FSS:ZURb1422 Příběhové psaní v žurnalistice - Informace o předmětu
ZURb1422 Příběhové psaní v žurnalistice
Fakulta sociálních studiíjaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Radovan Plášek (cvičící)
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12 - Mateřské obory/plány
- Animátor sportovních aktivit (program FSpS, B-TV)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HE) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Digitální média)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Mediální studia)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-HS, směr Žurnalistika)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS) (3)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Digitální média) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Mediální studia) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-KS, směr Žurnalistika) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-MSZU) (8)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PL) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-PS) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SO) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-SP) (2)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, B-TV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je posílit dovednosti a znalosti využitelné zejména v psané publicistice, ale na obecnější rovině se tyto dovednosti a znalosti týkají jakýchkoliv novinářských žánrů, které pracují s příběhem. Studující se prostřednictvím praktických textových úkolů, informací, diskusí či ukázek budou seznamovat s tématy, jako jsou například základní složky narativu (role vypravěče, zachycení aktérů/postav, ztvárnění prostoru a času) a jejich textové podoba (kompozice, využití popisu a charakteristiky, vypravování, jazykové prostředky). Těžiště předmětu bude v rozvíjení vnímavosti vůči příběhovým textům (např. s využitím ukázek) a v rozvíjení vlastního psaní, které by mělo být doplněno o vzájemnou zpětnou vazbu.
- Výstupy z učení
- Absolventi předmětu by se kromě získání základního teoretického i praktického přehledu o příběhovém psaní a jeho charakteristikách měli zdokonalit v tom, jak psát texty, které využívají příběhovou složku.
- Osnova
- 1. Seznámení s předmětem (obsah, podmínky) + čím se liší fikční příběhy od nefikčních 2. Příběh a jeho složky + základní žurnalistické žánry využívající příběhu 3. Z čeho se skládá příběh (událost, postava, prostor) 4. Co tvoří vyprávění/diskurs: čas, kauzalita, vypravěč (narativ, deskriptiv, explikativ, argumentativ), promluvy, úhel pohledu, atmosféra 5. Zanoření se do příběhu pomocí tělesnosti, prostoru, času a emocí 6. Psaní: autorský hlas/styl, rytmus, rejstřík, žánrové vzorce, kulturní encyklopedie 7. Popis a charakteristika jako součást příběhu zaměřeného na místo 8. Popis a charakteristika jako součást příběhu zaměřeného na postavu 9. Vyprávění jako součást příběhu zaměřeného na událost 10. Diskuse o příbězích zaměřených na místo 11. Diskuse o příbězích zaměřených na postavu 12. Diskuse o příbězích zaměřených na událost 13. Zpětná vazba k předmětu
- Literatura
- HART, Jack. Storycraft : the complete guide to writing narrative nonfiction. Second edition. Chicago: University of Chicago press, 2021, xv, 270. ISBN 9780226736921. info
- VANDERMEER, Jeff. Kniha divů : ilustrovaný průvodce psaním imaginativní prózy. Translated by Richard Podaný, Illustrated by Jeremy Zerfoss. 1. vydání. V Praze: Fragment, 2019, 374 stran. ISBN 9788025344019. info
- Výukové metody
- Výklad; cvičení zaměřená na analýzu textu; cvičení zaměřená na vlastní psaní; diskuse.
- Metody hodnocení
- Aktivní účast (zapojování se do činností v rámci jednotlivých setkání). Osmdesátiprocentní účast. Splnění požadovaných úkolů v zadaném termínu (ať už jde o splnění domácí přípravy na výuku, nebo o včasné odevzdání zadaných úkolů či prací).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2025/ZURb1422