ZUR271 Úvod do rozhlasové žurnalistiky

Fakulta sociálních studií
podzim 2007
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Bc. Jan Hanák (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
Čt 18:00–19:30 AVC
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Jiné omezení: Přednostní právo zápisu mají studenti oborové specializace "žurnalistika" a "digitální média".
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je určený zájemcům o praktickou rozhlasovou žurnalistiku a zaměří se na získání základního know-how vysílajícího novináře - specifika rozhlasové žurnalistiky, formy a vhodné útvary pro publikování konkrétních témat, způsoby získávání informací. Je koncipován jako tvůrčí dílna (workshop), kde by si měl student osvojit základní praktické dovednosti vysílajícího novináře v rozhlasu - zpravodajce, publicisty, moderátora-anchorman (hlasatele, zprávaře) ve zpravodajství a publicistice, moderátora diskusí. Po stručném teoretickém úvodu tvoří hlavní náplň kurzu práce na konkrétních zkušebních komunikátech, hledání témat a jejich zpracování - směřující k vytvoření a publikování vlastních zpravodajsko-publicistických příspěvků (aplikací dříve získaných teoretických znalostí). Výstupem kurzu bude publicistický pořad na aktuální téma, v případě dosažení odpovídající kvality publikovaný (Radio Proglas, Radio Student). Podmínkou absolvování kurzu je aktivní účast na jeho výrobě (příspěvky, moderace).
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu (záměry etc.) / Teorie: Rozhlas nejrychlejší masmédium; Typy rozhlasových masmédií v Česku; Specifika rozhlasové tvorby, "rozhlasové zásady"; Útvary užívané v rozhlasu 2. Teorie: Redakce zpravodajství a publicistiky (struktura; činnosti; způsob práce); Informace, kontakty (získávání informací; výběr z informací; význam info. v závislosti na profilu média, pořadu, spol. okolnostech; získávání kontaktů; informátoři) / Praxe: Redakční porada I. (návrhy a výběr tématu závěrečného publicistického pořadu (výstup kurzu), vytváření know-how, kdo-kam půjde a co zjistí) 3. Teorie: Rozhlasové žánry I. zpravodajství (zpráva, repo, interview, story; zpravodajský pořad; zpravodajské vysílání) / Praxe: Dílna - zpravodajství; Technika (natáčení, stříhání (MD, PC); práce s mikrofonem; telefon) 4. Teorie: Rozhlasové žánry II. publicistika (repo, interview, anketa, fraška, diskuse, feature, story, komentář, analýza, fejeton, úvaha; publicistický pořad) / Praxe: Redakční porada II. (brainstorming na základě získaných informací, konkretizace úkolů, kdo-co-jak zpracuje, bodový scénář) 5. Teorie: Moderace (moderátor (anchorman), hlasatel, zprávař; diskuse (typy); kontaktní pořady) / Praxe: Redakční porada III. (představení a výběr (korekce) jednotlivých příspěvků, úpravy, podrobný (víceméně definitivní) scénář) 6. Praxe: Realizace pořadu
Literatura
  • BOYD, Andrew. Příručka pro novináře : zpravodajství v rozhlase a televizi. Praha: Centrum nezávislé žurnalistiky, 1995, 163 s. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Kurz není určen studentům I. ročníku.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.