ZURb1225 Rétorika a veřejný projev

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Radovan Plášek (cvičící)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je frekventanty seznámit s komunikačními (verbálními i neverbálními) dovednostmi a znalostmi uplatňovanými v souvislosti s rétorikou a veřejným projevem a zároveň tyto komunikační dovednosti a znalosti rozvíjet prostřednictvím praktických cvičení a úkolů. Kurz poskytuje nezbytnou orientaci v tom, co je to rétorika, jaké jsou její dějiny a jaké řečnické žánry rozlišujeme. Ve vztahu k osobě řečníka se zaměřuje na to: jak vypadá vhodný veřejný projev ve vztahu k publiku a jak si jej připravit; jak se vypořádat s trémou; co je to technika mluveného projevu i řeč těla a jak obojí rozvíjet; jaké jsou psychologické aspekty rétorických dovedností a jak by měla vypadat vyvážená nemanipulativní a zdravá lidské komunikace. Součástí jednotlivých tematických celků jsou praktická cvičení, hry, úkoly a další aktivity, jejichž prostřednictvím studenti rozvíjejí vlastní komunikační dovednosti (jak verbální, tak neverbální) a analyzují vystoupení druhých.
Výstupy z učení
Znalost forem současné rétorické a komunikační praxe v návaznosti na historický vývoj řečnictví. Schopnost vytvořit formu veřejné promluvy s využitím znalostí o technice mluveného projevu a řeči těla a se znalostí publika. V průběhu kurzu si uvědomit své komunikační přednosti i nedostatky a učit se s nimi pracovat. Zlepšit se ve zvládání zátěžové komunikační situace. Schopnost rozpoznat komunikaci nevyhovující, argumentačně nepodloženou, využívající řečnických faulů či manipulativní.
Osnova
  • Vymezení pojmů: verbální a neverbální komunikace, rétorika. K historii a proměnám rétoriky. Rétorické žánry: teorie a cvičení/úkoly. Osobnost řečníka (typologie): teorie a cvičení/úkoly. Tréma a stres: teorie a cvičení. Komunikační kontext a základní komunikační prostředky. Publikum, forma projevu a fáze jeho přípravy: teorie a cvičení. Technika mluveného projevu: teorie a cvičení. Řeč těla (neverbální komunikace): teorie a cvičení. Argumentace a přesvědčování (logika, emoce, fauly, manipulace): teorie a cvičení. Rétorické prostředky (tropy, figury, jiné jazykové struktury) a jazyková stránka projevu: teorie a cvičení. Psychologické aspekty komunikačních dovedností: teorie a úkoly.
Literatura
  • Batko, A. Umění persvaze. HELION S. A. Gliwice 2006.
  • ŽANTOVSKÁ, Irena. Rétorika a komunikace. První vydání. Praha: Dokořán, 2015, 287 stran. ISBN 9788073637125. info
  • ŠPAČKOVÁ, Alena. Umění dialogu : jak si s lidmi opravdu porozumět. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011, 196 s. ISBN 9788024738109. URL info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Povídej - naslouchám. 2. přeprac. vyd., v KNA 1. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2010, 135 s. ISBN 9788071954057. info
  • PLAŇAVA, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy - dovednosti - poruchy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 146 s. ISBN 8024708582. info
  • SZYMANEK, Krzysztof. Umění argumentace : terminologický slovník. Translated by Zuzana Smetanová. 1. české vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2003, 392 s. ISBN 8024406993. info
  • KRAUS, Jiří. Rétorika v dějinách jazykové komunikace. 1. vyd. Praha: Academia, 1981, 231 s. URL info
Výukové metody
– kooperativní – diskusní – frontální (výklad) – herní (k verbální i neverbální komunikaci) – zadané úkoly a četba
Metody hodnocení
Aktivní účast při výuce: a) maximálně dvě neomluvené neúčasti, b) dva připravené a ve vyhrazeném čase před ostatními realizované rétorické výstupy, c) odevzdání psaných úkolů, d) aktivní účast v rámci uskutečňovaných aktivit, včetně domácí přípravy.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.