PSY749 Poznání a sebepoznání osobnosti

Fakulta sociálních studií
podzim 2007
Rozsah
0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc. (přednášející)
Mgr. Petr Cagaš (pomocník)
Bc. Marie Traxlerová (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Vladimír Smékal, CSc.
Rozvrh
Pá 21. 9. 15:00–16:15 exP24, Pá 26. 10. 15:00–16:15 exP24, Pá 30. 11. 15:00–16:15 exP24
Předpoklady
PSY702 Základy psychologie osobnosti & PSY706 Obecná psychologie - Prožívání, jednání
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na základě teoretických poznatků získaných v předmětech, které uvádějí do studia psychologie, se pokusíme vymezit, poznat a zamyslet se nad některými klíčovými pojmy, konstrukty, dimenzemi a metodami, které nabízí psychologie osobnosti. Seznámení se s nimi přitom nebude (primárně) teoretické, nebudeme pátrat po jejich genezi a vymezení k sousedním pojmům či typologiím, ani provádět hlubší analýzu jejich významu, což bez důkladné znalostí psychologie osobnosti, tedy kurzů, z nichž některé na naše posluchače teprve čekají, není možné. To, o co se budeme snažit, bude pohled na uvedené dimenze, metody a způsoby popisu k osobnosti člověka na základě konkrétní zkušenosti s osobností, která je nám nejblíže - vlastní osobou. Tuto podrobíme experimentům, tuto budeme zkoumat. Na základě metod, se kterými kurz bude seznamovat a z nichž některé si studenti vyzkouší, se bude moci každý sám zamyslet nad tím, jakou funkci ve vlastní osobnosti hraje poznaný konkrétní rys, dimenze, charakteristika, vlastnost. Jaké jsou způsoby poznání a jaké meze poznání a postulování těchto pojmů? Jaký konkrétní přínos mohou mít prezentované metody v praktickém životě, nebo profesním životě psychologa nejrůznějších oblastí? To budou další témata, v rámci nichž budou účastníci kurzu klást otázky a hledat odpovědi. Didakticky lze cíle kurzu charakterizovat takto: (a) Osvojit si vědomosti o poznání a sebepoznání osobnosti a z toho plynoucího umění jednat s lidmi. V této souvislosti bude často odkazováno na významnější psychoterapeutické školy. (b) Vytvořit dovednosti rozumět sobě a rozumět lidem, umět s nimi kooperativně jednat a být s to podpořit jejich potřebu změny a cesty změny. (c) Poskytnout prožitek a přímou zkušenost vzniku, rozvoje a působnosti osobnostních charakteristik, a to pomocí sympatie, empatie, recipatie, reflexe a sebereflexe.
Osnova
  • 1. Struktura a dynamika osobnosti 2. Vnitřní obraz osobnosti 3. Vnější obraz osobnosti 4. Tělesná konstituce a temperament 5. Životní zaměřenost 6. Adaptace a zvládání situací a úkolů 7. Schopnosti, nadání, tvořivost 8. Jáství a charakter 9. Typy lidí 10.Utváření, vývoj a změna osobnosti. Metody: Studenti podle možností v rámci praxí získají osobní zkušenost se sebepoznáním pomocí některé z následujících metod: MBTI, Dotazník stavů Já, REP-test G. Kellyho, TEZADO, příp. IHAVEZ, Klinický test (MMPI/100 apod.), Sacksův projektivní test, Lüscherův barvový test, Kresebný test, Armstrongův dotazník Multiple Intelligence, Holland: Osobnostní zájmové charakteristiky, Dotazník sebehodnocení (Q-sort), Procesy na hranici kontaktu, Dotazník pocitů prožívaných v kontaktu s lidmi, Trénink vědomí - identifikace já, emoce, myšlenky, těla, přítomnosti... a další
Literatura
  • ADLER, Alfred. Porozumění životu :úvod do individuální psychologie. Vyd. 1. Praha: Aurora, 1999, 158 s. ISBN 80-85974-76-2. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-51-1. info
  • BERNE, Eric. Co řeknete až pozdravíte :transakční analýza životních scénářů. Praha: Lidové noviny, 1997, 450 s. ISBN 80-7106-231-6. info
  • CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. O štěstí a smyslu života :můžeme ovládat své prožitky a ovlivňovat jejich kvalitu? Praha: Lidové noviny, 1996, 399 s. ISBN 80-7106-139-5. info
  • ELLIS, Albert. Člověče, neboj se :jak ovládnout úzkost dřív, než ovládne nás. Praha: Lidové noviny, 2001, 182 s. ISBN 80-7106-438-6. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Lékařská péče o duši : základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta, 1996, 237 s. ISBN 8085319500. info
  • HARRIS, Thomas A. Já jsem OK, ty jsi OK : [transakční analýza, která mění vědomí a chování lidí, kteří nikdy nepoznali pocit, že jsou OK]. Translated by Dana Burianová. V Praze: Pragma, 1997, 311 s. ISBN 8072055089. info
  • Blízké a vzdálené :etické teorie a principy práce s lidmi. Edited by Jan-Olav Henriksen - Arne Johan Vetlesen - Miluše Juříčková. 1. vyd. Boskovice: ALBERT, 2000, 210 s. ISBN 80-85834-85-5. info
  • HORNEY, Karen. Neuróza a lidský růst : zápas o seberealizaci. Vyd. 1. Praha: Triton, 2000, 343 s. ISBN 8072057154. info
  • Matoušek, Oldřich. Potřebujete psychoterapii? Praha: Portál, 1998.
  • Miller, A. F., Mattson, R. T. Kdo jsem? Praha: Návrat domů, 1998.
  • O'CONNOR, J. D. a John SEYMOUR. Úvod do neurolingvistického programování : jak lépe porozumět sobě i jiným a dosáhnout svých cílů. Translated by Dana Brhelová - Katarina Švecová. Vyd. 1. Praha: Institut pro neuro-lingvistické programování, 1998, xiv, 225. ISBN 8023826042. info
  • PESESCHKIAN, Nossrat. Psychoterapie v každodenním životě : jak se účinně vypořádat s konflikty : Psychotherapie des Alltagslebens (Orig.). Brno: Cesta, 2000, 268 s. ISBN 80-7295-010-X. info
  • PREKOP, Jirina. Empatie : vcítění v každodenním životě. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 131 s. ISBN 8024706725. info
  • RAINWATER, Janette. Vezměte život do vlastních rukou. Translated by Alena Hnídková. V Praze: Grada, 1993, 223 s. ISBN 8071690260. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • Rohr, R., Ebert, A. Eneagram Devět tváří duše. Praha: Synergie, 1997.
  • SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-312-9. info
  • SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti :člověk v zrcadle vědomí a jednání. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2002, 517 s. ISBN 80-85947-80-3. info
Metody hodnocení
Výuka se sestává ze samostatného studia a tří konzultací v plánovaném období. Požadavky k ukončení kurzu: (1) Aktivní účast ve výuce, která je realizována převážně jako problémový výklad s cvičeními. Podle možností pak i jako sdílení a výměna zkušeností studentů. Prostudování doporučené literatury, prověření bud konspektem nebo referováním o přečteném. (2) Prokázání způsobilosti reflektovat vlastní a sdílené zkušenosti. Administrace několika sebezkušenostních testů. (3) Mimo aktivní účast při vlastním sebezkoumání, vypracování jedné seminární práce.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.