FSS:PSY143 Psychologie adolescence - Informace o předmětu
PSY143 Psychologie adolescentů
Fakulta sociálních studiípodzim 2005
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc. (přednášející)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Hanžlová (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Petr Macek, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Petr Macek, CSc. - Rozvrh
- Po 16:00–17:40 U35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 35 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/35, pouze zareg.: 0/35 - Mateřské obory/plány
- Psychologie (program FF, M-PS)
- Psychologie (program FSS, B-HS)
- Psychologie (program FSS, B-KS)
- Psychologie (program FSS, B-MS)
- Psychologie (program FSS, B-PL)
- Psychologie (program FSS, B-PS)
- Psychologie (program FSS, B-SO)
- Psychologie (program FSS, B-SP)
- Osnova
- 1 Co je charakteristické pro adolescenci ( adolescence jako bouře a konflikt, čas pro splnění vývojového úkolu, jako proces ueení se, poznávání a přijímání nových rolí, jako konceptualizace vlastního životního prostoru, jako aktivní utváření vlastního vývoje).
- 2. Procesy a změny v adolescenci (diferenciace období adolescence, proces socializace, adolescence jako vývojový přechod)
- 3 Vývojové změny v adolescenci - novější empirické výzkumy (pubertální změny, kognitivní změny, emocionální charakteristiky, postojové zminy a nové vztahy, sebepojetí a sebehodnocení, vztahy s druhými, problém identity, morální a hodnotový vývoj)
- 4. Co je univerzální a co je typické pro české adolescenty. Kulturně-historický, demografický a sociologický pohled (subkultura mládeže, demografické charakteristiky , historický a kulturně-politický kontext, "Rites de passages" - duležité tranzitní body při přechodu z dětství do dospělosti, trendy ve vzdělávání a výchově, některé charakteristiky rodinných vztahu, sexuální chování, partnerské vztahy, problémové a rizikové chování
- 5. Mezinárodní srovnávací výzkumy životních podmínek a psychosociálních charakteristik adolescentu (denní aktivity, budoucí cíle, denní problémy a starosti, zvládání problémů, identita a sebehodnocení, well-being, percpepce a hodnocení společenských změn)
- Literatura
- MACEK, Petr. Adolescence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 143 s. ISBN 80-7178-747-7. info
- Weiss, P., Kučera, Z., Svěráková, M. (1995). Sexuální chování českých adolescentů a jeho rizikovost z hlediska infekce HIV/AIDS: Výsledky národního výzkumu. Československá psychologie, 39, 5, str. 425-432.
- Vendel, Š. (1995). Problémy adolescentov: Súčasný stav bádania. Československá psychologie, 39, 6, str. 523-533.
- Krch, F. (1994). Aktuální problematika poruch příjmu potravy v České republice. Medicarevue, 4, 1994, str. 33-35.
- STEJSKAL, Jan. Mládež a delikvence. Edited by Jaroslav Nevoránek. 2001, 48 l. info
- MACEK, Petr. Adolescence : psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 207 s. ISBN 80-7178-348-X. info
- MATOUŠEK, Oldřich. Dospívání chlapců v Čechách a na Moravě. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 175 s. ISBN 80-7178-121-5. info
- Metody hodnocení
- Kurs je založen na znalosti četby a na přímém kontaktním vyučování. Proto je povinná účast na 10 z 12 setkání. Teoretická výuka (přednáška, diskuse) bude kombinovaná se zážitkovými metodami, ve kterých se budou studenti vžívat do životních situací a pocitů dnešních adolescentů. Požadavky na ukončení: zpracování seminární práce (eseje) podle pokynů (základem je vlastní názor opřený o znalost relevantní literatury). Tématicky se bude týkat psychologie současných adolescentů (jejich osobbosti, vztahů, chování, představ a perspektiv, problémů, patologie). 80% účast.
- Informace učitele
- Oproti původní informaci se kurs bude konat vždy v pondělí, v 16,00 - 17,40 v posluchárně U35.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2005, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2005/PSY143