ZURb1420 Data pro žurnalisty II

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Boček (cvičící)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Bc. Pavlína Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
ZURb1221 Data v žurnalistice
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prakticky využít teoretické dovednosti získané v předmětu Data v žurnalistice. Studenti pracují v tříčlenných týmech na vlastním článku: zvolí téma, získají data, analyzují je, vytvoří vizualizace a finální článek. Studenti na tématech pracují samostatně, 4× za semestr proběhne společná konzultace.
Výstupy z učení
Studenti se v předmětu naučí:
(1) synergicky využívat nástroje pro analýzu a vizualizaci dat;
(2) synteticky pracovat se získanými daty, analyzovat je a interpretovat a
(3) samostatně vytvořit komplexní žurnalistický produkt založený na principech datové žurnalistiky a analýzy dat.
Osnova
  • 1. Úvodní setkání, vytvoření pracovních týmů, zadání projektu.
  • 2. Společná konzultace rozpracovaných projektů.
  • 3. Společná konzultace rozpracovaných projektů.
  • 4. Závěrečná konzultace, alternativně kolokvilání prezentace a evaluace projektů.
Literatura
  • Knaflic, C. N. (2015). Storytelling with data: A data visualization guide for business professionals. John Wiley & Sons.
  • VALLANCE-JONES, Fred a David MCKIE. The data journalist : getting the story. Edited by William Wolfe-Wylie - Glen McGregor. Ontario: Oxford university press, 2017, xiii, 266. ISBN 9780199020065. info
  • The SAGE handbook of social media research methods. Edited by Luke Sloan - Anabel Quan-Haase. Los Angeles: SAGE Reference, 2017, xxvii, 679. ISBN 9781473916326. info
  • KIRK, Andy. Data visualisation : a handbook for data driven design. First published. Los Angeles: Sage, 2016, xiv, 347. ISBN 9781473912137. info
  • Social media, sociality, and survey research. Edited by Craig A. Hill - Elizabeth Dean - Joe Murphy. Hoboken: Wiley, 2014, xxv, 334. ISBN 9781118379738. info
  • The data journalism handbook. Edited by Jonathan Gray - Liliana Bounegru - Lucy Chambers. 1st ed. Sebastopol, CA: O'Reilly Media, 2012, xvii, 220. ISBN 9781449330064. URL info
Výukové metody
Skupinové diskuse a konzultace, týmová práce pod vedením mentora, projektová výuka, vytváření mediálního produktu, prezentace a evaluace.
Metody hodnocení
Závěrečný projekt, kolokvium.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022.