FSS:SOC409 Sociálně stratifikační výzkum - Informace o předmětu
SOC409 Sociálně stratifikační výzkum
Fakulta sociálních studiípodzim 2009
- Rozsah
- 1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ing. Radim Marada, Ph.D.
Katedra sociologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Soňa Enenkelová - Rozvrh
- St 10:00–11:40 U35
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Bezpečnostní a strategická studia (program FSS, N-PL)
- Environmentální studia (program FSS, N-HE)
- Evropská studia (program FSS, N-MS)
- Humanitní environmentalistika (program FSS, N-HE3)
- Mediální studia a žurnalistika (program FSS, N-KS)
- Mezinárodní vztahy a evropská studia (program FSS, N-MS)
- Mezinárodní vztahy (program FSS, N-MS)
- Politologie (program FSS, N-PL)
- Psychologie (program FSS, N-PS)
- Psychoterapeutická studia (program FSS, N-PS)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Personální management a organizační rozvoj)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální politika)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Sociální práce)
- Sociální politika a sociální práce (program FSS, N-SP, směr Trh práce, politika zaměstnanosti a rozvoj lidských zdrojů)
- Sociologie (program FSS, N-SO)
- Cíle předmětu
- Kurs je kombinací přednášek, seminářů a pracovních skupin. První dvě třetiny kurzu jsou zaměřené na vybrané tématické okruhy, které dominují současnému sociálně stratifikačním výzkumu a které budou představeny v přednáškách a diskutovány v seminářích. Po prezentaci vývoje sociálně stratifikačního výzkumu se studující seznámí s metodologií a analýzou sociální mobility/fluidity. Budeme se zabývat explanací změny sociální fluidity na základě kohortního přístupu a proměn evropských vzdělávacích systémů. Zaměříme se na vývoj sociální fluidity v české společnosti mezi lety 1989 až 2009. Představíme si základní explanační rámce změn v sociální fluiditě u nás a budeme se zabývat otázkou, nakolik lze českou společnost v současnosti považovat za společnost sociálně třídní. Zbylá třetina kurzu je věnována samostatné práci studentů a studentek, kdy se v pracovních skupinách budou věnovat jednomu vybranému sociálně stratifikačnímu tématu, které v rámci přednášky představí a před kritikou ostatních obhájí. Do pracovních skupin budou studující rozděleni v průběhu kurzu. Kurz je zakončen písemným testem.
- Osnova
- 1.ÚVOD DO KURSU: PŘEDSTAVENÍ TÉMAT A ORGANIZACE KURZU 2.SOCIÁLNĚ STRATIFIKAČNÍ VÝZKUM – ČTYŘI GENERACE VÝZKUMNÍKŮ A VÝZKUMNIC 3.SOCIÁLNÍ MOBILITA, SOCIÁLNÍ FLUIDITA A JEJICH MĚŘENÍ 4.EXPLANACE SOCIÁLNÍ FLUIDITY: KOHORTNÍ VÝMĚNA A VZDĚLANOSTNÍ EXPANZE VE DRUHÉ POLOVINĚ 20. STOLETÍ (PŘÍKLAD ŠVÉDSKA) 5.VÝVOJ SOCIÁLNÍ FLUIDITY V ČESKÉ REPUBLICE 1989-2009: KOHORTNÍ VÝMĚNA NEBO REGRESE K PŮVODU? Průběžný písemný test! 6.JE KULTURNÍ KAPITÁL SOCIOLOGICKY UŽITEČNÝ KONCEPT V EXPLANACI SOCIÁLNÍ REPRODUKCE? 7.ČTECÍ TÝDEN 8.HOMOGAMIE MANŽELŮ A JEJÍ VÝVOJ V ČESKÉ REPUBLICE PO ROCE 1989 9.TŘÍDNÍ SCHÉMATA A JEJICH TEST PRO ČR: JE ČESKÁ SPOLEČNOST TŘÍDNÍ SPOLEČNOSTÍ? 10.TÉMA 1: SOCIÁLNÍ MOBILITA A SOCIÁLNÍ FLUIDITA (KONCEPTY, MEŘENÍ, KRITIKA) TÉMA 2. EXPLANACE SOCIÁLNÍ MOBILITY (PROČ K SOCIÁLNÍ FLUIDITĚ DOCHÁZÍ?) 11.TÉMA 3: KONCEPT HOMOGAMIE A JEJÍ EXPLANACE (PROČ K HOMOGAMII DOCHÁZÍ?), TÉMA 4: TŘÍDNÍ SCHÉMATA A JEJICH RELEVANCE PRO POPIS NEROVNOSTÍ V ČESKÉ SPOELČNOSTI 12.TÉMA 5: NEROVNÉ ŠANCE NA VZDĚLÁNÍ PODLE SOCIÁLNÍHO PŮVODU. JAKÝ JE EFEK ŠKOLNÉHO NA DOSAŽENÍ VYSOKOŠKOLSKÉHO STUDIA PODLE TŘÍDNÍHO PŮVODU? (DISKUSE V SČ 2009/5) 13.Závěrečný písemný test!
- Výukové metody
- Výuka je vedena formou přednášek a seminářů. V rámci přednášek budou studentům prezentovány základní témata sociologie, které pak budou na seminářích detailně diskutována. To vede k prohloubení dovednosti studentů analyzovat sociální jevy. Studenti prezenčního studia mají navíc možnost si vyzkoušet aplikaci základních výzkumných postupů.
- Metody hodnocení
- Kurs končí písemnou zkouškou. Požadavky na připuštění ke zkoušce: 75 %- ní účast v seminářích, přednesený referát a zpracování výzkumného projektu.
Forma zkoušky: písemný test (min. 60% správných odpovědí).
Dopustí-li se student u zápočtu nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek ("taháků"), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zápočtu, přeruší učitel test a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/podzim2009/SOC409