FSS:SPP122 Soc. práce s rodinami - Informace o předmětu
SPP122 Sociální práce s rodinami
Fakulta sociálních studiípodzim 2006
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Pavel Navrátil, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií - Rozvrh
- Po 10:00–11:40 U35
- Předpoklady
- SPP103 Teorie a metody SPSP
SPP103 Teorie a metody sociální práce - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Studenti, kteří se specializují na předměty sociální práce, zapisují SPP122 povinně. - Mateřské obory/plány
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-HE)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-HS)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-KS)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-MS)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-PL)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-PS)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-SO)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, B-SP)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je studenty uvést do problematiky sociální práce s rodinami. Studentům je poskytnuta základní orientace v termínech, konceptech a faktech, které lze využít při sociální práci s rodinami, zvláštní pozornost je věnována problematice posouzení (assessment) rodiny a dále jsou seznámeni s modely práce s rodinami v různých obtížných životních situacích. Studenti si v kurzu osvojí znalost o organizacích a formách sociální práce s rodinami v brněnské aglomeraci.
- Osnova
- Přehled témat: 1. lekce: Rodina jako sociální kontext 2. lekce: Sociální, politické a další kontexty sociální práce s rodinami 3. lekce: Posuzování rodiny (jako nástroj ochrany dětí) 4. lekce: Posuzování rodin a rodičovských kompetencí (Family 5. lekce: Plánování a proces posouzení rodiny 6. lekce: kontrolní test 7-12 lekce: rodiny v obtížných životních situacích a formy pomoci Studenti skupinově (3-4 studenti) zpracovávají studie o různých formách sociální pomoci rodinám, které čelí obtížné životní situaci. Studie bude rozdělena do následujících částí: I. představení problému, II. legislativa, III. charakteristika instituce a její činnosti, IV. diskusní body a osobní postoje, V. relevantní literatura. Rozsah práce je cca 2000-2500 slov. Možnosti: Lekce Datum Téma (A) Téma (B) 7. lekce: 08.11.04 rodina v krizi, rozvody rodiny s jedním rodičem 8. lekce 15.11.04 náhradní rodinná péče nevlastní rodiny 9. lekce 22.11.04 rodiny a syndrom CAN rodina a domácí násilí 10. lekce 29.11.04 rodina a závislost rodina, nemoc, zdr. postižení 11. lekce 06.12.04 SV romská rodina rodina a chudoba 12. lekce 13.12.04 rodina a senioři rodina a kriminalita
- Literatura
- MAREŠ, Petr. Sňatkový trh - koncepty a modely: východisko výzkumu reprodukce rodin. In Modernizace a česká rodina. Brno: Barrister&Principal, 2003, s. 75-97. ISBN 80-86598-61-6. info
- THOMLISON, Barbara. Family assessment handbook :an introductory practice guide to family assessment and intervention. Pacific Grove: Brooks/Cole Publishing Company, 2002, xvi, 174 s. ISBN 0-534-36598-1. info
- BROULÍKOVÁ, Jana a Věra KUCHAŘOVÁ. Opatření sociální politiky k problémovým typům rodin. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2002, 49 s. URL info
- SZALÓ, Csaba. Migrace romských rodin a krize sociální inkluze. Zborník SIMŠ. Bratislava: Slovensky inštitut medzinárodných študií, 2001, roč. 2001, č. 4, s. 10-19. ISSN 1335-5686. info
- SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 173 s. ISBN 80-7178-559-8. info
- HOWE, David. Attachment theory, child maltreatment and family support :a practice and assessment mode. London: Macmillan, 1999, viii, 312. ISBN 0-333-74978-2. info
- HRABA, Joseph, Zdeňka PECHAČOVÁ a Frederick O. LORENZ. Deset rodin po 10 letech : 1989-1999. Vyd. 1. Praha: Academia, 1999, 134 s. ISBN 8020007318. info
- LHOTSKÁ, Věra a Iva PETROVÁ. Ekonomická situace neúplných rodin. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1996, 35 listů. info
- KUCHAŘOVÁ, Věra a Věra LHOTSKÁ. Diferenciace ekonomického chování vybraných typů rodin. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1994, 52 l. info
- KUCHAŘOVÁ, Věra a Věra LHOTSKÁ. Šetření rodin obracejících se na sociální referáty o pomoc. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1993, 41 l. info
- TRNKA, Vojtěch. Děti a rozvody : studie o adaptovanosti dětí z rozvrácených rodin. Praha: Avicenum, 1974, 220 s. info
- Metody hodnocení
- zápočet
- Informace učitele
- V kurzu se předpokládá aktivní účast. Očekává se zájem o problematiku, ochota číst psát a mluvit (základní trojčlenka). V rámci kurzu studenti provádějí výzkum zvolených témat a institucí a získávají strukturované informace o jejich povaze (právní, organizační, metodické,finanční a další). Osvojované kompetence: - znalost základních termínů, konceptů a fakt z problematiky sociální práce s rodinami - znalost organizací a forem sociální práce s rodinami a dětmi v brněnské aglomeraci - dovednost ,,posoudit" rodinu - dovednost komunikovat s organizacemi a v organizacích - dovednost vedení strukturovaného rozhovoru, dovednost strukturované prezentace. Požadavky k zakončení: * po první polovině kursu se píše vědomostní test * v druhé polovině kursu je povinná účast na monitoringu organizací, zpracování studie a její prezentace (viz dále) * průběžná aktivita * 9x účast na seminářích
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2006/SPP122