ZURb1425 Komunikace obcí s občany

Fakulta sociálních studií
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. David Holman (cvičící)
Garance
Ing. Rudolf Burgr, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Boris Rafailov, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení s komunikačními platformami a nástroji pro komunikaci obcí s občany a s úrovněmi, metodami a formami občanské participace. Součástí bude analýza konkrétních řešení i spících příležitostí a praktická cvičení občanské participace.
Vydáme se společně cestou od měst, co připomínala tajuplné hrady, přes Potěmkinovy vesničky směrem k ideálu skutečně transparentního města. Cestou budeme studovat příklady dobré praxe a objevovat příležitosti pro vylepšení současného stavu.
Na závěr se pokusíme podněty ke zlepšení prosadit v praxi. Na vlastní kůži si tak studenti vyzkouší, jak funguje občanská participace v praxi jejich vlastního města.
Předmět připravuje studenty na budoucí profese: novinář, odborník na komunikaci nebo pracovník veřejné správy. Ale také na roli aktivního občana podílejícího se na správě své obce.
Výstupy z učení
Studenti se naučí:
(1) identifikovat a řešit příčiny problémů v dialogu občan – samospráva,
(2) používat nástroje analýzy komunální komunikace,
(3) využívat komunikační platformy a nástroje komunální komunikace,
(4) posuzovat stávající praxe měst v oblasti komunikace, navrhovat vylepšení či řešení a
(5) vytvářet vlastní komunikační kampaň na prosazení této změny do praxe daného města.
Osnova
  • 1. Participační metody v současné praxi měst (participační úrovně a techniky, příklady dobré praxe, analýza příkladů z měst vybraných studenty).
  • 2. Komunikační platformy moderního města (příklady dobré, ale i kontroverní praxe, SWOT analýza vybraných platforem, komunikační strategie města, otevřená data).
  • 3. Transparentní rozhodování (seznámení s rozhodovacími procesy samosprávy a jejich prezentací pro veřejnost, zadávání veřejných zakázek, příklady „radničních kauz“).
  • 4. Řídit města jako firmy? Rozdíly v komunikaci firem a měst (propagace vs. obousměrná komunikace, marketing vs. komunitní plánování, gatekeeping vs. transparentnost).
  • 5. Příprava informační kampaně města (brief, brainstorming, návrh kreativního konceptu, mediaplan, aproximativní rozpočet).
  • 6. Prezentace a vyhodnocení praktického úkolu.
Literatura
  • HAKEN Roman, HAVLÍN František, MAREK Ondřej, MIČKA Pavel, NAWRATH Martin, VACHŮNOVÁ Zuzana: Metodika participace aneb jak zapojit občany do rozhodování. Druhé vydání. Praha: Agora CE, o.p.s., 2016. 79 stran. ISBN 978-80-906397-1-3
  • ČERNÍK Vojtěch: Metodika tvorby participativního rozpočtu. První vydání. Praha: Agora CE, -o.p.s., 2016. 46 stran. ISBN 978-80-906397-4-4-
  • CHALUPOVÁ Lenka, PAVLÁT Jiří a kolektiv: Zapojování veřejnosti. První vydání. Přerov: Centrum pro komunitní práci, CpKP střední Morava, 2008. 42 stran. ISBN 978-80-86902-54-8
  • KAMENÍK Martin, KUŽÍLEK Oldřich: Komu slouží radniční noviny? Analýza radničních periodik, 2014. První vydání. Praha: Oživení, z.s., 2015. 58 stran. ISBN 978-80-88100-02-7
  • ROSECKÝ Daniel, ORINIAKOVÁ Pavla: Komunitní plánování sociálních služeb, První vydání. Plzeň: CpKP ČR, 2008. 46 stran.
  • CpKP, kolektiv autorů, editor Mgr. MAREK Ondřej: Zapojování veřejnosti nástroj správy věcí veřejných, Přerov 2008, ISBN: 978-80-86902-54-87
  • KAMENÍK Martin: Informační kampaně krajů a měst. První vydání. Praha: Oživení, o.s., 2016, 43 stran. ISBN 978-80-88100-07-2
  • HAKEN Roman, HAVLÍN František, MAREK Ondřej, MIČKA Pavel, NAWRATH Martin, VACHŮNOVÁ Zuzana, Ziegler Aleš: Analýza občanské participace v ČR. První vydání. Praha: Agora CE, o.p.s., 2016. 79 stran. ISBN 978-80-906397-3-7
  • MAREK Ondřej a kolektiv: Občané a veřejná prostranství, příklady zapojení veřejnosti do plánování veřejných prostranství. První vydání. Přerov: Centrum pro komunitní práci, 2005. 32 stran. ISBN 80-86902-27-7
  • MÜLLER, Karel B. Dobré vládnutí ve veřejném nezájmu : lokální politické elity jako klíčoví aktéři demokratizace? Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. 286 stran. ISBN 9788074192715.
  • KAMENÍK Martin, KUŽÍLEK Oldřich: MANUÁL pro dobré radniční periodikum, 2015. První vydání. Praha: Oživení, z.s., 2015. 27 stran. ISBN 978-80-88100-06-5
  • JEŽKOVÁ Lenka, ZELENKA Marek, KAMENÍK Martin, TRUNKATOVÁ Šárka, KOHOUTKOVÁ Andrea: Správná radnice, manuál transparentní samosprávy 2017. První vydání. Praha: Oživení, z.s., 2017. 84 stran.
Výukové metody
Přednáška, seminář, projektově orientovaná výuka, týmová práce, případová studie, konzultace, prezentace, evaluace.
Metody hodnocení
Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na výuce (prezence nejméně 75 procent), odevzdání projektu a jeho prezentace a evaluace na kolokviu.
Informace učitele
Předmět bude realizován formou blokové výuky a konzultací.
V 2. týdnu semestru bude úvodní setkání, na kterém budou studenti seznámeni s obsahem a požadavky předmětu a způsobem práce. Součástí bude vytvoření týmů a zadání projektů.
Další část výuky se pak realizuje ve 4., 8. a 12. týdnu semestru. V průběhu semestru pak budou individuální / týmové konzultace dle potřeby. Většinu bude pak tvořit práce na zadaných projektech.
Ve zkouškovém období se pak uskuteční kolokvium s prezentací a evaluací vytvořených projektů.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.