FSS:ZUR402 Critical theory of the media - Course Information
ZUR402 Mass culture, mass media and society: critical theory of the mass media
Faculty of Social StudiesAutumn 2004
- Extent and Intensity
- 2/0. 12 credit(s). Recommended Type of Completion: zk (examination). Other types of completion: z (credit).
- Teacher(s)
- PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Jan Šmikmátor (assistant)
Pavel Švéda (assistant) - Guaranteed by
- PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
Department of Media Studies and Journalism – Faculty of Social Studies
Contact Person: Drahomíra Soldánová - Timetable
- Mon 14:00–15:40 G23
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 45 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/45, only registered: 0/45, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/45 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Media Studies and Journalism (programme FSS, N-KS)
- Sociology (Eng.) (programme FSS, N-SO)
- Sociology (programme FSS, N-SO)
- Syllabus (in Czech)
- 1. týden - Úvod do problematiky, vymezení základních pojmů * MacDonald, D. (1953): A Theory of Mass Culture. In: Diogene č. 3. (studovna FSS) *Eco, U.: Skeptikové a těšitelé. Svoboda 1995, pp. 34-63. - Shils,E. (1961): Mass society and its culture. In: Jacobs, N. (ed) Culture for the Millions. NY. Princeton, pp. 1-7. (studovna FSS) - Wilensky, H. (1964): Mass society and mass culture: interdependence or independence? In: Smelser, N. (ed) American Sociological Review, Vol. 29, No. 2. pp. 174-6, 194-6. (studovna FSS)
- 2. týden - Masa optikou psychoanalýzy . Freud, S. (1999): Já a Ono. In: Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Psychoanalytické nakladatelství, pp. 189-229. (studovna FSS) * Freud, S. (1990): Psychologie masy a analýza Já. In: O člověku a kultuře. Odeon, pp. 110-275. (studovna FSS)
- 3. týden - Psychoanalýza a kultura . Freud, S. (1990): Nespokojenost v kultuře. In: O člověku a kultuře. Odeon 1990, pp. 316-380. (studovna FSS)
- 4. týden - Masová kultura a narcismus . Lasch, Ch. (1979): The Narcistic Personality of Our Time. In: The Culture of Narcisism. W.W. Norton, pp. 31-51. (studovna FSS) * Lasch, Ch. (1979): The Socialization of Reproduction and the Collapse of Authority. In: The Culture of Narcisism. W.W. Norton, pp. 154-186. (studovna FSS)
- 5. týden - Kulturní průmysl optikou kritické teorie . T. Adorno: The Schema of Mass Culture. In: Adorno, T. (1992): Culture Industry. Sage, pp. 53- 84. (studovna FSS) * Adorno, T. (1992): How to look at television. In: Adorno, T. Culture Industry. Sage, pp. 136- 153. (studovna FSS)
- 6. týden - Kulturní průmysl a represivní desublimace . Marcuse, H. (1991): Vítězství nad nešťastným vědomím: represivní desublimace. In: Jednorozměrný člověk. Naše vojsko. pp. 66-136. (studovna FSS) * Adorno, T., Horkheimer, M. (1979): The Culture industry enlightenment as mass deception. In: Adorno, T., Horkheimer, M. Dialectic of Enlightenment. London. Verso. pp. 120-124. (studovna FSS)
- 7. týden - Auratické umění a nové technologie mediální reprodukce . Benjamin, W. (1984): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Odeon 1984 pp. 16-47. (studovna FSS)
- 8. týden - Masová média a proměna veřejnosti . Habermas, J.(2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Filosofia. pp. 231-244, 254-280, 281-298 * Garnham, N.(1986): The media and the public sphere. In: Golding, P., Murdock, G., Schledsinger, P. (eds): Communicating Politics. Leicester University Press, pp. 45-53. (studovna FSS) . Elliott, P. (1982) Intellectuals, the "information society" and the disappearance of the public sphere. In: Schlesinger, P., Sparks, C. (eds) Media, Culture and Society. Academic Press, London, Vol. 4, No. 3, pp. 244-6. (studovna FSS)
- 9. týden - Médium jako poselství . McLuhan, M.: Gutenbergova galaxie. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. * McLuhan, M.: Jak rozumět médiím. Odeon. (1991). (str. 19-55) * Marshall McLuhan versus Playboy (rozhovor). In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000.
- 10. týden - Od lineárního myšlení vizuálního prostoru k hodnotám multisenzorického života . McLuhan, M.: Postoje a podvody manažerské minulosti. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. . McLuhan, M. Zákony médií. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000.
- 11. týden - Masová média - hyperrealita a simulace . Baudrillard, J.: Praecessio Simulacrorum. In: Host 1996, č. 6. (studovna FSS) * Baudrillard, J. (1983): Mass Media Culture. In: Poster, M. (ed.) Selected Writings Stanford University press pp. 63 - 97. (studovna FSS) - Baudrillard, J. (1983) : Implosion of Meaning in the Media. In: In the Shadow of the Silent Majorities NY. Semiotext(e) pp. 1-61. (studovna FSS)
- 12. týden - Závěrečné shrnutí: masová vs. populární kultura . Fiske, J.: Understanding popular culture. Routledge 1989, pp. 103-127 (Popular texts). (studovna FSS) - James, R. (1995): What is popular culture. In: Cultural theory and popular culture. Routledge, pp. 1-19. (studovna FSS)
- LEGENDA: . znalost textu je povinná na danou přednášku * znalost textu se předpokládá pro vypracování závěrečného eseje - doporučený text
- Literature
- Eco, U. (1995): Skeptikové a těšitelé. Svoboda.
- Le Bon, G. (1993): Psychologie davu. Praha.
- McLuhan, M. (1991): Jak rozumět médiím. Odeon.
- Kloskowska, A. (1967): Masová kultura. Svoboda.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
Information on course enrolment limitations: Přednostní právo účasti mají studenti mediálních studií a žurnalistiky i v případě, že se přihlásí později než studenti jiných oborů.
- Enrolment Statistics (Autumn 2004, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2004/ZUR402