ZUR104 Úvod do mediálních a komunikačních studií

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Drahomíra Soldánová
Rozvrh
Po 12:00–13:30 P51 Posluchárna V. Čermáka
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/200
Jiné omezení: Kurz se vypisuje pouze pro studenty mediálních studií a žurnalistiky
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs tvoří první část čtyřsemestrového cyklu přednášek zaměřených na analýzu role masové komunikace a masových médií v moderní, respektive postmoderní společnosti. Úvodní část si klade za cíl seznámit posluchače s dvěmi základními komunikačními perspektivami (procesuální a sémiotickou) a s jejich teoretickými východisky. Hlavním cílem kurzu je objasnění znakové podstaty interpersonální i masové komunikace, a to především z pohledu lingvistického a sociologického (Barthes, Fiske Hartley, Hall, Hurwitz). Posluchači se v této souvislosti seznámí se základními východisky sémiotické analýzy masmediálních sdělení. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: a/ porozumět znakové podstatě interpersonální a masové komunikace b/ vypracovat sémiotickou analýzu mediálních obsahů
Osnova
  • 1.týden – téma: komunikační a mediální studia
  • 2. týden – téma: komunikace: základní vymezení
  • 3.týden - téma: základní komunikační teorie: procesuální a sémiotická škola
  • 4.týden - téma: znak a význam
  • 5.týden – téma: organizace znaku
  • 6.týden – téma: komunikační kódy: základní vymezení
  • 7.týden – téma: komunikační kódy: aplikace
  • 8.týden – téma: označování
  • 9.týden – téma: zpravodajství jako forma komunikace
  • 10.týden – téma: dominantní interpretace
  • 11.týden – téma: základní součásti zpravodajské narace
  • 12.týden – téma: strukturalistická východiska analýzy mediálních sdělení
Literatura
  • Jirák, J., Kopplová, B.: Média a společnost. Portál 2003.
  • - Volek, J.: Úvod do komunikačních studií. Brno. FSS. 2002 (Skriptum v elektronické podobě)
  • - Burton, G., Jirák, J.: Úvod do studia médií. Barrister and Principal. 2001.
  • - Lohisse, J.: Komunikační systémy: Socioatropologický pohled. Praha. Karolinum, 2003.
Metody hodnocení
12 dvouhodinových přednášek písemný test+sémiotická analýza
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Tento předmět je určen pro studenty I. ročníku. Studenti přicházející na FSS v září roku 2003 si předmět zapisují v PS 2003. Předmět tvoří součást postupové zkoušky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.