřejných služeb zaměstnanosti z perspektivy změn ve způsobu jeho řízení a správy. Fórum sociální politiky. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 12(1):2-19.
  • Doležalová et al 2017. Uplatnění absolventů škol na trhu práce – 2016. Praha: Národní ústav pro vzdělávání
  • Beck, U. 2007. Co je to globalizace? Brno: CDK.
  • Horáková, M. 2022. Postavení osob s mentálním postižením na trhu práce v Jihomoravském kraji. In: Votoupal, M., Jaklová Střihavková, D., Horáková, M., Křivánková, M., Kubalčíková, K., Vaceková, G. Bariéry a podpůrné systémy pro začlenění absolventů škol
  • Horáková, M., Sirovátka, T. 2022. Analýza cílenosti opatření aktivní politiky trhu práce na osoby s nízkou kvalifikací (srovnání situace v letech 2014 a 2015 oproti situaci v letech 2019 a 2020). Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, v. v. i.
    neurčeno
  • Horák, P., Horáková, M. 2009. Role liniových pracovníků ve veřejné politice. Sociologicky casopis/Czech Sociological Review. roč. 45, č. 2, s. 369-395.
Výukové metody
Čtení textů, domácí a skupinová práce ve výuce.
Metody hodnocení
Pro připuštění ke zkoušce je nutné uspět v průběžném testu a vypracovat a prezentovat na studentské konferenci seminární práci. Seminární práce bude mít formu posteru, který bude prezentován na studentské konferenci (v jednom ze dvou setkání na konci semestru) a bude obsahovat identifikaci klíčových problémů vybrané specifické skupiny osob na trhu práce a návrh cílů a klíčových aktivit projektu zaměřeného na zvýšení její zaměstnanosti/zaměstnatelnosti. Poster může být v rámci konference doplněn ppt prezentací k dané problematice. Zpracování posteru a jeho prezentace a diskuse v rámci studentské konference budou zhodnoceny body. Závěrečná zkouška má formu písemného testu z témat probíraných v jednotlivých lekcích a z povinné literatury. Test sestává z pěti otevřených otázek. Body ze závěrečného písemného testu a ze seminární práce se sčítají.
Informace učitele


Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.