SPP205 Logoterapie a existenciální analýza

Fakulta sociálních studií
podzim 2003
Rozsah
1/2/0. 3 kr. 2 původní kredity. Ukončení: z.
Vyučující
Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, MBA, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 10:00–11:40 J21, Po 12:00–13:30 J21
Předpoklady
Předpokladem absolvování kurzu je vysoká motivace a zájem o problematiku sociální práce s lidmi, kteří nejsou schopni sociálního fungování, protože ve své životní situaci nedokáží identifikovat smysl. Předpokládám, že si studenti kurz zapíší až po absolvování kurzů "Teorie a metody sociální práce" a "Odborné praxe a supervize I".
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s existenciální analýzou a logoterapií. V jeho průběhu budou prezentovány základní logoterapeutické koncepty a pracovní postupy. Studenti si však osvojí nejen znalostní stránku existenciálního přístupu, ale budou si moci osvojit logoterapeutickou optiku také sebezkušenostní formou. V kurzu se budou kombinovat přednášky s výcvikovými prvky.
Literatura
  • FRANKL, Viktor Emil. Teorie a terapie neuróz : [úvod do logoterapie a existenciální analýzy]. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 171 s. ISBN 8071697796. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Lékařská péče o duši : základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta, 1996, 237 s. ISBN 8085319500. info
  • LUKAS, Elisabeth S. I tvoje utrpení má smysl : logoterapeutická útěcha v krizi. Translated by Jarmila Vašíčková. Brno: Cesta, 1998, 191 s. ISBN 8085319799. info
  • LUKAS, Elisabeth. Logoterapie ve výchově. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 207 s. ISBN 80-7178-180-0. info
  • LUKAS, Elisabeth S. LOGO-TEST : zkouška k měření "prožívané smysluplnosti" a "existenciální frustrace". Translated by Karel Balcar. Chrudim: Mach, 1992, 20 dotazn. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Existenciální analýza a logoterapie jako model sociální práce s adolescenty. Brno: Fakulta sociálních studií MU, 2000, 220 s. Disertační práce. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Existenciální analýza a logoterapie jako model sociální práce s adolescenty. Brno: Fakulta sociálních studií MU, 2000, 220 s. Disertační práce. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek, cvičení, sebezkušenostních seminářů, hraní rolí, imaginací atp. Zápočet se uděluje za 80 % docházku, aktivní účast v semináří, odevzdání všech písemných prací a zvládnutí eseje, který ověřuje znalost základní logoterapuetické literatury.
Navazující předměty
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/dok/index.pl?fakulta=1423;obdobi=2382;kod=SPP205;dok=1423:SPP205
Kurz je vypsán pouze pro 16 studentů. V případě většího zájmu, rozhoduje motivace, dosavadní znalosti logoterapie a praktická zkušenost s její aplikací.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015.