SPP702 Úvod do sociální politiky a sociální práce

Fakulta sociálních studií
podzim 2007
Rozsah
1/1/0. 3 bloky za semestr. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, MBA, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Blanka Plasová, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Katedra sociální politiky a sociální práce – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Dipl.-Theol. Univ. Stanislava Ševčíková, MBA, Ph.D.
Rozvrh
So 6. 10. 10:00–11:40 exP24, So 3. 11. 10:00–11:40 exP24, So 8. 12. 10:00–11:40 exP24
Předpoklady
Kurz je určen pro studenty oboru Sociální politika a sociální práce nejlépe v 1. semestru jejich studia. Pomocí optiky přenášené v tomto předmětu se studenti naučí vnímat sociální politiku a sociální práci v jejich souvislostech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kursu (předmětu) je seznámit studenty: 1. s pojetím oboru SPSP, které usiluje o propojení práci s klienty a tvorbu politiky sociálních sluzeb, 2. s profilem absolventa oboru SPSP a východisky koncepce studia sociální politiky a sociální práce. metoda studia: Tyto cíle lze dosáhnout: 1. samostudiem předepsaných textů, 2. vyuzitím konzultací a zpracování eseje jako nástrojů vyjasňování pojmů oboru, 3. samostatným promýslení vybraného případu z hlediska pojmů zivotní situace a kognitivní podmíněnost vnímání situace klienta, 4. vyuzitím specializované literatury k problematice vybraného případu při zpracování eseje. harmonogram kursu (předmětu) a postup studia: viz samostatný dokument obsah kursu (předmětu):
Osnova
  • 1. Seznámení s cílem a organizací kursu (předmětu): Způsob studia: - výklad a diskuse na prvním setkáním (viz harmonogram 1. krok), - dotazy k syllabu, harmonogramu a k zadání eseje (viz harmonogram 1., 5. a 6. krok), 2. Vymezení oboru SPSP a jeho klíčových pojmů (zivotní situace, sociální fungování, sociální politika, sociální práce, rozdíly a souvislosti sociální práce a sociální politiky, kognitivní podmíněnost vnímání situace klientů, vzdělávání v sociální práci) Způsob studia: - přednáska na úvodním setkání (viz harmonogram 1. krok), - samostudium níze uvedené předepsané literatury (viz téz harmonogram 2. krok), - formulace dotazů k literatuře (viz harmonogram 3. krok), - konzultace k dotazům k povinné literatuře na druhém setkání (viz harmonogram 4. krok), - výklad zadání eseje na druhém setkání (viz Zadání eseje a harmonogram 5. krok), - vypracování eseje na téma: Vnímání zivotní situace vybraného klienta sociálním pracovníkem a tvůrcem programů sociální politiky (viz a harmonogram 5. az 11. krok), - kolektivní konzultace k esejům na třetím setkání (viz harmonogram 6. krok), - individuální konzultace k neakceptovaným esejům (viz harmonogram 8. a 10. krok). 3. Aplikace pojmů zivotní situace a kognitivní podmíněnost vnímání situace klienta na vybraný případ: Kterak je mozné uvedené pojmy využít při poznávání situace konkrétního klienta, při reflexi přístupu různých aktérů procesu intervence a při sebereflexi vlastní interpretace potíží klienta? Způsob studia: - přednáska na úvodním setkání (viz harmonogram 1. krok), - zadání eseje na druhém setkání (viz Zadání eseje a harmonogram 5. krok), - vypracování eseje na téma: Vnímání zivotní situace vybraného klienta sociálním pracovníkem a tvůrcem programů sociální politiky (viz a harmonogram 5. az 11. krok), - kolektivní konzultace k esejům na třetím setkání (viz harmonogram 6. krok), - individuální konzultace k neakceptovaným esejům (viz harmonogram 8. a 10. krok).
Literatura
  • MUSIL, Libor. "Ráda bych Vám pomohla, ale ..." Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004, 243 s. ISBN 80-903070-1-9. info
  • MUSIL, Libor a Pavel NAVRÁTIL. Přístupy k práci s menšinami: dilemata a možnosti jejich řešení (část II). Sociální práce. Brno: NCR, 1999, roč. 1999, č. 6, s. 34-52. info
  • MUSIL, Libor. Vývoj sociálního státu v Evropě. Čítanka z historie moderní evropské sociální politiky. Brno: Doplněk, 1996, 256 s. Doplněk. ISBN 80-85765-62-4. info
Metody hodnocení
výuka probíhá formou 3. konzultací, individuálními konzultacemi k zadaným úkolům. Kurz je zakončen zápočtem, podmíněným splněním zadaných úkolů.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.